Od 1. ledna 2024 začne v České republice platit novela zákona o silničním provozu, která přináší spoustu změn a novinek pro řidiče. Měl by je znát každý a nejlépe se na ně také patřičně připravit, aby nebyl případně nepříjemně překvapen.
V roce 2024 se mění bodový systém a jde prý o největší změnu od jeho zrodu v roce 2026. Systém je jednodušší a přehlednější (místo 5 sazeb bodů jsou jen 3 sazby bodů, a to 6, 4 a 2 body – pozn. redakce), ale hlavně pak zpřísňuje sankce za nejzávažnější a nejnebezpečnější přestupky. Za nasbíraných 12 trestných bodů řidič přijde o řidičský průkaz, stejně jako dosud.
U nejzávažnějších přestupků (tj. za 6 bodů) bude nově platit princip dvakrát a dost, u středně závažných přestupků pak třikrát a dost. Takže pokud řidič dvakrát spáchá přestupek za 6 bodů, nebo třikrát přestupek za 4 body, přijde o řidičský průkaz.
A za co dostanete 6 bodů? Například za řízení pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky, způsobení dopravní nehody s těžkými následky, nebo jízda v protisměru na dálnici. 4 body jsou pak například za nepoužití bezpečnostního pásu či autosedačky při přepravě dětí, překročení rychlosti o 20 km/h a více v obci nebo o 30 km/h a více mimo obec, nebo držení mobilního telefonu při řízení.
Čtěte také: Kaufland prodává jednoduše geniální výstražný trojúhelník. Vy ho ještě nemáte?
Ministerstvo dopravy chce zlepšit bezpečnost na silnicích nejen pomocí bodového systému, který vede při dosažení 12 bodů k sebrání řidičského průkazu, ale také díky vyšším pokutám za vážné dopravní přestupky. Za co tedy vy jako řidič zaplatíte vyšší pokuty v roce 2024?
Velkou novinkou je potom možnost řízení již od 17 let s mentorem. Samozřejmě člověk si bude muset klasicky udělat řidičák na skupinu B, přičemž autoškolu může zájemce zahájit již v 15,5 letech a od 17 let potom může za volant za předpokladu, že má schváleného mentora-řidiče s alespoň 10 letou praxí bez udělení zákazu řízení nebo záznamu v bodovém systému.
Mentor musí při jízdě sedět na místě spolujezdce a nesmí být pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek. Dovršením 18 let pak mladý řidič může začít jezdit i bez mentora. Možnost zařídit si řidičské oprávnění již od 17 let má vést k tomu, že bude mladý řidič pod dohledem někoho zkušeného, kdo mu předá své rady a zkušenosti a pomůže z nového řidiče vychovat zodpovědného šoféra.
Od 1. ledna 2024 se změní další věc týkající se nových řidičů. Ti získají na první 2 roky své řidičské oprávnění na zkoušku a pokud během této doby řidič spáchá šestibodový přestupek, tedy ten nejvyšší možný, bude mu odebrán řidičský průkaz za závažný přečin. Následně bude muset absolvovat dopravně psychologickou přednášku a takzvaně evaluační jízdu.
Díky novele silničního zákona také bude možné zvednout maximální povolenou rychlost na dálnicích ze 130 na 150 km/h. Ovšem jen na vybraných úsecích, které jsou přehledné a bezpečné, navíc také jen za dobrého počasí.
Cílem má být umožnění plynulejšího a efektivnějšího provozu na dálnicích, stejně jako je trendem v jiných evropských zemích. Nicméně až praxe ukáže, zda to byl dobrý nápad, neboť s vyšší rychlostí je spojena důležitost dodržování například dostatečných rozestupů, k čemuž v Česku příliš nedochází a bohužel snížená reakční doba často vede k nehodám.
Tohle je příjemná změna, která vám ušetří místo v peněžence. Od začátku příštího roku už totiž řidiči nebudou muset mít u sebe při řízení v České republice kartičku řidičského průkazu. Při silniční kontrole bude stačit, když prokážou svou totožnost, což je možné například občanským průkazem. Ovšem je důležité nezapomenout si vzít řidičák, pokud vycestujete z Česka do jiných zemí, kde toto pravidlo neplatí a musíte se prokazovat platným řidičským průkazem.
V roce 2024 také můžete začít na českých silnicích vídat nové dopravní značky, takže je dobré vědět, co znamenají. Konkrétně jde hlavně o dvě, a sice sdílenou zónu a parkoviště P+D.
V případě značky Sdílená zóna jde o to pomoci dopravně lépe řešit situaci v centrech měst se smíšeným provozem aut, MHD, cyklistů a pěších. Pro všechny zde platí max. rychlost 20 km/h. Druhou značkou je Parkoviště P+D, jejímž úkolem je informovat o tom, že dané parkoviště je určeno pro parkování vozidel, jejichž řidič odtud bezprostředně pokračuje v jízdě jako cestující v jiném vozidle v rámci spolujízdy. Může to být například využití taxíku, či služby typu Uber.
Od 1. ledna 2024 začne v České republice platit novela zákona o silničním provozu, která přináší spoustu změn a novinek pro řidiče. Měl by je znát každý a nejlépe se na ně také patřičně připravit, aby nebyl případně nepříjemně překvapen.
V roce 2024 se mění bodový systém a jde prý o největší změnu od jeho zrodu v roce 2026. Systém je jednodušší a přehlednější (místo 5 sazeb bodů jsou jen 3 sazby bodů, a to 6, 4 a 2 body – pozn. redakce), ale hlavně pak zpřísňuje sankce za nejzávažnější a nejnebezpečnější přestupky. Za nasbíraných 12 trestných bodů řidič přijde o řidičský průkaz, stejně jako dosud.
U nejzávažnějších přestupků (tj. za 6 bodů) bude nově platit princip dvakrát a dost, u středně závažných přestupků pak třikrát a dost. Takže pokud řidič dvakrát spáchá přestupek za 6 bodů, nebo třikrát přestupek za 4 body, přijde o řidičský průkaz.
A za co dostanete 6 bodů? Například za řízení pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky, způsobení dopravní nehody s těžkými následky, nebo jízda v protisměru na dálnici. 4 body jsou pak například za nepoužití bezpečnostního pásu či autosedačky při přepravě dětí, překročení rychlosti o 20 km/h a více v obci nebo o 30 km/h a více mimo obec, nebo držení mobilního telefonu při řízení.
Čtěte také: Kaufland prodává jednoduše geniální výstražný trojúhelník. Vy ho ještě nemáte?
Ministerstvo dopravy chce zlepšit bezpečnost na silnicích nejen pomocí bodového systému, který vede při dosažení 12 bodů k sebrání řidičského průkazu, ale také díky vyšším pokutám za vážné dopravní přestupky. Za co tedy vy jako řidič zaplatíte vyšší pokuty v roce 2024?
Velkou novinkou je potom možnost řízení již od 17 let s mentorem. Samozřejmě člověk si bude muset klasicky udělat řidičák na skupinu B, přičemž autoškolu může zájemce zahájit již v 15,5 letech a od 17 let potom může za volant za předpokladu, že má schváleného mentora-řidiče s alespoň 10 letou praxí bez udělení zákazu řízení nebo záznamu v bodovém systému.
Mentor musí při jízdě sedět na místě spolujezdce a nesmí být pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek. Dovršením 18 let pak mladý řidič může začít jezdit i bez mentora. Možnost zařídit si řidičské oprávnění již od 17 let má vést k tomu, že bude mladý řidič pod dohledem někoho zkušeného, kdo mu předá své rady a zkušenosti a pomůže z nového řidiče vychovat zodpovědného šoféra.
Od 1. ledna 2024 se změní další věc týkající se nových řidičů. Ti získají na první 2 roky své řidičské oprávnění na zkoušku a pokud během této doby řidič spáchá šestibodový přestupek, tedy ten nejvyšší možný, bude mu odebrán řidičský průkaz za závažný přečin. Následně bude muset absolvovat dopravně psychologickou přednášku a takzvaně evaluační jízdu.
Díky novele silničního zákona také bude možné zvednout maximální povolenou rychlost na dálnicích ze 130 na 150 km/h. Ovšem jen na vybraných úsecích, které jsou přehledné a bezpečné, navíc také jen za dobrého počasí.
Cílem má být umožnění plynulejšího a efektivnějšího provozu na dálnicích, stejně jako je trendem v jiných evropských zemích. Nicméně až praxe ukáže, zda to byl dobrý nápad, neboť s vyšší rychlostí je spojena důležitost dodržování například dostatečných rozestupů, k čemuž v Česku příliš nedochází a bohužel snížená reakční doba často vede k nehodám.
Tohle je příjemná změna, která vám ušetří místo v peněžence. Od začátku příštího roku už totiž řidiči nebudou muset mít u sebe při řízení v České republice kartičku řidičského průkazu. Při silniční kontrole bude stačit, když prokážou svou totožnost, což je možné například občanským průkazem. Ovšem je důležité nezapomenout si vzít řidičák, pokud vycestujete z Česka do jiných zemí, kde toto pravidlo neplatí a musíte se prokazovat platným řidičským průkazem.
V roce 2024 také můžete začít na českých silnicích vídat nové dopravní značky, takže je dobré vědět, co znamenají. Konkrétně jde hlavně o dvě, a sice sdílenou zónu a parkoviště P+D.
V případě značky Sdílená zóna jde o to pomoci dopravně lépe řešit situaci v centrech měst se smíšeným provozem aut, MHD, cyklistů a pěších. Pro všechny zde platí max. rychlost 20 km/h. Druhou značkou je Parkoviště P+D, jejímž úkolem je informovat o tom, že dané parkoviště je určeno pro parkování vozidel, jejichž řidič odtud bezprostředně pokračuje v jízdě jako cestující v jiném vozidle v rámci spolujízdy. Může to být například využití taxíku, či služby typu Uber.