Nebezpečné spojení baterie a paliva: jak hybridy komplikují hašení požárů?

Pavel Škopek
Nabíjení plug-in hybridu Citroën C5 Aircross | foto: Zdeněk Buček
Nabíjení plug-in hybridu Citroën C5 Aircross | foto: Zdeněk Buček

Hybridní auta jsou často brána jako skvělý kompromis mezi spalovacím a čistě elektrickým vozem. Jenže z pohledu požárů představují větší riziko.

Hybridy pod drobnohledem

Někdo považuje hybridy za slepou vývojovou uličku. Řada zákazníků však oceňuje, že jsou ekologičtější než auta se samotným spalovacím motorem a současně u nich odpadá strach z dojezdu. Pod kapotou se však může skrývat směs, která při špatných podmínkách dokáže rozjet scénář, se kterým hasiči neradi přicházejí do styku. Riziko požáru baterií totiž není doménou pouze čistých elektromobilů.

Podle experta na bezpečnost lithium-iontových baterií a dopravu Williama S. Lernera jsou plug-in hybridy náchylnější k požárům než mild-hybridy kvůli pravidelnému nabíjení ze sítě. Lerner uvádí, že při nabíjení PHEV je přibližně 20 až 30procentní pravděpodobnost závady buď na straně nabíječky, nebo vozidla. Nedodržování doporučeného nabíjení pouze do 80 procent a zatěžování starších baterií plnou kapacitou pak zvyšuje riziko přehřátí.

U plug-in hybridů hraje roli i postupná degradace baterie. S rostoucím počtem nabíjecích cyklů klesá její kapacita, což vede k častějšímu a delšímu nabíjení. Vyšší proud a tepelné namáhání pak mohou vytvořit podmínky pro vznik požáru, zejména pokud jsou ignorována doporučení výrobce.

Hašení požárů elektromobilů a hybridů vyžaduje speciální postupy | foto: Hasiči ČR
Hašení požárů elektromobilů a hybridů vyžaduje speciální postupy | foto: Hasiči ČR

Čtěte také: Požáry elektromobilů budou bezpečnější. Hasičům pomůže nová technologie

Rozdíly mezi konfiguracemi

Mild-hybridy obecně nesou nižší riziko než PHEV, protože nevyžadují pravidelné připojování k nabíjecí síti. Přesto však zde není možné nebezpečí vznícení podceňovat. Jako příklad můžeme zmínit BMW X5 (2025), jehož baterie je kvůli prostorovým omezením umístěna vedle motoru. Tento model má zároveň palivovou nádrž ze HDPE plastu, který se taví při 176 °C.

Pokud by se baterie vznítila, dokáže podle Lernera vystřelit své články až 20 metrů daleko. Následkem by bylo roztavení nádrže a kombinace benzínového a bateriového požáru, což zásahovým jednotkám přináší složitější situaci. Směs dvou typů paliva totiž násobí náročnost hašení a vyžaduje jiný postup než u běžného požáru motorového vozidla.

Někteří výrobci, například Audi, volí u mild-hybridů konstrukce, které tato rizika snižují. To však neznamená, že by mild-hybridy byly pro zásahové složky bezproblémové. Klíčové je, aby hasiči a záchranáři měli jasnou informaci, zda je ve vozidle přítomná lithium-iontová baterie pod napětím, protože v takovém případě může dojít k souběhu různých typů požárů.

Zdroj: Autoblog


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře

ČEZ EPP

Nejnovější články