Jaký byl první elektromobil na světě a kdo jej sestrojil? Odpověď není jednoduchá

Petr Bergmann
  • Zajímá vás, jaký byl vůbec první elektromobil na světě?
  • Za celým vývojem stojí řada významných vynálezců
  • Z letitých nápadů můžeme čerpat i v dnešní době
Jaký byl první elektromobil?
Jaký byl první elektromobil?

Když jsme v našem minulém článku navštívili začátek 19. století a společně s ním i první vynálezce, kteří se rozhodli rozpohybovat elektrický proud, sledovali jsme především vědecké pokusy, než abychom se skutečně projeli elektromobilem. Jaké tedy byly první elektrické vozy, které svezly svého majitele?

Jaký byl první elektromobil?

K tomu, aby mohl být postaven funkční elektromobil, potřebovali vynálezci baterie, které byly opakovaně schopny ukládat energii přímo ve vozidle. K tomu dopomohl vynález francouzského fyzika Gastona Plantého, který v roce 1859 přišel s objevem olověné baterie. Další Francouz, Camille Alphonse Faure, v roce 1881 konstrukci baterie vylepšil. Díky tomu se zvýšila kapacita a baterie mohly být vyráběny průmyslově.

Pravděpodobně první elektrický vůz, který svého majitele svezl, byl testován v Paříži vynálezcem Gustavem Trouvé v dubnu 1881. Vědec v roce 1880 vylepšil účinnost malého elektromotoru společnosti Siemens a společně s nově vyvinutými dobíjecími bateriemi ho namontoval na tříkolku Jamese Starleye. Tak spatřil světlo světa první elektromobil. Ačkoli byl vůz úspěšně testován v dubnu roku 1881 podél Rue Valois v centru Paříže, nebylo možné vynález patentovat.

Gustave Trouvé a jeho elektrická tříkolka
Gustave Trouvé a jeho elektrická tříkolka

Čtěte také: Škoda Eltra 151 L je zapomenutý elektrický klenot z devadesátek, který musíte vidět


Od elektromobilu k dalšímu objevu

Pan Trouvé měl ještě další nápady. Například ten o přenosném motoru pro pohon lodí. Trouvé dokázal motor přizpůsobit a dal světu přívěsný lodní motor. Dne 26. května 1881 dosáhl jeho 5metrový prototyp lodi, zvaný Le Téléphone, rychlosti 3,6 km/h proti proudu a 9,0 km/h po proudu.

Anglický vynálezce Thomas Parker, který byl zodpovědný za inovace, jako napříkad elektrifikaci londýnského metra, postavil v roce 1884 ve Wolverhamptonu první sériový elektromobil, ačkoli jedinou dokumentací je fotografie z roku 1895. Francie a Spojené království byly prvními zeměmi, které podporovaly rozšířený vývoj elektrických vozidel. Také v Německu se bádalo. Výsledek se dostavil v roce 1888, kdy inženýr Andreas Flocken postavil první skutečný elektromobil.

Thomas Parker s jeho elektromobilem
Thomas Parker s jeho elektromobilem

Elektromobily zpočátku vítězily

Než podlehly převaze spalovacích motorů, držely elektrické automobily také mnoho rekordů v rychlosti a vzdálenosti. Mezi nejpozoruhodnější z těchto rekordů patřilo překonání rychlostní bariéry 100 km/h Camillem Jenatzym 29. dubna 1899 v jeho voze ve tvaru „doutníku“. Jenatzy tehdy dosáhl nejvyšší rychlosti 105,88 km/h. Pozoruhodný byl také návrh a konstrukce elektrického vozu s pohonem všech kol, poháněného motorem v každém náboji. Vůz pocházel z dílny Ferdinanda Porsche a v rukou svého majitele vytvořil několik rekordů.

Je zajímavé pozorovat, jaké osobnosti a jaká zvučná jména byli elektromobilitou osloveni. Pro příklad jméno snad nejzvučnější – Thomas Edison. Ale i výše jmenovaní pánové z našeho článku zaslouží obdiv. Nejen proto, že vynález elektrického samohybu byl jenom jedním z mnoha vylepšení, kterými nám usnadňují život i v současnosti.


Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Petr má rád všechny nové technologie, nejvíc ty spojené s cestováním, výkonem a rychlostí. Baví ho, když v nich nechybí špetka adrenalinu. Sleduje novinky, které posouvají zážitky z pohybu.


Komentáře


Nejnovější články