Do silničního zákona s úderem půlnoci prvního ledna roku 2024 přibyl paragraf, na který čekala velká dávka řidičů. Opravňuje při užití dálniční sítě více sešlápnout plyn, a to rovnou o dvacet kilometrů v hodině. Má to ale jeden, ovšem poměrně zásadní, háček. Změna neplatí a nikdy nebude platit celoplošně. Pokud tedy při svých dálničních přesunech v Česku potkáte řidiče, kteří sviští vysokou rychlostí, stále tak činí v rozporu se zákonem.
Místa, kde bude možné jet rychleji, jsou stále konzultovaná a připravovaná. Vždy nakonec půjde o dlouhé přehledné úseky bez nutnosti časté úpravy směru jízdy. V návrzích se hovoří o zhruba 50 kilometrech dálnice D3 na jihu Čech mezi Táborem a Českými Budějovicemi. Ve výhledu je i úsek hradecké dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří. Poslední úsek je aktuálně ve výstavbě a jde o poslední etapu dálnice D1 před jejím kompletním dokončením. 150 km/h se tak připravuje i mezi Přerovem a Říkovicemi.
Podmínkou pro zavedení zvýšení limitu je nejnovější telemetrie a digitální obrazovky proměnného dopravního značení. V určitých případech tak bude ŘSD schopné rychlost upravit na standardní výši. Důvodem mohou být nevhodné povětrnostní podmínky, uzavírka, oprava či nehoda. Jde o pouhé příklady, důvodů pro úpravu rychlosti může být více.
Čtěte také: Řidiči, pozor! Již od 1. ledna se mění důležité pravidlo pro nákup dálniční známky
Nový limit staví Českou republiku do pozice s druhou nejvyšší povolenou rychlostí v Evropě. První místo drží Německo, které i přes plány plošné úpravy maximální povolené rychlosti zatím stále zhruba na polovině svých dálnic neomezenou rychlost zachová. Na třetím místě se umístila trojice zemí s povolenými 140 km/h. Patří mezi ně Polsko, Kazachstán a Bulharsko.
I když se výhledově zvyžuje povolit max. rychlost 150 km/h na třech omezených úsecích, mnoho expertů je striktně proti jejímu zavedení. Případné nehody prý budou katastrofální. Často také argumentují špatnou kvalitou našich dálnic i staršími vozy v porovnání s německými řidiči. Podle dostupných informací by se první úprava dopravního značení měla na dálnicích objevit v závěru letošního roku.
Do silničního zákona s úderem půlnoci prvního ledna roku 2024 přibyl paragraf, na který čekala velká dávka řidičů. Opravňuje při užití dálniční sítě více sešlápnout plyn, a to rovnou o dvacet kilometrů v hodině. Má to ale jeden, ovšem poměrně zásadní, háček. Změna neplatí a nikdy nebude platit celoplošně. Pokud tedy při svých dálničních přesunech v Česku potkáte řidiče, kteří sviští vysokou rychlostí, stále tak činí v rozporu se zákonem.
Místa, kde bude možné jet rychleji, jsou stále konzultovaná a připravovaná. Vždy nakonec půjde o dlouhé přehledné úseky bez nutnosti časté úpravy směru jízdy. V návrzích se hovoří o zhruba 50 kilometrech dálnice D3 na jihu Čech mezi Táborem a Českými Budějovicemi. Ve výhledu je i úsek hradecké dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří. Poslední úsek je aktuálně ve výstavbě a jde o poslední etapu dálnice D1 před jejím kompletním dokončením. 150 km/h se tak připravuje i mezi Přerovem a Říkovicemi.
Podmínkou pro zavedení zvýšení limitu je nejnovější telemetrie a digitální obrazovky proměnného dopravního značení. V určitých případech tak bude ŘSD schopné rychlost upravit na standardní výši. Důvodem mohou být nevhodné povětrnostní podmínky, uzavírka, oprava či nehoda. Jde o pouhé příklady, důvodů pro úpravu rychlosti může být více.
Čtěte také: Řidiči, pozor! Již od 1. ledna se mění důležité pravidlo pro nákup dálniční známky
Nový limit staví Českou republiku do pozice s druhou nejvyšší povolenou rychlostí v Evropě. První místo drží Německo, které i přes plány plošné úpravy maximální povolené rychlosti zatím stále zhruba na polovině svých dálnic neomezenou rychlost zachová. Na třetím místě se umístila trojice zemí s povolenými 140 km/h. Patří mezi ně Polsko, Kazachstán a Bulharsko.
I když se výhledově zvyžuje povolit max. rychlost 150 km/h na třech omezených úsecích, mnoho expertů je striktně proti jejímu zavedení. Případné nehody prý budou katastrofální. Často také argumentují špatnou kvalitou našich dálnic i staršími vozy v porovnání s německými řidiči. Podle dostupných informací by se první úprava dopravního značení měla na dálnicích objevit v závěru letošního roku.