ElektrickéVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | počet elektromobilů v ČR

Test Hyundai Ioniq Electric: jihokorejský vizionář

  |  7 komentářů  |  autor: Luboš Srb

Hyundai se před dvěma lety odhodlal k naprosto ojedinělému kroku. Představil zbrusu nový model Ioniq, který je vůbec prvním autem na světě nabízeném ve všech třech možných elektrifikovaných verzích, čili hybridní, plug-in hybridní, a plně elektrické. A tak jsme se v naší redakci pokusili o podobný kousek a během měsíce otestovali všechny tři varianty. Rozdílů je překvapivě mnoho. Ale při výběru nového vozu budou jednoznačně rozhodující.

Kapitoly článku:

» 1. Design, ovládání, interiér, vychytávky
» 2. Jízdní dojmy, spotřeba, dojezd, závěr

Stejný a přece jiný

Modelová řada Ioniq se v případě všech tří sourozeneckých modelů inspiruje u přírody. Stejně jako vítr dokáže při dešti efektivně zformovat letící kapku vody, se pokusili o něco podobného i u Hyundaie. Výsledkem je zaoblený tvar s využitím odlehčeného hliníku doplněný o zadní spoiler. Vše je tedy podřízené tomu, aby bylo dosaženo co nejmenšího odporu vzduchu, hmotnosti, a tedy snížení spotřeby/prodloužení dojezdu. S tím můžu jedině souhlasit. A nejde teď jen o tabulkové hodnoty, kdy Ioniq se chlubí odporem vzduchu jen 0,24, čímž pořáží všechny své konkurenty, ať už jde o BMW i3 (0,29), Nissan Leaf (0,29), nebo Volkswagen eGolf (0,28). Jen čtvrtá generace Priusu od Toyoty dosahuje stejného koeficientu, jako Hyundai. Ale vzhledem k designové podobnosti se snad ani nelze divit.

Plně elektrický model Ioniq od ostatních sourozeneckých modelů této řady na ulici jednoznačně poznáte – přední maska elektromobilu zkrátka neobsahuje otvory pro proudění vzduchu a ochlazování spalovacího motoru, který mají hybridní modely Ioniq. Vzhledem k odlišné barvě laku zbývajících části na autě to může leckomu připadat trochu zvláštní, ale subjektivně musím říct, že se mi tento prvek celkem líbí. I když dost možná nebyl zamýšlený záměrně, neboť Hyundai konstrukčně jen využil kostru jednoho modelu a tu pak osadil různými typy pohonu. Někdy to může být ne zrovna správná cesta, ale v tomto případě si říkám vlastně proč ne? Vytknout můžu jedině to, že výrobce nevyužil potenciál elektromobilu a pod přední kapotou na rozdíl např. od Tesly nenajdeme přední kufr, tzv. frunk. Ale to už by znamenalo větší zásahy do jednotné karoserie, což se automobilce z pochopitelných důvodů nechtělo podstupovat.

Co však budou muset podstupovat majitelé jakéhokoliv modelu Ioniq dennodenně, je o něco horší výhled na vozovku za autem přes středové zpětné zrcátko. Na zádi je totiž spoiler, který rozděluje dvě části zadního okna. A pokud nemáte neustále přehled o dění na silnici všude kolem vás, můžete snadno přehlédnout auto či motorku, které se za vámi schovají právě do „mrtvého“ úhlu. Nebo co teprve při dešti, kdy přes zadní okno někdy ani není pořádně vidět, protože na něm není nainstalovaný stěrač. Pokud bych tedy měl najít Achillovu patu Ioniqů, je to právě zadní spoiler a absence stěrače. Podstatně lepší je ale situace u bočních zrcátek. Ta jsou jednak velká s dobře tvarovaným sklem pro zachycení většího prostoru kolem vás, navíc se také při parkování sama přetočí pro lepší sledování obrubníků, a dále pak dokážou upozorňovat na auto jedoucí v mrtvém úhlu, nebo zkrátka tam, kam byste v daný okamžik neměli odbočit. V případě zapnutí blinkrů začne auto výstražným tónem upozorňovat, abyste si takový manévr dobře rozmysleli.

Ovládání, interiér, vychytávky

Inženýři, zdá se, měli víc než dost nápadů a uplatnili je porůznu u všech modelů Ioniq. Samozřejmostí je bezklíčové odemykání, resp. automatické odemknutí dveří, pokud máte klíčky v kapse a vezmete z kliku. O něco futurističtěji pak působí barevné podsvícení klik, které se opět zcela samy rozsvítí při vašem přiblížení k autu. Co mi ale přišlo trochu nedomyšlené, bylo automatické ovládání světel, kdy po příjezdu domů auto vypnete a jdete si pro věci do kufru, jenže automatická světla neustále svítí přes ulici. A vypnou se až po nějaké době. Vlastně s ovládáním některých věcí je u Hyundai tak trochu problém. A třeba na ovládání auta na dálku pomocí mobilní aplikace ve smartphonu (a tedy například předvyhřátí či předvyklimatizování auta, nebo jen jednoduchý přehled informací o jízdě a spotřebě, nebo o nabíjení baterie a dojezdu) pak můžete pro jistotu zapomenout úplně. Přitom jsou to právě takové vychytávky, které mohou přidávat či naopak ubírat důležité kladné body. Své by o tom mohli říct například majitelé hybridního a plug-in hybridního Ioniqa, u kterého je parkovací brzda ještě pedálová. U plně elektrického Ioniqa máte elektronickou brzdu již s využitím pouhého tlačítka.

Vlastně interiér elektromobilu od Hyundaie je vesměs plný dobrých, nebo minimálně neobyčejných a docela praktických nápadů. Například po nastartování auta tlačítkem pouze stisknete tlačítko pro jízdu vpřed a jedete. Zapomeňte tedy na řadicí páku, resp. volbu jízdních režimů pomocí různých joysticků apod. V jednoduchosti je zkrátka síla a Hyundai to dokazuje. Stejně tak můžete auto tlačítkem ve středovém panelu přepnout pro jízdu dozadu, či zvolit neutrál pro plachtění na kopcích. Mnohem důležitější tlačítka, pro rekuperaci energie a dobíjení akumulátoru, pak Hyundai umístil přímo na volant, což je doslova geniální nápad. Jednoduše tak pořád máte po ruce přepínání intenzity rekuperace a tím pádem nepotřebujete šlapat na brzdu. A tím pádem dokážete získávat při jízdě více energie zpátky, než u jiných elektromobilů. Volit můžete mezi intenzitou 0, 1, 2, a 3.

Radost pak přináší i vyhřívaný volant, leč jeho kožené provedení není natolik luxusní, jak by člověk čekal. Nebo přední sedačky, které jsou elektricky nastavitelné, vyhřívané (a vyhřívané jsou překvapivě i zadní sedačky) a odvětrávané. Sedačka u řidiče se pak dokonce po otevření dveří odsune dozadu a tím vznikne více místa pro snadnější vystoupení. Akorát si musí dávat pozor člověk za vámi, aby neproběhla nepříjemná amputace končetin. Jinak ale vzadu je místa pro nohy celkem dost, horší je to v místem nad hlavami, protože v zadní části vozu už se začíná snižovat střecha a ubírá tak drahocenné místo. V zavazadlovém prostoru pak najdeme 350 litrů, při sklopených sedačkách až 1410 litrů. Pro stěhování domácnosti to sice tak úplně nebude, ale pro většinu vybavení by to mělo dostačovat. Šikovná je pak síťka, která je v kufru připravena na drobné věci, aby při sportovnější jízdě nelétala vzduchem. To naopak neplatí o bezdrátové nabíječce, respektive místo pro nabíjení telefonů pomocí bezdrátové technologie Qi. Jednak zde musíte svůj telefon postavit na výšku, ale také displejem od sebe, čímž přicházíte o možnost využít současně nabíjení telefonu a navigování s telefonem.

Kapitoly článku:

» 1. Design, ovládání, interiér, vychytávky
» 2. Jízdní dojmy, spotřeba, dojezd, závěr

ČLÁNKY:, , ,

Diskuze

avatar
7 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
7 Comment authors
NoobolikŽák L.PatrikLuboš MahrVeverčák Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Marek G.
Marek G.

Tento elektromobil mě velice zaujal. Pěknbý design, slušná cena. Vidím samé klady. Jde vidět, že Hyundai a elektromobilita jde ruku v ruce pospolu :-)

Roman
Roman

Krásný kousek Hyundai ukazuje, že elektomobil nemusí vypadat ošklivě mě se too líbí a Ioniq vypadá povedeně

Veverčák
Veverčák

Minimální odpor vzduchu oproti jiným autům, 3 alternativy elektrifikovaných verzí, slušná spotřeba a vzhled taky pěkný. Cena tomu tedy odpovídá, konkurence není o moc levnější.

Luboš Mahr
Luboš Mahr

Povedený interiér i exteriér, bohatá výbava a ke všemu je to šetrné k životnímu prostředí, co víc si přát?

Patrik
Patrik

Není to typický eletromobil, který jde poznat na první pohled zapadá mezi ostatní auta což se mi velice líbí je to moderní a přesto ne moc výrázné jako ostatní elektomobily

Hyundai Kona Electric: první kilometry s SUV elektromobilem

Hyundai Kona Electric: první kilometry s SUV elektromobilem

18. 10. 2018  |  Luboš Srb  |  7 komentářů

Na vlastní kůži jsme si vyzkoušeli očekávaný nový elektromobil Hyundai Kona Electric, který jednoznačně zaujme svým futuristicky laděným vzhledem…

Nejrychlejší auto jedoucí pozadu? Prvenství získal elektromobil

Nejrychlejší auto jedoucí pozadu? Prvenství získal elektromobil

18. 10. 2018  |  Luboš Srb  |  diskuze (0)

Elektromobily na sebe strhávají čím dál tím větší pozornost. A to nejen svými neustále vylepšovanými specifikacemi a vlastnostmi, ale…

Tesla Model 3 trhá rekordy. Vyrobeno bylo již 100 000 kusů

Tesla Model 3 trhá rekordy. Vyrobeno bylo již 100 000 kusů

17. 10. 2018  |  Martin Skořepa  |  diskuze (1)

Tesla údajně překročila historický milník u svého nejnovějšího „cenově dostupnějšího“ elektromobilu Model 3. Vyrobila již 100 000 kusů. Tip: Tesla…

Mobilní zobrazení