Hyundai na závodě Pikes Peak vypustil bestii. Můžete si ji i koupit!

  • Jde o druhou sportovní verzi modelu Ioniq 5 s rodokmenem řady N
  • Vůz stojí na základech produkčního modelu, úpravy se týkají závodních parametrů
  • Je pohon Ioniqu 5 natolik předimenzovaný?
Hyundai IONIQ 5 N TA Spec

Hyundai Ioniq 5 N TA Spec | foto: Hyundai

Pikes Peak patří mezi tradiční a nejoblíbenější závody do vrchu v Severní Americe. Každý rok se závodu s celkem 156 zatáčkami a převýšením 1,5 kilometru účastní nejrůznější kategorie vozidel od domácky vyráběných až po skvosty a unikáty automobilek. Svůj pokus si nenechal ujít například upravený Ford F-150 Lightning Supertruck nebo Hyundai se sportovní verzí Ioniq 5 N. Právě druhý zmiňovaný si letos vyžádal hodně pozornosti.

Bestie, kterou si normálně koupíte

Na rozdíl od závodních speciálů se totiž dá verze Ioniq 5 N pro Pikes Peak legálně pořídit a provozovat v běžném silničním provozu. Hyundai tak dokazuje, že technika, na které vůz vyjíždí z továrny, má skutečně velký potenciál. Kromě standardní verze 5 N je totiž k dostání i více vyladěná verze Ioniq 5 N TA Spec version. Pro účely bezpečnosti jsou tedy do vozu přidány bezpečnostní klece, pár kilogramů hmotnosti bylo ušetřeno očesáním interiéru a pár věcí bylo nutné přidat tak, aby vůz splňoval podmínky pro motorsport. Digitální výbava vozu, odpružení, pohonné jednotky a pneumatiky jsou ale shodné s těmi v sériových kusech.

Pro závodní účely jsou od startu navoleny sportovní režimy N a povolený je i Grin Boost. Aby byl projev vozu odpovídající ikonickému závodu, přidali inženýři i digitální zvuk motoru. Veškeré softwarové úpravy by vlastně mohly být dostupné všem majitelům tohoto vozu. Hyundai tím chtěl na Pikes Peak demonstrovat, čeho je vlastně model schopný a že jde trochu o sleeper s nečekanými vlastnostmi. Pilot Hyundaie, Randy Pobst, měl možnost srovnat výkon s loňskou Teslou Model S ve verzi Plaid a vyjádřil se nečekaně ve prospěch Hyundaie.

Hyundai IONIQ 5 N TA Spec

Hyundai Ioniq 5 N TA Spec | foto: Hyundai


Čtěte také: Chcete levný elektromobil? Počkejte si na chystanou novinku od Hyundai


Hyundai zostudil i Teslu

Tesla prý měla úžasný výkon, během závodu ale často narážela na limity teplotního managementu. Systém se přehříval a nedokázal tak dostat maximum ze svého potenciálního výkonu. Aby ovšem nebyla kritika vedena pouze na Teslu, Pobst dodal, že s podobnými limity a problémy se potýká většina elektrických sportovních vozů. Potvrdilo se to i o rok dříve s jiným vozem. Hyundai kupodivu vydržel dávkovat výkon více sebejistě a po celou dobu stoupacího závodu.

Nejvíce sportovní verze 5 N TA Spec vychází z běžné verze N, uživatelé mohou ale benefitovat z lepšího odpružení a ze schopnějšího brzdového systému. Vzhledově je největší novinkou přidaný aero paket. Zvláště ve vyšších nadmořských výškách, kde se závod koná, je přítlak velmi žádanou položkou a tak vůz dostal do výbavy enormní přední i zadní křídla. Jestliže i vcelku elegantní model Ioniq 5 dokáže dostat takovou sportovní úpravu, jsme zvědaví, kam bude Hyundai schopný zajít se svým pokusem v podobě modelu N Vision 74.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Hyundai na závodě Pikes Peak vypustil bestii. Můžete si ji i koupit!

  • Jde o druhou sportovní verzi modelu Ioniq 5 s rodokmenem řady N
  • Vůz stojí na základech produkčního modelu, úpravy se týkají závodních parametrů
  • Je pohon Ioniqu 5 natolik předimenzovaný?
Hyundai IONIQ 5 N TA Spec

Hyundai Ioniq 5 N TA Spec | foto: Hyundai

Pikes Peak patří mezi tradiční a nejoblíbenější závody do vrchu v Severní Americe. Každý rok se závodu s celkem 156 zatáčkami a převýšením 1,5 kilometru účastní nejrůznější kategorie vozidel od domácky vyráběných až po skvosty a unikáty automobilek. Svůj pokus si nenechal ujít například upravený Ford F-150 Lightning Supertruck nebo Hyundai se sportovní verzí Ioniq 5 N. Právě druhý zmiňovaný si letos vyžádal hodně pozornosti.

Bestie, kterou si normálně koupíte

Na rozdíl od závodních speciálů se totiž dá verze Ioniq 5 N pro Pikes Peak legálně pořídit a provozovat v běžném silničním provozu. Hyundai tak dokazuje, že technika, na které vůz vyjíždí z továrny, má skutečně velký potenciál. Kromě standardní verze 5 N je totiž k dostání i více vyladěná verze Ioniq 5 N TA Spec version. Pro účely bezpečnosti jsou tedy do vozu přidány bezpečnostní klece, pár kilogramů hmotnosti bylo ušetřeno očesáním interiéru a pár věcí bylo nutné přidat tak, aby vůz splňoval podmínky pro motorsport. Digitální výbava vozu, odpružení, pohonné jednotky a pneumatiky jsou ale shodné s těmi v sériových kusech.

Pro závodní účely jsou od startu navoleny sportovní režimy N a povolený je i Grin Boost. Aby byl projev vozu odpovídající ikonickému závodu, přidali inženýři i digitální zvuk motoru. Veškeré softwarové úpravy by vlastně mohly být dostupné všem majitelům tohoto vozu. Hyundai tím chtěl na Pikes Peak demonstrovat, čeho je vlastně model schopný a že jde trochu o sleeper s nečekanými vlastnostmi. Pilot Hyundaie, Randy Pobst, měl možnost srovnat výkon s loňskou Teslou Model S ve verzi Plaid a vyjádřil se nečekaně ve prospěch Hyundaie.

Hyundai IONIQ 5 N TA Spec

Hyundai Ioniq 5 N TA Spec | foto: Hyundai


Čtěte také: Chcete levný elektromobil? Počkejte si na chystanou novinku od Hyundai


Hyundai zostudil i Teslu

Tesla prý měla úžasný výkon, během závodu ale často narážela na limity teplotního managementu. Systém se přehříval a nedokázal tak dostat maximum ze svého potenciálního výkonu. Aby ovšem nebyla kritika vedena pouze na Teslu, Pobst dodal, že s podobnými limity a problémy se potýká většina elektrických sportovních vozů. Potvrdilo se to i o rok dříve s jiným vozem. Hyundai kupodivu vydržel dávkovat výkon více sebejistě a po celou dobu stoupacího závodu.

Nejvíce sportovní verze 5 N TA Spec vychází z běžné verze N, uživatelé mohou ale benefitovat z lepšího odpružení a ze schopnějšího brzdového systému. Vzhledově je největší novinkou přidaný aero paket. Zvláště ve vyšších nadmořských výškách, kde se závod koná, je přítlak velmi žádanou položkou a tak vůz dostal do výbavy enormní přední i zadní křídla. Jestliže i vcelku elegantní model Ioniq 5 dokáže dostat takovou sportovní úpravu, jsme zvědaví, kam bude Hyundai schopný zajít se svým pokusem v podobě modelu N Vision 74.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."