Jaká je reálná spotřeba elektromobilu?

Před časem jsme publikovali článek – Jaká je spotřeba elektromobilu. Od té doby uplynulo mnoho času a skutečné výsledky se značně liší od údajů, které tenkrát nabízely různé weby. Ano, byly to údaje postavené na cizím tvrzení, nikoli ověřené skutečným provozem od skutečných majitelů elektromobilů.

A tak mi dovolte do této problematiky vnést trochu světla a skutečných podložených informací s údaji.

Je zajímavé, jak málo se liší spotřeba elektromobilů různých začek a typů. Neříkám, že je to jedno, jaká značka, hmotnost či výrobce, ale jelikož se to liší tak maximálně do 10 %, budeme uvažovat, že je to pro naší ilustraci nepodstatné.

Máme údaje od několika prodejců, ale malé počty ujetých kilometrů by nám zkreslily naší představu o skutečné spotřebě. Tyto vozy jsou spíše předváděcí, a tak díky časté akceleraci při předvádění, je spotřeba mnohem vyšší, než v reálném provozu.

Získali jsme proto obsáhlé informace od Františka Kubiše, který dlouhodobě vlastní jak elektromobil Nisan Leaf, tak elektromobil Tesla Model S.

Nejprve jak rozlišujeme spotřebu elektromobilu

a) extrémní ekonomická jízda – pomalá rychlost, žádná prudká akcelerace, nepoužívat topení, ani klimatizaci, žádný kopcovitý terén, žádné prudké stoupání, a teplota blížící se pokojové.

b) normální jízda v běžném provozu – klasická jízda v běžném provozu, rychlost v mezích zákona s ohledem na ostatní účastníky provozu. Běžným provozem se rozumí jízda jak po městě, tak mimo město i po dálnici.

c) extrémní rychlá jízda – toto je situace, kdy chceme občas někomu ukázat, „jak to jede“, nebo sami spěcháme, často akcelerujeme, předjíždíme nebo jedeme svižně i po dálnici.

d) topení a klimatizace – stejně jako v klasickém spalovacím voze toto neřešíme a topíme či chladíme podle pocitu pohody, tak to budeme dělat automaticky i při jízdě v elektromobilu.

e) muži versus ženy – Asi mi dáte za pravdu, že ženy budou jezdit trochu úsporněji a s citem, narozdíl od nás mužů, kdy to chceme velmi často někomu ukázat, co to umí.

f) a nakonec nabíjení – ze zkušeností majitelů elektrických vozů, kteří si sledují své energetické hodnoty, jako jsou součty ujetých km, spotřebované energie – elektromobily to umí zobrazit, a současně sledují i svůj elektroměr, zjistí, že je tu ztráta cca 8 -11% a to v závislosti na typu nabíjecí stanice. Je to součet ztrát, jak vlastní elektroniky nabíjecí soustavy, tak i ztrát v přeměně energie vlastního akumulátoru.

Tabulka spotřeby energie elektrických vozů

Nissan Leaf Tesla Model S
ekonomická jízda bez topení a klima 15,0 kWh/100 km 18,1 kWh/100 km
normální jízda bez topení a klima 18,5 kWh/100 km 20,5 kWh/100 km
normální jízda s topením – teplota kolem nuly 22,9 kWh/100 km 22,5 kWh/100 km
normální jízda s topením – teplota -15°C až -20°C 30,5 kWh/100 km 28,4 kWh/100 km
ujeté km 68.000 km 134.000 km
spotřeba energie v EV 12.500 kWh 27.350 kWh
přepočet z energie EV na 100 km 18,3 kWh/100 km 20,5 kWh/100 km

A cena?

Cena je relativní a složitá. Někde nabíjíte zdarma, jinde za paušál nebo kredit. Někteří mají svůj zdroj ze slunečních panelů. Přesto zde uvedeme ceny nejběžnější, které jsou u rodinných domů – D25. Ceny uvedeme samozřejmě BEZ MĚSÍČNÍHO PAUŠÁLU, který platím tak i tak. Pouze vlastní energii.

Cena k 1.1.2017 – vysoký tarif = 3,20 Kč/kWh – nízký tarif = 1,90 Kč/kWh.

Takže EV jezdí přibližně za 35 – 40 Kč/100 km

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Jaká je reálná spotřeba elektromobilu?

Před časem jsme publikovali článek – Jaká je spotřeba elektromobilu. Od té doby uplynulo mnoho času a skutečné výsledky se značně liší od údajů, které tenkrát nabízely různé weby. Ano, byly to údaje postavené na cizím tvrzení, nikoli ověřené skutečným provozem od skutečných majitelů elektromobilů.

A tak mi dovolte do této problematiky vnést trochu světla a skutečných podložených informací s údaji.

Je zajímavé, jak málo se liší spotřeba elektromobilů různých začek a typů. Neříkám, že je to jedno, jaká značka, hmotnost či výrobce, ale jelikož se to liší tak maximálně do 10 %, budeme uvažovat, že je to pro naší ilustraci nepodstatné.

Máme údaje od několika prodejců, ale malé počty ujetých kilometrů by nám zkreslily naší představu o skutečné spotřebě. Tyto vozy jsou spíše předváděcí, a tak díky časté akceleraci při předvádění, je spotřeba mnohem vyšší, než v reálném provozu.

Získali jsme proto obsáhlé informace od Františka Kubiše, který dlouhodobě vlastní jak elektromobil Nisan Leaf, tak elektromobil Tesla Model S.

Nejprve jak rozlišujeme spotřebu elektromobilu

a) extrémní ekonomická jízda – pomalá rychlost, žádná prudká akcelerace, nepoužívat topení, ani klimatizaci, žádný kopcovitý terén, žádné prudké stoupání, a teplota blížící se pokojové.

b) normální jízda v běžném provozu – klasická jízda v běžném provozu, rychlost v mezích zákona s ohledem na ostatní účastníky provozu. Běžným provozem se rozumí jízda jak po městě, tak mimo město i po dálnici.

c) extrémní rychlá jízda – toto je situace, kdy chceme občas někomu ukázat, „jak to jede“, nebo sami spěcháme, často akcelerujeme, předjíždíme nebo jedeme svižně i po dálnici.

d) topení a klimatizace – stejně jako v klasickém spalovacím voze toto neřešíme a topíme či chladíme podle pocitu pohody, tak to budeme dělat automaticky i při jízdě v elektromobilu.

e) muži versus ženy – Asi mi dáte za pravdu, že ženy budou jezdit trochu úsporněji a s citem, narozdíl od nás mužů, kdy to chceme velmi často někomu ukázat, co to umí.

f) a nakonec nabíjení – ze zkušeností majitelů elektrických vozů, kteří si sledují své energetické hodnoty, jako jsou součty ujetých km, spotřebované energie – elektromobily to umí zobrazit, a současně sledují i svůj elektroměr, zjistí, že je tu ztráta cca 8 -11% a to v závislosti na typu nabíjecí stanice. Je to součet ztrát, jak vlastní elektroniky nabíjecí soustavy, tak i ztrát v přeměně energie vlastního akumulátoru.

Tabulka spotřeby energie elektrických vozů

Nissan Leaf Tesla Model S
ekonomická jízda bez topení a klima 15,0 kWh/100 km 18,1 kWh/100 km
normální jízda bez topení a klima 18,5 kWh/100 km 20,5 kWh/100 km
normální jízda s topením – teplota kolem nuly 22,9 kWh/100 km 22,5 kWh/100 km
normální jízda s topením – teplota -15°C až -20°C 30,5 kWh/100 km 28,4 kWh/100 km
ujeté km 68.000 km 134.000 km
spotřeba energie v EV 12.500 kWh 27.350 kWh
přepočet z energie EV na 100 km 18,3 kWh/100 km 20,5 kWh/100 km

A cena?

Cena je relativní a složitá. Někde nabíjíte zdarma, jinde za paušál nebo kredit. Někteří mají svůj zdroj ze slunečních panelů. Přesto zde uvedeme ceny nejběžnější, které jsou u rodinných domů – D25. Ceny uvedeme samozřejmě BEZ MĚSÍČNÍHO PAUŠÁLU, který platím tak i tak. Pouze vlastní energii.

Cena k 1.1.2017 – vysoký tarif = 3,20 Kč/kWh – nízký tarif = 1,90 Kč/kWh.

Takže EV jezdí přibližně za 35 – 40 Kč/100 km

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."