ElektrickéVozy.cz

Jaká je spotřeba elektromobilu?

  |  20 komentářů  |  autor:

Stále častěji slýcháváme stejné otázky – jaká je spotřeba elektromobilu, co to stojí, co ušetříme nebo jaká jsou rizika elektrického vozu vzhledem k energetické síti?

Zastánci myšlenky výměny benzínu a nafty za elektřinu sice aktuálně nehrají první housle, ale představa, že to může způsobit kolaps energetiky, je pro mnoho lidí citlivou otázkou. Z toho, co zatím víme a umíme spočítat, vyplývá něco jiného: elektromobily energetickou síť naší země ani jiné, neohrozí ani nerozkolísají. A je docela dobře možné, že ji v budoucnu dokonce pomohou stabilizovat, díky myšlenkám „domácí elektrárny“ z elektromobilu.

Pojďme se na chvíli ponořit do řeči čísel a informací.

Průměrná kapacita baterií dnešních elektromobilů se pohybuje kolem 24 kWh. Elektromobil je doposud auto určené především na krátké vzdálenosti, to znamená, že plně nabitý stroj na 24 kWh ujede asi 150 km.

Uvažme, že průměrný řidič ujede 1.000km měsíčně – ročně to je 12 tisíc kilometrů. Při účinnosti celé nabíjecí soustavy (asi 90%) to je spotřeba 2.000 kWh tedy 2 MWh za rok na jedno vozidlo.

Pro srovnání pár údajů v tabulce:

Dnes jezdí v České republice přibližně jen asi 200 elektromobilů. Jejich prodej se odhaduje, že v roce 2015 jich zde bude kolem 1500. Při takovém čísle bychom měli roční spotřebu přibližně 3 GWh. V roce 2010 přitom Česká republika vyrobila 85 000 GWh. To znamená, že podíl spotřeby elektromobilů na celkové spotřebě v roce 2015 by činil zanedbatelný zlomek procenta. Stojí to tedy vůbec za úvahu?

A celkové náklady na provoz elektromobilu? Posuďte sami z této tabulky :

I když to je docela znatelný rozdíl, připočtěte si ještě cenu oleje, filtrů… Vím, že dodáváte, ale má to malý dojezd, co to je 100-150km. Ano to je pravda. Jenomže:

85% obyvatel má vozidlo s denním průměrem do 80km !! Nepočítejme firmy, podnikatele, služby… ale průměrné rodiny a ostatní.

A další argument – topení, klimatizace atd atd. Ano, ale sledujte jakým fofrem jde technika dopředu, co bylo loni, letos neplatí.

Vydržme, dočkáme se a budeme koukat…

ČLÁNKY:,
Test: Toyota Prius Plug-in Hybrid (2017) je králem všech hybridů

Test: Toyota Prius Plug-in Hybrid (2017) je králem všech hybridů

2. 10. 2017  |    |  2 komentáře

Prius zůstává ikonickým a tak trochu futuristickým vozem i v roce 2017, tedy 20 let od prvního sériově vyráběného hybridního…

Wozniak: příští velká věc přijde od Tesly, ne od Applu

Wozniak: příští velká věc přijde od Tesly, ne od Applu

24. 9. 2017  |    |  diskuze (0)

Spoluzakladatel Applu Steve Wozniak by o inovacích mohl něco vědět. A něco by mohl vědět také o inovátorech. Nedávno se…

Richard Hammond boural jedním z nejdražších elektromobilů

Richard Hammond boural jedním z nejdražších elektromobilů

3. 9. 2017  |    |  diskuze (0)

Richard Hammond je v partě současných moderátorů pořadu The Grand Tour (a bývalých moderátorů Top Gearu) považován za „toho třetího“. Je…

Mobilní zobrazení