ElektrickéVozy.cz

Jaká je reálná spotřeba elektromobilu?

  |  5 komentářů  |  autor: Luděk Srb

Před časem jsme publikovali článek – Jaká je spotřeba elektromobilu. Od té doby uplynulo mnoho času a skutečné výsledky se značně liší od údajů, které tenkrát nabízely různé weby. Ano, byly to údaje postavené na cizím tvrzení, nikoli ověřené skutečným provozem od skutečných majitelů elektromobilů.

A tak mi dovolte do této problematiky vnést trochu světla a skutečných podložených informací s údaji.

Je zajímavé, jak málo se liší spotřeba elektromobilů různých začek a typů. Neříkám, že je to jedno, jaká značka, hmotnost či výrobce, ale jelikož se to liší tak maximálně do 10 %, budeme uvažovat, že je to pro naší ilustraci nepodstatné.

Máme údaje od několika prodejců, ale malé počty ujetých kilometrů by nám zkreslily naší představu o skutečné spotřebě. Tyto vozy jsou spíše předváděcí, a tak díky časté akceleraci při předvádění, je spotřeba mnohem vyšší, než v reálném provozu.

Získali jsme proto obsáhlé informace od Františka Kubiše, který dlouhodobě vlastní jak elektromobil Nisan Leaf, tak elektromobil Tesla Model S.

Nejprve jak rozlišujeme spotřebu elektromobilu

a) extrémní ekonomická jízda – pomalá rychlost, žádná prudká akcelerace, nepoužívat topení, ani klimatizaci, žádný kopcovitý terén, žádné prudké stoupání, a teplota blížící se pokojové.

b) normální jízda v běžném provozu – klasická jízda v běžném provozu, rychlost v mezích zákona s ohledem na ostatní účastníky provozu. Běžným provozem se rozumí jízda jak po městě, tak mimo město i po dálnici.

c) extrémní rychlá jízda – toto je situace, kdy chceme občas někomu ukázat, „jak to jede“, nebo sami spěcháme, často akcelerujeme, předjíždíme nebo jedeme svižně i po dálnici.

d) topení a klimatizace – stejně jako v klasickém spalovacím voze toto neřešíme a topíme či chladíme podle pocitu pohody, tak to budeme dělat automaticky i při jízdě v elektromobilu.

e) muži versus ženy – Asi mi dáte za pravdu, že ženy budou jezdit trochu úsporněji a s citem, narozdíl od nás mužů, kdy to chceme velmi často někomu ukázat, co to umí.

f) a nakonec nabíjení – ze zkušeností majitelů elektrických vozů, kteří si sledují své energetické hodnoty, jako jsou součty ujetých km, spotřebované energie – elektromobily to umí zobrazit, a současně sledují i svůj elektroměr, zjistí, že je tu ztráta cca 8 -11% a to v závislosti na typu nabíjecí stanice. Je to součet ztrát, jak vlastní elektroniky nabíjecí soustavy, tak i ztrát v přeměně energie vlastního akumulátoru.

Tabulka spotřeby energie elektrických vozů

Nissan LeafTesla Model S
ekonomická jízda bez topení a klima15,0 kWh/100 km18,1 kWh/100 km
normální jízda bez topení a klima18,5 kWh/100 km20,5 kWh/100 km
normální jízda s topením – teplota kolem nuly22,9 kWh/100 km22,5 kWh/100 km
normální jízda s topením – teplota -15°C až -20°C30,5 kWh/100 km28,4 kWh/100 km
ujeté km68.000 km134.000 km
spotřeba energie v EV12.500 kWh27.350 kWh
přepočet z energie EV na 100 km18,3 kWh/100 km20,5 kWh/100 km

A cena?

Cena je relativní a složitá. Někde nabíjíte zdarma, jinde za paušál nebo kredit. Někteří mají svůj zdroj ze slunečních panelů. Přesto zde uvedeme ceny nejběžnější, které jsou u rodinných domů – D25. Ceny uvedeme samozřejmě BEZ MĚSÍČNÍHO PAUŠÁLU, který platím tak i tak. Pouze vlastní energii.

Cena k 1.1.2017 – vysoký tarif = 3,20 Kč/kWh – nízký tarif = 1,90 Kč/kWh.

Takže EV jezdí přibližně za 35 – 40 Kč/100 km

ČLÁNKY:, ,

Diskuze

Komentujte

avatar
  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Anonym123
Anonym123

– dnešné BEV údaje o spotrebe ukazujú a dokonca ich delia na spotrebu/rekuperáciu elektromotora, spotrebu samotného auta a spotrebu kúrenia/klimatizácie, vrátane o koľko sazmení dojazd.
– keď som sa pozrel na teoretickú spotrebu, vynásobil ju bulharskou konštantou a ceny elektriny (ovplyvnené ističom a elektromerom -duálna tarifikácia) prestal som uvažovať o tzv vysokej a nízkej cene za kWh.

Karel
Karel

Ceny energie máte uvedeny bez distribuce a poplatků za připojení…

Karel
Karel

Většina lidí platí kolem 4.50 Kč za kWh, ti co mají spec. tarif pro vytápění elektročerpadlem 1.4 Kč za kWh. Jako výchozí spotřeba mi příjde nejlepší normální jízda s topením – teplota kolem nuly (nebo v létě klima) a dostávám se na cenu za 100 km od 31 Kč do 101 Kč v závislosti na tarifu…

R2
R2
U elektromobilu je normalni se teple oblect nebo si vzit rucnik, s takovymi hloupymi napady jako topit nebo klimatizovat nebo nedejboze jet 130 po dalnici byste se daleko nedostal. Takze ten odhad na zaklade nizsich spotreb je zcela v poradku ;-) Ted trosicku vazneji. Cena elektriny v tarifu elektromobil (D27d) mi dle ceniku CEZu vychazi priblizne 1,80 Kc v nizkem tarifu a 4,10 ve vysokem, asi to u kazdeho prodejce vychazi trochu jinak, navic moznych tarifu je mnoho, nicmene vetsina je necim podminena, napriklad zminenym vytapenim. Nicmene po proklikani ruznych nabidek v ruznych tarifech (D25d, D26d, D56d, D57d) jsem neneasel… Číst vice »
ronrogers
ronrogers

Většina lidí platí kolem 4.50 Kč za kWh, ti co mají spec. tarif pro vytápění elektročerpadlem 1.4 Kč za kWh. Jako výchozí spotřeba mi příjde nejlepší normální jízda s topením – teplota kolem nuly (nebo v létě klima) a dostávám se na cenu za 100 km od 31 Kč do 101 Kč v závislosti na tarifu… Visit run 3 https://run2.online/run-3 free online

Test: Lexus CT 200h snoubí funkčnost a nadčasovou eleganci

Test: Lexus CT 200h snoubí funkčnost a nadčasovou eleganci

1. 4. 2018  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Modernizovaný Lexus CT 200h (2017) staví na osvědčených základech japonské automobilky, přesto dokáže být značně originální. Na začátku všeho byl nelehký…

Je čištění vody klíčem k ekologičtějším elektromobilům?

Je čištění vody klíčem k ekologičtějším elektromobilům?

11. 3. 2018  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (1)

Elektromobily nejsou zase tak ekologické, jak by se na první pohled mohlo zdát. A nulové emise jsou mýtus. Ano, samozřejmě,…

Opel: v roce 2020 uvedeme plně elektrickou Corsu

Opel: v roce 2020 uvedeme plně elektrickou Corsu

16. 2. 2018  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (0)

Šéf automobilky Opel Michael Lohscheller oznámil, že příští generace Opelu (Vauxhallu) Corsa bude od roku 2019 vyráběn výhradně ve španělské…

Mobilní zobrazení