Původní Hyundai Ioniq Electric patřil mezi nejlepší elektromobily na světě, především díky velmi nízké spotřebě a slušnému poměru cena/výkon. Nová, druhá generace pro modelový rok 2020 přišla po více než třech letech a čekalo se, že jihokorejská automobilka opět přijde s revolucí a se značnými vylepšeními, jenže je to spíše postupná evoluce. Pro majitele první generace to znamená, že nemusejí svůj stávající model prodávat, pro nové zájemce jde dost možná o složitější rozhodování, jakou generaci teď vlastně vybrat.
TIP: Test Hyundai Ioniq Plug-in hybrid (2020): přehlížený král?
Pozvolný, ale celkem výrazný facelift. Příď nového modelu Ioniq Electric byla modernizována novým osobitým vzorkem na uzavřeném panelu masky chladiče. Nový je také design předního nárazníku se stříbrnou lištou ve spodní části a nová antracitová lišta na zadním nárazníku, které vytvářejí ještě ušlechtilejší a dynamičtější vzhled. Světla LED pro denní svícení s novými rámečky jakož i nově nabízené světlomety LED a zadní sdružené svítilny LED byly kompletně nově uspořádány, aby Ioniq vynikal i za tmy poutavým estetickým pojetím při současném zvýšení bezpečnosti.
Asi největší změna mezi první a druhou generací elektromobilu. Původní Ioniq Electric měl battery pack s kapacitou 28 kWh, nový model disponuje o 36 % větší kapacitou, konkrétně 38,3 kWh. Díky tomu slibuje nový plně elektrický Ioniq delší dojezd na jedno nabití, dle normy WLTP až 294 km, což je o nějakých 90 km více oproti předchůdci. A jelikož je spotřeba víceméně stejná u obou generací, znamená to reálný dojezd o nového modelu kolem 200 km po dálnici (spotřeba se v mém případě pohybovala kolem 20 kWh/100 km) a téměř až 300 km ve městě (zde jsem jezdil se spotřebou kolem 10-15 kWh/100 km, v některých případech jsem se dostal i pod hranici 10 kWh/100 km).
Velmi příjemným vylepšením je pak u nového Ioniqu Electric automatické nastavování intenzity rekuperace dle vozu jedoucího před vámi a dle terénu, kterým jedete. Na silnici to pak vypadá asi tak, že si auto udržuje odstup od vozu před vámi a podle něj dokáže postupně brzdit elektromotorem a rekuperovat, tj. energii získávat zpět do baterie s co nejvyšší efektivitou. Po pár dnech jsem si na tuto novou funkci, kterou převzal nový Ioniq ze sesterského modelu Kona Electric (test), zvyknul a přišlo mi pak velmi praktické a příjemné nechat auto brzdit dle dopravních situací a případně pomocí přidržení levého pádla pod volantem pak dokonce dobrzdit s elektromobilem úplně, aniž bych musel použít pedál brzdy.
Zatímco první generace modelu Ioniq Electric z roku 2016 (test) umožňovala nabíjení přes například domácí Wallbox s maximálním výkonem 6,6 kW, což byl limit palubní nabíječky v elektromobilu, nový model Ioniq Electric (2020) dokáže nabíjet při střídavém proudu s výkonem až 7,2 kW. Jde tedy o menší zlepšení, které dokáže trochu urychlit nabíjení ať už doma nebo třeba v práci, kde si nejspíš rychlonabíječku (s nabíjením stejnosměrným proudem) nepostavíte. Nicméně konkurence již zvládá i vyšší výkony, takže by bylo dobré, aby i Hyundai nadále pokračovat ve zdokonalování v tomto směru.
Pokud měl původní Ioniq Electric nějakou Achillovu patu, tak to byla absence mobilní aplikace a možnosti ovládání auta jednoduše na dálku přes smartphone. V případě nové generace elektromobilu Hyundai už to však neplatí a díky aplikaci BlueLink můžete – stejně jako například u Tesly, BMW, Volkswagenu, a dalších značek – jednoduše ovládat a nastavovat svůj elektromobil klidně z druhého konce světa. Asi nejzajímavější je sledování dojezdu, či průběhu a stavu nabíjení auta na nabíječce, dále možnost auto na dálku odemknout či předem zahájit topení/klimatizování kabiny. Za mě je to nejdůležitější vylepšení, jaké nový elektromobil Ioniq přináší, ovšem kvůli dostupnosti služby BlueLink v ČR pro tento model až ve druhém čtvrtletí letošního roku jsme zatím nemohli funkci vyzkoušet.
Mezi hlavní vylepšení, které nová generace elektromobilu ještě přináší, bych zařadil samozřejmě i vylepšený interiér. Zákazník si může v konfiguraci vybrat propracovanější multimediální systém s audiovizuálními a navigačními funkcemi na větším 10,25palcovém dotykovém displeji, s funkcí děleného zobrazování. Uživatelé si mohou individualizovat vylepšený displej výběrem ze dvou verzí hlavní plochy a možností upravit si zobrazované ikony a funkce. Již základní informační a zábavní systém disponuje funkcemi Android Auto a Apple CarPlay, přes které můžete kabelem připojit smartphone a například si přehrávat hudbu z telefonu, používat Google Mapy včetně aktuálních dopravních informací a mnoho dalšího, v přehledném zobrazení na velkém dotykovém displeji automobilu.
Že se bude větší, kapacitnější baterie déle nabíjet z 0 na 100 %, je zcela jasné a není to nic neobvyklého, nečekaného. Zklamáním však je, že pokud nový elektromobil Hyundai připojíte na rychlonabíječku, dostane z ní menší výkon než předchůdce. Konkrétně původní Ioniq zvládal nabíjení na dnes nejdostupnějších 50kW rychlonabíječkách téměř konstantně od 0 až ke zhruba 80 % kapacity baterie s výkonem skoro 50 kW, kdežto nový Ioniq začíná u téměř vybité baterie na výkonu kolem 38 kW a už od 50 % kapacity baterie postupně klesá tak, že u 80 % už nabíjí výkonem jen 14 kW, takže prostě nevyužívá potenciál rychlonabíječek.
Pro nabití z 5 % na 83 % jsem čekal na 50kW nabíječce zhruba hodinu, kdy elektromobil získal 32 kWh energie, ovšem pro dobití do 100 % bych musel na rychlonabíječce strávit ještě něco přes 45 minut. Od zahraničních kolegů, kteří provozují rychlonabíjecí stanice Fastned, si pak vypůjčím informaci, že na jejich 100kW rychlejších nabíječkách se nový Ioniq Electric (2020) zvládne dobíjet s výkonem jen něco přes 60 kW a vlastně pak dojde ke zkrácení doby nabíjení z 0 na 80 % oproti běžným 50kW stanicím ani ne o 5 minut. Z běžné zásuvky zabere nabíjení elektromobilu něco přes 6 hodin, což naprosto postačuje.
Kde ještě došlo ke změně k horšímu, jsou dle mého také senzorová tlačítka použitá v infotainmentu. Ano, je to na pohled modernější řešení, ale prakticky je ovládání horší, než v případě klasických tlačítek u předchůdce, kde jste mohli přepnout třeba klimatizaci i poslepu za jízdy. U nového modelu musíte věnovat o něco více pozornosti ovládání a méně řízení. Navíc dotyková tlačítka s lesklým povrchem se velmi snadno a ochotně upatlají, takže to pak ani nepůsobí nijak hezky.
Nový Hyundai Ioniq Electric (2020) je elektromobil, který nemá téměř žádné větší nedostatky. Jihokorejský výrobce dokázal u druhé generace například prodloužit dojezd, který už by měl dostačovat většině zákazníků, přidal možnost ovládání přes aplikaci ve smartphonu, nebo udělal spoustu menších i větších změn, které představují příjemnou modernizaci tohoto elektromobilu.
K dokonalosti mnoho nechybí. Je škoda, že se výrobce nevyvaroval několika chybám a nedostatkům, které přitom u předchůdce nebyly, ať už jde o rychlost nabíjení na rychlonabíječkách nebo hůře ovladatelná dotyková tlačítka v infotainmentu. Nakolik jsou to pro vás velké chyby a nakolik jsou pro vás zase naopak přínosné vylepšení, kterých je mezigeneračně mnohem více, už si musí každý zvážit sám.
Suma sumárum, Hyundai Ioniq Electric i ve své nejnovější generaci patří stále mezi nejlepší elektromobily. Vyniká především nízkou spotřebou, přináší sympatický design, má moderní a inovativní funkce, je to téměř čistokrevný elektromobil, ne jenom předělávka konvenčního vozu. Cena začíná na 900 tisících korunách a za vyšší výbavu pak dáte 1 050 000 korun. Elektromobil tak opět není levný a pro některé zákazníky se po finanční stránce vyplatí pořídit spíše hybridní variantu nebo úplně jiný model. Ale když si to dobře spočítáte a najezdíte ročně desítky tisíc kilometrů a budete nabíjet zejména doma nebo v práci, pak se dá mluvit i o úspoře peněz.
Původní Hyundai Ioniq Electric patřil mezi nejlepší elektromobily na světě, především díky velmi nízké spotřebě a slušnému poměru cena/výkon. Nová, druhá generace pro modelový rok 2020 přišla po více než třech letech a čekalo se, že jihokorejská automobilka opět přijde s revolucí a se značnými vylepšeními, jenže je to spíše postupná evoluce. Pro majitele první generace to znamená, že nemusejí svůj stávající model prodávat, pro nové zájemce jde dost možná o složitější rozhodování, jakou generaci teď vlastně vybrat.
TIP: Test Hyundai Ioniq Plug-in hybrid (2020): přehlížený král?
Pozvolný, ale celkem výrazný facelift. Příď nového modelu Ioniq Electric byla modernizována novým osobitým vzorkem na uzavřeném panelu masky chladiče. Nový je také design předního nárazníku se stříbrnou lištou ve spodní části a nová antracitová lišta na zadním nárazníku, které vytvářejí ještě ušlechtilejší a dynamičtější vzhled. Světla LED pro denní svícení s novými rámečky jakož i nově nabízené světlomety LED a zadní sdružené svítilny LED byly kompletně nově uspořádány, aby Ioniq vynikal i za tmy poutavým estetickým pojetím při současném zvýšení bezpečnosti.
Asi největší změna mezi první a druhou generací elektromobilu. Původní Ioniq Electric měl battery pack s kapacitou 28 kWh, nový model disponuje o 36 % větší kapacitou, konkrétně 38,3 kWh. Díky tomu slibuje nový plně elektrický Ioniq delší dojezd na jedno nabití, dle normy WLTP až 294 km, což je o nějakých 90 km více oproti předchůdci. A jelikož je spotřeba víceméně stejná u obou generací, znamená to reálný dojezd o nového modelu kolem 200 km po dálnici (spotřeba se v mém případě pohybovala kolem 20 kWh/100 km) a téměř až 300 km ve městě (zde jsem jezdil se spotřebou kolem 10-15 kWh/100 km, v některých případech jsem se dostal i pod hranici 10 kWh/100 km).
Velmi příjemným vylepšením je pak u nového Ioniqu Electric automatické nastavování intenzity rekuperace dle vozu jedoucího před vámi a dle terénu, kterým jedete. Na silnici to pak vypadá asi tak, že si auto udržuje odstup od vozu před vámi a podle něj dokáže postupně brzdit elektromotorem a rekuperovat, tj. energii získávat zpět do baterie s co nejvyšší efektivitou. Po pár dnech jsem si na tuto novou funkci, kterou převzal nový Ioniq ze sesterského modelu Kona Electric (test), zvyknul a přišlo mi pak velmi praktické a příjemné nechat auto brzdit dle dopravních situací a případně pomocí přidržení levého pádla pod volantem pak dokonce dobrzdit s elektromobilem úplně, aniž bych musel použít pedál brzdy.
Zatímco první generace modelu Ioniq Electric z roku 2016 (test) umožňovala nabíjení přes například domácí Wallbox s maximálním výkonem 6,6 kW, což byl limit palubní nabíječky v elektromobilu, nový model Ioniq Electric (2020) dokáže nabíjet při střídavém proudu s výkonem až 7,2 kW. Jde tedy o menší zlepšení, které dokáže trochu urychlit nabíjení ať už doma nebo třeba v práci, kde si nejspíš rychlonabíječku (s nabíjením stejnosměrným proudem) nepostavíte. Nicméně konkurence již zvládá i vyšší výkony, takže by bylo dobré, aby i Hyundai nadále pokračovat ve zdokonalování v tomto směru.
Pokud měl původní Ioniq Electric nějakou Achillovu patu, tak to byla absence mobilní aplikace a možnosti ovládání auta jednoduše na dálku přes smartphone. V případě nové generace elektromobilu Hyundai už to však neplatí a díky aplikaci BlueLink můžete – stejně jako například u Tesly, BMW, Volkswagenu, a dalších značek – jednoduše ovládat a nastavovat svůj elektromobil klidně z druhého konce světa. Asi nejzajímavější je sledování dojezdu, či průběhu a stavu nabíjení auta na nabíječce, dále možnost auto na dálku odemknout či předem zahájit topení/klimatizování kabiny. Za mě je to nejdůležitější vylepšení, jaké nový elektromobil Ioniq přináší, ovšem kvůli dostupnosti služby BlueLink v ČR pro tento model až ve druhém čtvrtletí letošního roku jsme zatím nemohli funkci vyzkoušet.
Mezi hlavní vylepšení, které nová generace elektromobilu ještě přináší, bych zařadil samozřejmě i vylepšený interiér. Zákazník si může v konfiguraci vybrat propracovanější multimediální systém s audiovizuálními a navigačními funkcemi na větším 10,25palcovém dotykovém displeji, s funkcí děleného zobrazování. Uživatelé si mohou individualizovat vylepšený displej výběrem ze dvou verzí hlavní plochy a možností upravit si zobrazované ikony a funkce. Již základní informační a zábavní systém disponuje funkcemi Android Auto a Apple CarPlay, přes které můžete kabelem připojit smartphone a například si přehrávat hudbu z telefonu, používat Google Mapy včetně aktuálních dopravních informací a mnoho dalšího, v přehledném zobrazení na velkém dotykovém displeji automobilu.
Že se bude větší, kapacitnější baterie déle nabíjet z 0 na 100 %, je zcela jasné a není to nic neobvyklého, nečekaného. Zklamáním však je, že pokud nový elektromobil Hyundai připojíte na rychlonabíječku, dostane z ní menší výkon než předchůdce. Konkrétně původní Ioniq zvládal nabíjení na dnes nejdostupnějších 50kW rychlonabíječkách téměř konstantně od 0 až ke zhruba 80 % kapacity baterie s výkonem skoro 50 kW, kdežto nový Ioniq začíná u téměř vybité baterie na výkonu kolem 38 kW a už od 50 % kapacity baterie postupně klesá tak, že u 80 % už nabíjí výkonem jen 14 kW, takže prostě nevyužívá potenciál rychlonabíječek.
Pro nabití z 5 % na 83 % jsem čekal na 50kW nabíječce zhruba hodinu, kdy elektromobil získal 32 kWh energie, ovšem pro dobití do 100 % bych musel na rychlonabíječce strávit ještě něco přes 45 minut. Od zahraničních kolegů, kteří provozují rychlonabíjecí stanice Fastned, si pak vypůjčím informaci, že na jejich 100kW rychlejších nabíječkách se nový Ioniq Electric (2020) zvládne dobíjet s výkonem jen něco přes 60 kW a vlastně pak dojde ke zkrácení doby nabíjení z 0 na 80 % oproti běžným 50kW stanicím ani ne o 5 minut. Z běžné zásuvky zabere nabíjení elektromobilu něco přes 6 hodin, což naprosto postačuje.
Kde ještě došlo ke změně k horšímu, jsou dle mého také senzorová tlačítka použitá v infotainmentu. Ano, je to na pohled modernější řešení, ale prakticky je ovládání horší, než v případě klasických tlačítek u předchůdce, kde jste mohli přepnout třeba klimatizaci i poslepu za jízdy. U nového modelu musíte věnovat o něco více pozornosti ovládání a méně řízení. Navíc dotyková tlačítka s lesklým povrchem se velmi snadno a ochotně upatlají, takže to pak ani nepůsobí nijak hezky.
Nový Hyundai Ioniq Electric (2020) je elektromobil, který nemá téměř žádné větší nedostatky. Jihokorejský výrobce dokázal u druhé generace například prodloužit dojezd, který už by měl dostačovat většině zákazníků, přidal možnost ovládání přes aplikaci ve smartphonu, nebo udělal spoustu menších i větších změn, které představují příjemnou modernizaci tohoto elektromobilu.
K dokonalosti mnoho nechybí. Je škoda, že se výrobce nevyvaroval několika chybám a nedostatkům, které přitom u předchůdce nebyly, ať už jde o rychlost nabíjení na rychlonabíječkách nebo hůře ovladatelná dotyková tlačítka v infotainmentu. Nakolik jsou to pro vás velké chyby a nakolik jsou pro vás zase naopak přínosné vylepšení, kterých je mezigeneračně mnohem více, už si musí každý zvážit sám.
Suma sumárum, Hyundai Ioniq Electric i ve své nejnovější generaci patří stále mezi nejlepší elektromobily. Vyniká především nízkou spotřebou, přináší sympatický design, má moderní a inovativní funkce, je to téměř čistokrevný elektromobil, ne jenom předělávka konvenčního vozu. Cena začíná na 900 tisících korunách a za vyšší výbavu pak dáte 1 050 000 korun. Elektromobil tak opět není levný a pro některé zákazníky se po finanční stránce vyplatí pořídit spíše hybridní variantu nebo úplně jiný model. Ale když si to dobře spočítáte a najezdíte ročně desítky tisíc kilometrů a budete nabíjet zejména doma nebo v práci, pak se dá mluvit i o úspoře peněz.