Škoda Eltra 151 L je zapomenutý elektrický klenot z devadesátek, který musíte vidět

Petr Bergmann
  • V devadesátých letech chtěli Švýcaři 1000 elektrických Favoritů
  • V plzeňské Škodě se tehdy zrodila Škoda Eltra 151 L
  • Bohužel tehdejší technici podcenili svou rychlost vývoje
Elektrická Škoda Eltra 151 L
Elektrická Škoda Eltra 151 L

Elektromobilita je v dnešní době stále častěji skloňovaný pojem, ale její historie sahá hluboko do minulosti. První elektromobil byl vyroben již v roce 1835 v Holandsku. Dnes ale zamíříme na naše území a časově se přeneseme do devadesátých let dvacátého století. Jen pro zajímavost, to je také období, kdy v Japonsku začíná vznikat legenda, Toyota Prius.

Škoda Eltra 151 L je zapomenutý klenot

V České republice devadesátá léta odstartovala vývoj elektrického Favoritu, tedy správně vozu Škoda Eltra 151 L. Pan Jaromír Vegr (dnešní předseda Asociace pro elektromobilitu České republiky – pozn. redakce) tehdy vyrazil na závody elektromobilů do Švýcarska. Jak sám říká, na drahou techniku nebyly peníze, a proto jel s velmi jednoduchým autem, které díky překvapivému vítězství přitáhlo pozornost nejen diváků, ale také švýcarských dovozců elektromobilů. Po několika vzájemných jednáních vznikla myšlenka přestavby Škody Favorit na elektromobil.

Ve Švýcarsku byla už v té době solidní poptávka po elektromobilech, a tak se začalo mluvit o dodávce až 1000 vozů z Čech. Podle dostupných informací ale vedení mladoboleslavské automobilky o projekt nemělo zájem, protože rozsah nebyl zajímavý a celý projekt se jevil značně složitě.

Škoda Eltra 151 L, elektromobil
Škoda Eltra 151 L, elektromobil

Čtěte také: 5 nejlepších Simply Clever nápadů automobilky Škoda Auto. Znáte je všechny?


Nízký výkon, ale naopak solidní dojezd!

Zakázka nakonec skončila v plzeňské Škodovce, kde dělníci začali podle švýcarského zadání odstrojovat Favority, vybavené spalovacím motorem a dalšími součástmi, souvisejícími s provozem na benzín. Švýcarský partner totiž uvažoval o tom, že si bude elektrické komponenty instalovat až ve Švýcarsku.

Češi ale navrhli provádět kompletaci rovnou u nás a tento návrh byl přijat. Bylo třeba rychle vyvinout nový motor, regulaci elektroniky a další součásti. Když se vše podařilo, mohla na silnice vyjet nová Škoda Eltra. Bohužel, vývoj automobilu zabral nějaký čas a tak ve chvíli, kdy mohla začít výroba, nebylo kam dodávat. Švýcarský trh se mezitím naplnil.

Následně se prodalo několik exemplářů do Kanady, Švýcarska a Německa a některé vozy skončily v českých nebo slovenských firmách. Auta se převážně vyráběla v užitné verzi pick-up, existují ale také osobní verze. Automobily ale postupem času zmizely a momentálně se jejich počet odhaduje do deseti kusů. O pohon vozu se staral stejnosměrný elektromotor o výkonu 15,5 kW, spojený s manuální 4stupňovou převodovkou. Čtrnáct kusů olověných akumulátorů zvládlo Eltru rozpohybovat na maximální rychlost 80 km/h, dojezd činil 80 kilometrů.


Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články