ElektrickéVozy.cz

Jaká je spotřeba elektromobilu?

  |  20 komentářů  |  autor: Luděk Srb

Stále častěji slýcháváme stejné otázky – jaká je spotřeba elektromobilu, co to stojí, co ušetříme nebo jaká jsou rizika elektrického vozu vzhledem k energetické síti?

Zastánci myšlenky výměny benzínu a nafty za elektřinu sice aktuálně nehrají první housle, ale představa, že to může způsobit kolaps energetiky, je pro mnoho lidí citlivou otázkou. Z toho, co zatím víme a umíme spočítat, vyplývá něco jiného: elektromobily energetickou síť naší země ani jiné, neohrozí ani nerozkolísají. A je docela dobře možné, že ji v budoucnu dokonce pomohou stabilizovat, díky myšlenkám „domácí elektrárny“ z elektromobilu.

Pojďme se na chvíli ponořit do řeči čísel a informací.

Průměrná kapacita baterií dnešních elektromobilů se pohybuje kolem 24 kWh. Elektromobil je doposud auto určené především na krátké vzdálenosti, to znamená, že plně nabitý stroj na 24 kWh ujede asi 150 km.

Uvažme, že průměrný řidič ujede 1.000km měsíčně – ročně to je 12 tisíc kilometrů. Při účinnosti celé nabíjecí soustavy (asi 90%) to je spotřeba 2.000 kWh tedy 2 MWh za rok na jedno vozidlo.

Pro srovnání pár údajů v tabulce:

Dnes jezdí v České republice přibližně jen asi 200 elektromobilů. Jejich prodej se odhaduje, že v roce 2015 jich zde bude kolem 1500. Při takovém čísle bychom měli roční spotřebu přibližně 3 GWh. V roce 2010 přitom Česká republika vyrobila 85 000 GWh. To znamená, že podíl spotřeby elektromobilů na celkové spotřebě v roce 2015 by činil zanedbatelný zlomek procenta. Stojí to tedy vůbec za úvahu?

A celkové náklady na provoz elektromobilu? Posuďte sami z této tabulky :

I když to je docela znatelný rozdíl, připočtěte si ještě cenu oleje, filtrů… Vím, že dodáváte, ale má to malý dojezd, co to je 100-150km. Ano to je pravda. Jenomže:

85% obyvatel má vozidlo s denním průměrem do 80km !! Nepočítejme firmy, podnikatele, služby… ale průměrné rodiny a ostatní.

A další argument – topení, klimatizace atd atd. Ano, ale sledujte jakým fofrem jde technika dopředu, co bylo loni, letos neplatí.

Vydržme, dočkáme se a budeme koukat…

ČLÁNKY:,

Diskuze

Komentujte

avatar
  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
luke
luke

1,50 za nízký tarif? kde to žijete???..při započtení všech dalších poplatků (cena za jistič, distribuce, POZE) je cena za 1kWh u NT (například D45D) cca 3 kč a výše dle odebraných kilowatů.Nemám rád tendenčně zparcované články.

Pavel
Pavel

Souhlasím a navíc zpochybňuji ty statistické údaje o tom, že běžná rodina ujede za den 80km. Jednotlivé jízdy jsou v měsíci i stovky km. A co nechápu vůbec je fakt, proč Honda, která mj. vyrábí nezničitelné benziňáky přijde s elektroautem na 150 km, když v USA Tesla ujede běžně na jedno nabití několik set km…Oni o tom v Japonsku nevědí?

Honza
Honza

a kam jezdíte denně stovky km?nechcete jet raději vlakem?

MasoxCZ
MasoxCZ
Denní průměr je číslo zcela fiktivní a úplně mimo realitu. Co je mi platný denní průměr, když ve skutečnosti jedu jednu jízdu v pátek večer a druhou v neděli večer, přičemž obě dají dohromady 300km? K tomu v průběhu týdne ráno a odpoledne do 5km (děcka do školy a já na MHD + nákup), takže sice denní průměr budu mít jen 50km/den, ale podstatná je ta dvojí 150km špička na hranici maximálního dojezdu s jednou osobou a tabletem? V tom momentě jsem se 150km vyheklem v kopru jak Baťa s dřevákama, a stejně si k té ještěrce musím koupít benzínového… Číst vice »
V3S
V3S

No to jsou ale nesmysly.
Asi neumíte ani vypočítat účinnost využití elektrické energie z DS při provozu elektromobilu. A kde máte započítánu cenu baterií, které bude muset každý majitel jednou za čas nechat vyměnit. Pokud si ovšem každé 3 roky nekoupí nový elektromobil a starý nechá sešrotovat pro nefunkčnost jeho baterií.
Jakmile se trochu elektromobily rozšíří, pak stát zavede spotřební daň na odebranou elektřinu a majitelé těchto vozidel jen budou koukat na průvan v jejich peněžence.

Tomáš Vejvoda
Tomáš Vejvoda

Tak zde vás vyvedu z omylu. Z elektrické energie už spotřební daň dávno platíte. Sazba je tuším 28,30 Kč/MWh a je součástí základu pro výpočet DPH, tzn s 21% DPH činí spotřební daň 34,24 Kč/MWh. Daň platí, stejně jako u PHM, distributor.

Jaromír Vegr
Jaromír Vegr

Jezdím na elektriku 30 let a trochu o tom vím. Nabíjím si buď z vlastní elektrárny, nebo na nabíjecí stanici od ČEZ, kterou mám před domem.
V podstatě mohu říci, že jezdím velice levně a počítat elektřinu nemá ani cenu. Ušetřím mnoho a nejen svou kapsu. je to na delší diskusi..

Jan
Jan

Vy hodne casto pouzivate formulaci „trochu o tom vim“ ale jinak jste neprijemny zmetek a elektroterorista,na ktereho vsichni ostatni doplaceji kvuli dotovane elektrine.

Jaromír Vegr
Jaromír Vegr

Dobře tedy, vím o tom docela dost. Najezdil jsem jistě nejvíc el. km v naší republice. Držím rekord v dojezdu elektromobilem, ještě za totality jsem ve Švýcarsku porazil celou elitu v kategorii 500-750 kg. Co umíte Vy ? Co jste dokázal než nadávat? Ani představit se nedovedete Karle.

Jan
Jan

Neumite ani cist,je tam napsano Jan a ne Karel,uz jsme spolu meli tu cest a obchodovat s Vami je pro normalniho cloveka horor,taky z obchodu seslo a dnes vlastnim nenapadny fabricky elektromobil bez jakehokoliv napisu,vy a i jine firmy jako napriklad koncern PSA a jeho dealeri si svoje elektromobily strcte do svych ekoteroristickych analu,kdyz nikdo z vas neumi ani odpovedet na jasne definovany dotaz ohledne vykonu,napeti,pohanene napravy a podobne…na lidi jako jste vy akorat ostatni doplaci ve forme vam dotovane elektriny z fotovoltaicke elektrarny a jeste se tim chlubite!

Jaromír Vegr
Jaromír Vegr

Mohli bychom dlouho debatovat. Pokud si nedovedete na mém webu přečíst požadované odpovědi, je mi líto. Je tam vše, co jste zde uvedl. Když se nedovedete podepsat, abych mohl relevantně reagovat, tak mi je líto. Ať jste spokojen a buďte napříště slušný a objektivní. Něco Vás asi hodně trápí.

Jan
Jan

Nehodlam s vami diskutovat,oznamuji vam to,jestli to nechapete,pouziji vasi definici“vas boj“,s temito slovy jste se mnou obchodoval a proto to tak dopadlo,jak to dopadlo,jestlize si stojitě na svem dlouhem vedeni a nechapete otazku-pozadavek- motor, komutator, 10 kw,dynamostarter,jste idiot a namysleny elektroterorista.Chtel jsem koupit,zabranil jste tomu,dobre,koupil jsem jinde,vas boj.Jiste nestojite o takovou antireklamu,ale bohudik mame svobodu slova a sve elektrovraky radeji nechavate hnit pred svym domem,nez aby jste prodal,taky vas boj.

Michal
Michal

Dobrý den, mohl by jste mi poradit kde a jaký elektromobil koupit? jedná se mi o nejlepší vyváženost mezi investicí a kvalitou.

Jan
Jan

https://www.elektroauto-forum.de/
Tady jsem si koupil svůj elektromobil,posledních 20 let schovaný v garáži,najeto 8.000,cena 40.000,za dotažení lehce přes 10.OOO kč,2.000 poplatky,bez baterií,s nabíječkou na 220V.

zip
zip
škoda, že je článek napsán tak neobjektivně, protože elektromobil vyjde lépe i bez účelového upravování hodnot. KWh stojí normálně 4,50 Kč, benzín 34,90. Auto se spotřebou 16,5 kWh je spíše malé a jede max 100 km/h tomu bude odpovídat spalovák se spotřebou 5 litrů. Takže znovu: elektro 4,5 kč/kWh .. 8900/rok spalovák 21 tis./rok. Baterie – v množství 1 kus koupíte LiPol baterii v Číně za 8000 Kč/kWh (včetně cla, dopravy a DPH). Baterie vydrží 2000 cyklů. Baterie 24 kWh bude stát 192 tis. a vydrží 260 tis. km (započten i pokles kapacity na 80%). 260 tis. km je srovnatelná… Číst vice »
MK
MK

Naprosto souhlas. Benzínové auto najeto 140tis.km. Opravy po najetých 140tis. km. Nové turbo 20tis, lambda sonda 3tis, katalyzátor 16,5tis. Oleje a filtry za tu dobu cca 20tis. Svíčky, palivové filtry, vzduchové filtry, napojení na PC v servisu….. Připočítám-li vyšší pojistku než má elektro auto za ty roky, tak je to cca 1:1 k ceně nových baterek.

Jackup
Jackup
Prostě je to stejné jako s LED žárovkama. Pokud klasická žárovka stojí (stála) řádově koruny a LED žárovka řádově stokoruny, ale vyplatí se… Kdyby ale nějaká finanční společnost zavedla něco jako operativní leasing, kdy si baterii vlastně jen pronajímám, pak by to fungovat mohlo… ano,ano toto provozuje třeba Renault (mimo ČR), ale ty ceny jsou dost „evropské“ než aby to fungovalo u nás (možná proto to zde ani nenabídli). Jinak čínské baterie – ano, dá se pořídit baterie i takto, ale kdo vám zaručí jejich životnost. Třeba pokud koupíte klasické AA nabíjecí články nebo i jiné „malé“ baterie a změříte… Číst vice »
Johny Johnovič
Johny Johnovič

co jste si to koupil za šrot? :-)))

Petr
Petr

Baterie sice vydrží 2000 cyklů, ale ne 13 let. Při běžném používání auta s malým dojezdem (na dovolenou určitě ně), více méně po městě předpokládám najetí max. 20 000 km ročně. Dovršení životnosti 260000km bude trvat 13let což baterie podle mne nevydrží a zatím mne nikdo nepřesvědčil o opaku. Takže pokud s tím to autem nechcete stále jezdit tak rozhodně počítejte s další várkou baterií.
A počítat s 1,5kč/kWh je opravdu výsměch svědčící o nevěrohodnosti článku.

Lubomír
Lubomír

Já myslím že ani nejde o baterie, stačí kdyby byla vůle chtít to řešit a něco investovat. Na silnicích vyšší třídy by mohly být dobíjecí pásy na dobíjení elektromobilů s tím že je možnost se připojit v případě nedostatku energie. A myslím že by to nebyl problém nějakým způsobem i vyúčtovat. Možná časem nějaká velká energetická společnost se toho ujme až zjistí že se tím dá dobře vydělávat. A myslím že v takovém malém státě jako je ten náš by to vůbec nebyl problém zrealizovat.

Test: Lexus CT 200h snoubí funkčnost a nadčasovou eleganci

Test: Lexus CT 200h snoubí funkčnost a nadčasovou eleganci

1. 4. 2018  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Modernizovaný Lexus CT 200h (2017) staví na osvědčených základech japonské automobilky, přesto dokáže být značně originální. Na začátku všeho byl nelehký…

Je čištění vody klíčem k ekologičtějším elektromobilům?

Je čištění vody klíčem k ekologičtějším elektromobilům?

11. 3. 2018  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (1)

Elektromobily nejsou zase tak ekologické, jak by se na první pohled mohlo zdát. A nulové emise jsou mýtus. Ano, samozřejmě,…

Opel: v roce 2020 uvedeme plně elektrickou Corsu

Opel: v roce 2020 uvedeme plně elektrickou Corsu

16. 2. 2018  |  Pavel Kreuziger  |  diskuze (0)

Šéf automobilky Opel Michael Lohscheller oznámil, že příští generace Opelu (Vauxhallu) Corsa bude od roku 2019 vyráběn výhradně ve španělské…

Mobilní zobrazení