Jak jednoduše rozšířit elektromobilitu? Odpověď se skrývá v autobazarech
- V Číně sílí obliba ojetých elektromobilů
- Lákadlem může být nižší pořizovací cena
- Jak jsme na tom v České republice a jak to vidíte vy, čtenáři?

V Číně se začínají ve větších počtech prodávat ojeté elektromobily. V zemi, kde zájemci o automobil tradičně preferují nová vozidla před ojetými (řekněte, kde tohle neplatí) se růst prodejů týká i elektromobilů. Čínská asociace automobilových prodejců říká, že prodej ojetých elektromobilů se v roce 2020 zdvojnásobil na 47 tisíc vozů. V letošním roce by číslo mělo být ještě vyšší.
Ojetý nebo nový elektromobil?
I když má Čína cenově velmi dostupné elektromobily, například Wuling MINI EV, díky ještě dostupnějším možnostem formou ojetin jsou elektromobily přístupné širšímu počtu zájemců. Podle agentury Bloomberg je nejoblíbenější cenovou kategorií elektromobilů hranice 16 000 dolarů (zhruba 357 tisíc korun bez DPH), ale například u zmíněného MINI EV začínají ceny ještě níže, již u hranice 4 150 dolarů (zhruba 93 tisíc korun bez DPH).
Obecně lze říci, že ojeté elektromobily si, alespoň v Číně, drží cenu. Například vozy od Nio si drží 77 % hodnoty, Tesla okolo 74 %. Podle agentury CADA je většina použitých elektromobilů mladších než 3 roky.

Koupili byste si ojetý elektromobil?
Jelikož stále nemáme dostatek dat o tom, jak se budou chovat elektromobily (a jejich životně důležité komponenty) po letech, kolik kilometrů vydrží baterie a jaká bude její degradace, elektrické vozy se u nás rozšiřují pomalu.
U nových za to většinou může vyšší pořizovací cena, u ojetých potom výše zmíněná nedůvěra a strach z fatálních oprav mimo záruční dobu. Popravdě, není se čemu divit. Nedávno proběhla tiskem zpráva ohledně ceny nové trakční baterie pro Hyundai Kona, která přesáhla cenu nového vozu. Podobná situace platí i u jiných značek.
Samozřejmě existují uživatelé, kteří si dokáží v případě poruchy poradit a například poškozenou nebo již nevyhovující baterii umí levně nakoupit (například z bouraných vozů) a následně ji dokáží vlastními silami do vozu namontovat a oživit. Tohle ale není pro každého a neznalý elektromobilista bude nucen podobnou situaci řešit sáhnutím hlouběji do finančních zásob.

Nepřehlédněte: Model 3 si drží nejvyšší zůstatkovou hodnotu ze všech ojetin
Jaký máte „recept“ pro rozšíření elektromobility?
Stále se točíme v bludném kruhu. Na nový elektromobil nemáme finance a starší se bojíme pořídit. Jsme zvědaví, jak se nakonec tato zapeklitá situace vyřeší. Evropská unie tlačí na snižování emisí, ale lidem, kteří si horko těžko pořizují ojeté spalováky za sto tisíc, bude jen těžko vysvětlovat, že by si měli koupit auto za milion a půl, protože se jim to za 150 tisíc ujetých kilometrů začne vracet.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".