Ioniq 5 převtělený v ďábla. Elektrický speciál je základem nové závodní série

Matouš Vrchota
  • Ioniq 5 N bude mít závodního sourozence
  • Základ i výkon je stejný, úpravy se týkají především designu a odlehčení
  • Elektrické speciály od Hyundai mají závodit ve speciální sérii
Hyundai IONIQ 5 N eN1 Cup závodní speciál
Hyundai IONIQ 5 N eN1 Cup závodní speciál

Hyundai se svojí sportovní verzí elektrického model Ioniq 5 slaví úspěch. Verze N přidává virtuální převodovku, umělý zvukový projev motoru i vylepšený podvozek. Automobilka ale míří ještě výše. Proto představuje ještě nadupanější upravenou závodní verzi, Ioniq 5 N eN1 Cup pro stejnojmennou závodní sérii.

Závodní Hyundai na elektřinu

Mezi hlavní úpravy patří závodní sada hladkých pneumatik, vyladěný závodní vzhled s rozšířenými nárazníky i podběhy a úpravy spojené s odlehčením i zabezpečením karoserie pro závodní okruhy. Řidič je tak chráněný výztuhami, je pro něj připravena odlehčená skořepinová sedačka i vícebodové pásy. Pohonný elektrický systém byl vylepšen o hasící systém pro případy vzplanutí. Svoji pozici změnil i nabíjecí port kvůli místu náchylnému k poškození.

Řízení i veškerá elektronická architektura je shodná s produkční verzí. Výkon je tedy shodný. 478 kW je maximální výkon dodávaný motorem na přední nápravě (166 kW) spolu s větším na nápravě zadní (282 kW). I baterie jsou shodné s modelem 5 N a stále mají kapacitu 84 kWh. Nově si tuto baterii mohou zájemci konfigurovat i do vybraných verzí běžné „pětky“. Zatímco Ioniq 5 N pro smrtelníky stále připomíná stavbou vyšší crossover, přikrčený speciál vypadá více jako hot hatch. Tomuto dojmu pomáhá jak masivní zadní křídlo, tak i přední difuzor a lízátko. Rozšířené podběhy jen tento pocit o to více podtrhují. Kromě dravého designu jde o funkční prvky. Vůz více sedí na asfaltu a generuje i mnohem vyšší přítlak.


Čtěte také: Zapomeňte na Ioniq 7. Hyundai pro svůj topmodel vybral lepší označení


FIA schvaluje novou udržitelnou závodní sérii

Hyundai vytvořil pro tyto vozy speciální závodní sérii. Tu bude zaštiťovat nová entita Group N, která bude spravovat pravidla a regulace a bude se přímo zpovídat nejvyšší závodní organizaci FIA. V závislosti na soutěži a její úrovni budou povoleny určité úpravy z produkčních modelů daných vozidel. Právě nový závodní je tak prvním příkladem, jak by modifikace mohly vypadat.

Viceprezident závodní divize automobilky a divize N dodává, že takhle si představuje udržitelné závodění a budoucnost motorsportu. Na závodní speciál je celá divize právem hrdá a jsou zvědaví, jaké další modely se v budoucnu přidají. Díky novým špičkovým technologiím jsou schopní výrazně posouvat možnosti elektrických vozů na obecné škále. Elektrický pohon totiž umožňuje do vozů instalovat zajímavé možnosti (nejen) krátkodobého zvyšování výkonu a tím pádem i zatraktivnit divácký zážitek.


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře

ČEZ EPP

Nejnovější články