Před časem jsme publikovali článek – Jaká je spotřeba elektromobilu. Od té doby uplynulo mnoho času a skutečné výsledky se značně liší od údajů, které tenkrát nabízely různé weby. Ano, byly to údaje postavené na cizím tvrzení, nikoli ověřené skutečným provozem od skutečných majitelů elektromobilů.
A tak mi dovolte do této problematiky vnést trochu světla a skutečných podložených informací s údaji.
Je zajímavé, jak málo se liší spotřeba elektromobilů různých začek a typů. Neříkám, že je to jedno, jaká značka, hmotnost či výrobce, ale jelikož se to liší tak maximálně do 10 %, budeme uvažovat, že je to pro naší ilustraci nepodstatné.
Máme údaje od několika prodejců, ale malé počty ujetých kilometrů by nám zkreslily naší představu o skutečné spotřebě. Tyto vozy jsou spíše předváděcí, a tak díky časté akceleraci při předvádění, je spotřeba mnohem vyšší, než v reálném provozu.
Získali jsme proto obsáhlé informace od Františka Kubiše, který dlouhodobě vlastní jak elektromobil Nisan Leaf, tak elektromobil Tesla Model S.
a) extrémní ekonomická jízda – pomalá rychlost, žádná prudká akcelerace, nepoužívat topení, ani klimatizaci, žádný kopcovitý terén, žádné prudké stoupání, a teplota blížící se pokojové.
b) normální jízda v běžném provozu – klasická jízda v běžném provozu, rychlost v mezích zákona s ohledem na ostatní účastníky provozu. Běžným provozem se rozumí jízda jak po městě, tak mimo město i po dálnici.
c) extrémní rychlá jízda – toto je situace, kdy chceme občas někomu ukázat, „jak to jede“, nebo sami spěcháme, často akcelerujeme, předjíždíme nebo jedeme svižně i po dálnici.
d) topení a klimatizace – stejně jako v klasickém spalovacím voze toto neřešíme a topíme či chladíme podle pocitu pohody, tak to budeme dělat automaticky i při jízdě v elektromobilu.
e) muži versus ženy – Asi mi dáte za pravdu, že ženy budou jezdit trochu úsporněji a s citem, narozdíl od nás mužů, kdy to chceme velmi často někomu ukázat, co to umí.
f) a nakonec nabíjení – ze zkušeností majitelů elektrických vozů, kteří si sledují své energetické hodnoty, jako jsou součty ujetých km, spotřebované energie – elektromobily to umí zobrazit, a současně sledují i svůj elektroměr, zjistí, že je tu ztráta cca 8 -11% a to v závislosti na typu nabíjecí stanice. Je to součet ztrát, jak vlastní elektroniky nabíjecí soustavy, tak i ztrát v přeměně energie vlastního akumulátoru.
Nissan Leaf | Tesla Model S | |
---|---|---|
ekonomická jízda bez topení a klima | 15,0 kWh/100 km | 18,1 kWh/100 km |
normální jízda bez topení a klima | 18,5 kWh/100 km | 20,5 kWh/100 km |
normální jízda s topením – teplota kolem nuly | 22,9 kWh/100 km | 22,5 kWh/100 km |
normální jízda s topením – teplota -15°C až -20°C | 30,5 kWh/100 km | 28,4 kWh/100 km |
ujeté km | 68.000 km | 134.000 km |
spotřeba energie v EV | 12.500 kWh | 27.350 kWh |
přepočet z energie EV na 100 km | 18,3 kWh/100 km | 20,5 kWh/100 km |
Cena je relativní a složitá. Někde nabíjíte zdarma, jinde za paušál nebo kredit. Někteří mají svůj zdroj ze slunečních panelů. Přesto zde uvedeme ceny nejběžnější, které jsou u rodinných domů – D25. Ceny uvedeme samozřejmě BEZ MĚSÍČNÍHO PAUŠÁLU, který platím tak i tak. Pouze vlastní energii.
Cena k 1.1.2017 – vysoký tarif = 3,20 Kč/kWh – nízký tarif = 1,90 Kč/kWh.
Takže EV jezdí přibližně za 35 – 40 Kč/100 km
Před časem jsme publikovali článek – Jaká je spotřeba elektromobilu. Od té doby uplynulo mnoho času a skutečné výsledky se značně liší od údajů, které tenkrát nabízely různé weby. Ano, byly to údaje postavené na cizím tvrzení, nikoli ověřené skutečným provozem od skutečných majitelů elektromobilů.
A tak mi dovolte do této problematiky vnést trochu světla a skutečných podložených informací s údaji.
Je zajímavé, jak málo se liší spotřeba elektromobilů různých začek a typů. Neříkám, že je to jedno, jaká značka, hmotnost či výrobce, ale jelikož se to liší tak maximálně do 10 %, budeme uvažovat, že je to pro naší ilustraci nepodstatné.
Máme údaje od několika prodejců, ale malé počty ujetých kilometrů by nám zkreslily naší představu o skutečné spotřebě. Tyto vozy jsou spíše předváděcí, a tak díky časté akceleraci při předvádění, je spotřeba mnohem vyšší, než v reálném provozu.
Získali jsme proto obsáhlé informace od Františka Kubiše, který dlouhodobě vlastní jak elektromobil Nisan Leaf, tak elektromobil Tesla Model S.
a) extrémní ekonomická jízda – pomalá rychlost, žádná prudká akcelerace, nepoužívat topení, ani klimatizaci, žádný kopcovitý terén, žádné prudké stoupání, a teplota blížící se pokojové.
b) normální jízda v běžném provozu – klasická jízda v běžném provozu, rychlost v mezích zákona s ohledem na ostatní účastníky provozu. Běžným provozem se rozumí jízda jak po městě, tak mimo město i po dálnici.
c) extrémní rychlá jízda – toto je situace, kdy chceme občas někomu ukázat, „jak to jede“, nebo sami spěcháme, často akcelerujeme, předjíždíme nebo jedeme svižně i po dálnici.
d) topení a klimatizace – stejně jako v klasickém spalovacím voze toto neřešíme a topíme či chladíme podle pocitu pohody, tak to budeme dělat automaticky i při jízdě v elektromobilu.
e) muži versus ženy – Asi mi dáte za pravdu, že ženy budou jezdit trochu úsporněji a s citem, narozdíl od nás mužů, kdy to chceme velmi často někomu ukázat, co to umí.
f) a nakonec nabíjení – ze zkušeností majitelů elektrických vozů, kteří si sledují své energetické hodnoty, jako jsou součty ujetých km, spotřebované energie – elektromobily to umí zobrazit, a současně sledují i svůj elektroměr, zjistí, že je tu ztráta cca 8 -11% a to v závislosti na typu nabíjecí stanice. Je to součet ztrát, jak vlastní elektroniky nabíjecí soustavy, tak i ztrát v přeměně energie vlastního akumulátoru.
Nissan Leaf | Tesla Model S | |
---|---|---|
ekonomická jízda bez topení a klima | 15,0 kWh/100 km | 18,1 kWh/100 km |
normální jízda bez topení a klima | 18,5 kWh/100 km | 20,5 kWh/100 km |
normální jízda s topením – teplota kolem nuly | 22,9 kWh/100 km | 22,5 kWh/100 km |
normální jízda s topením – teplota -15°C až -20°C | 30,5 kWh/100 km | 28,4 kWh/100 km |
ujeté km | 68.000 km | 134.000 km |
spotřeba energie v EV | 12.500 kWh | 27.350 kWh |
přepočet z energie EV na 100 km | 18,3 kWh/100 km | 20,5 kWh/100 km |
Cena je relativní a složitá. Někde nabíjíte zdarma, jinde za paušál nebo kredit. Někteří mají svůj zdroj ze slunečních panelů. Přesto zde uvedeme ceny nejběžnější, které jsou u rodinných domů – D25. Ceny uvedeme samozřejmě BEZ MĚSÍČNÍHO PAUŠÁLU, který platím tak i tak. Pouze vlastní energii.
Cena k 1.1.2017 – vysoký tarif = 3,20 Kč/kWh – nízký tarif = 1,90 Kč/kWh.
Takže EV jezdí přibližně za 35 – 40 Kč/100 km