Elektrickevozy.cz

Trendy: hledáme redaktory | ankety Elektrickevozy.cz | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Jen výměna baterie místo nabíjení elektromobilu? Nio ukazuje, že to může fungovat

  |  Martin Skořepa  |  11 komentářů

Vzhledem k tomu, že nabíjení baterií u elektromobilů má stále své limity a omezení, rozhodla se už před lety čínská firma Nio umožnit pouhou výměnu vybité baterie za “novou” plně nabitou.

Výměna baterií u elektromobilů od firmy Nio | foto: Nio

TIP: V Číně už fungují stanice na výměnu baterií v elektromobilech

Nio však nebylo první. V minulosti měl stejnou myšlenku třeba startup Better Place, který ovšem zbankrotoval a projekt se zaměřením na výměnu baterií u elektromobilů poslala ke dnu v roce 2014 třeba i Tesla. Jenže čínská společnost Nio nehodila flintu do žita a systém postupně zdokonalovala.

Výsledkem je, že teď firma oznámila dosažení již 500 000 úspěšných výměn baterie u elektromobilů. Systém tak můžeme považovat za celkem funkční. Výměnu umožňují speciální stanice, které se nachází například na trase Peking – Šanghaj nebo také Peking – Šenčen, a to v celkovém počtu již více než 130 stanic. Výměna baterky trvá jen asi 3 minuty.

zdroj: Electrek

ŠTÍTKY:, ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
5 Comment threads
6 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
Pan DanVencarockKerosinRoll Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
ldx
ldx

Nejjednodušší věci jsou někdy nejtěžší na prosazení… firmy mají tendenci si všechno dělat na vlastní triko. Nezmění se to, dokud do toho nevstoupí nějaký regulátor, který nastaví pravidla hry, v tomto případě čínský stát.

Marek
Marek

To vypadá jako solidní ekologická katastrofa 🤦🤦😂😂

Petr Veselý
Petr Veselý

A proč ?

Roll
Roll

Lidé zřejmě uvidí hlavní problém v tom, že si koupí nové auto s novou baterií, aby jim ji někdo při prvním nabití vyměnil za ojetou.
To by se dalo hezky vyřešit prodejem auta bez baterie (značně levnějšího) a zavedením měsíčního (ročního) poplatku za půjčovné baterie + nějaký poplatek za výměnu a nabití.
Mohla by se tak prodávat levná auta a lidé by neměli starosti o baterie. Samozřejmě by se musela nastavit nějaká rozumná cena celé služby.
Navíc by provozovatel měl pak přístup k vyřazeným bateriím a mohl by z nic vyrábět úložná zařízení jak to dělá Tesla.

Kerosin
Kerosin

Přesně. Stejně to dělal třeba Renault se ZOE, a nebo je tato možnost nastavenu u Sionu.
Ale jinak jste to vystihl, já si koupím auto s baterií o kterou se starám – nabíjím max 2C většinou na AC, jedině v rozmezí 10 % – 80 %, neparkuju na mraze atd… aby mi ji pak někde u dálnice vyměnili za nějakou hajtru do který to nějak polárník třikrát denně hustil 3,5C na DC stanici?
NE Děkuji.

rock
rock

– Teď nevím, často tady obhájci elektromobility píšou o tom, že ztráta kapacity baterie se i po několika letech provozu pohybuje v řádu jednotek procent, tak ty “hajtry” by v podstatě ani neměly existovat, ne? – Jinak teda byl by technický problém, aby provozovatel toho systému při každém dobití testoval stav baterie a ty, jejichž parametry klesnou pod nějaké mezní hodnoty (řekněme 90% maxima), prostě vyřadil a odprodal k jinému využití nebo k recyklaci? – A i když by se teda stalo, že mi zrovna dají baterii, která není úplně ve formě, tak houby zle. Jestli výměna trvá tři minuty,… Číst vice »

Venca
Venca

Osobně bych se nebál poklesu kapacity. To lze řešit a je také řešeno pronájmem těch baterií a jak jste psal jejich vyřazením při poklesu. Problém ovšem je, že tento koncept stejně jako doprava na vodík bude v principu skoro vždy dražší. Nejprve bych uvedl, že ta výměna trvá v reálu podle videí spíše 5 minut než jen 3 a cena je jak jste uvedl cca 600 Kč. Na rychlo nabíječce nabijete za 30 min třeba 65 Kwh za cenu cca 400Kč. Teď nastává otázka, kolik lidí bude ochotno si připlatit 50% (200Kč) navíc aby ušetřili 25 minut? Já osobně asi… Číst vice »

rock
rock

Celosvětová domluva je nereálná, ale direktivu v rámci EU si představit dokážu. Podobně jak kdysi EU tlačila na zaměnitelnost nabíječek k mobilům (kdo si ještě pamatuje nabíječky u hloupých telefonů nekompatibilní mezi výrobci a někdy i mezi jednotlivými modely v rámci jedné značky, je dneska vděčný za USB) a teď se začíná diskutovat o výměnných a snad i (standardizovaných) akumulátorech do telefonů. Stejně tak si dokážu představit, že lidi budou ochotní platit. Já bych třeba za to, že nemusím kalkulovat se zdržením 25 minut navíc, zaplatil klidně, a to nejsem žádný manažer vytížený 25 h denně, 8 dní v týdnu.… Číst vice »

Venca
Venca

S většinou souhlasím. Ke druhému odstavci, zkuste to vzít trochu z jiného pohledu. Po 2-3h jízdy máte na výběr počkat v autě 5 minut a pak dále jet 2-3h nebo si zajdete na WC dáte si sváču kouknete na jeden díl Simpsonů a někdo vám ještě zaplatí 200Kč (ušetřené peníze). Samozřejmě pokud bych měl důležité jednání, spěchal na letadlo apod. tak zvolím první variantu. Dohoda na USB (nabíječkách) byla relativně jednoduchá. Bylo potřeba v nadsázce ujednotit jen počet a poskládání vodičů v kabelu a konektoru. Stejně tak už jsou v EU v podstatě vyřešeny jednotné konektory pro nabíjení EV, ale… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

No tak rozhodně nejsou ani první, ani jediní. I v ČR máme už několik let úspěšného provozovatele – BATT SWAP – http://battswap.com/ – jeho systém používají třeba technické služby Praha, ale asi nemají oproti Číňanovi tak rozvinuté oddělení PR. Ale tam je ten systém trochu jiný. Oni nabízí podnikové řešení. Mám flotilu svých aut, a svou měničku – ergo – točím SVOJE baterie. Kdežto koncept NIO zahrnuje veřejnost, a tam to vidím bledě. Já si koupím auto s baterií o kterou se starám – nabíjím max 2C většinou na AC, jedině v rozmezí 10 % – 80 %, neparkuju na… Číst vice »

Pan Dan
Pan Dan

zlatý LPG / CNG! Je o dost čistější, levnější, ekologičtější, nemusíč čekat na nabijení.
Vzpomeťe si jak dlouho vám vydrží kapacita nabijecí baterie (notebook, mobil, el. nářadí atd.) Po 5 letech je kapacita ůplně někde jinde.

Mobilní zobrazení