Hrozí, že nebude dost baterií pro elektromobily. Prsty v tom má Čína

  • Čína od 1. prosince 2023 omezí vývoz grafitu
  • To zřejmě povede k jeho nedostatku, protože Čína kontroluje jeho produkci
  • Jde přitom o klíčový materiál pro výrobu baterií do elektromobilů
Kia EV6 baterie

Baterie z elektromobilu Kia EV6 | foto: vlastní

Automobilky se začínají obávat, že v příštích letech nebude dost materiálu – konkrétně grafitu – pro výrobu baterií do elektromobilů a možná nejen do nich. Čína se totiž rozhodla, že od prvního prosince bude vyžadovat vývozní povolení pro některé grafitové výrobky z důvodu ochrany národní bezpečnosti, informuje Reuters.

Je to právě Čína, která je aktuálně největším producentem a také vývozcem grafitu. Zatím se neví, jaký přesně to bude mít dopad na produkci baterií, nicméně experti se vesměs shodují, že to negativně ovlivní výrobu baterií. Těch může být méně a jejich výrobu to ještě ke všemu může prodražit.

Jde o rozšíření sporu USA vs Čína o Evropu?

Vypadá to, že svět není zrovna v nejlepší kondici, pokud jde o světové mocnosti a jejich schopnost domluvit se a spolupracovat. Již mnohaletý politicko-obchodní boj mezi USA a Čínou (vzpomeňme na firmy jako Huawei, ZTE, a další) teď „doplňuje“ ještě ke všemu Evropa.

EU totiž nedávno začala zvažovat cla na elektromobily vyrobené v Číně, a to prý kvůli podezření, že jejich výrobu (konkrétně některých čínských značek typu Nio – pozn. redakce) dotuje stát a tím podráží ceny ostatních automobilek prodávajících své vozy v Evropě, především místních značek.

Grafit

Grafit, ilustrační | foto: Unsplash


Čtěte také: Číňanům se „vyplatí“ cpát elektromobily do Evropy. Na každém prodělávají 800 tisíc!


Čína omezí vývoz grafitu

Suverénní Čína, která ovládá současné světové zásoby grafitu a jejich export do ostatních zemí jako jsou USA, či evropské státy, může zásadním způsobem ovlivnit (negativně) přechod k elektromobilům.

V tuto chvíli se neví, jaký může kvůli novému omezení od Číny hrozit nedostatek grafitu, ani jak se to může projevit na ceně nejen materiálu jako takového, ale také ceně baterií do elektromobilů. Každopádně povolení k vývozu, které bude v Číně potřeba od 1. prosince letošního roku, se bude vztahovat k vývozu jak přírodního grafitu a produktů z nich, tak i syntetického grafitu vysoké čistoty, tvrdosti a pevnosti, který je od roku 2021 častěji využíván a podílí se zhruba 70% na celkové čínské produkci.

Bude se situace opakovat?

Čína tímto pokračuje v omezeních, která se vztahují k vývozu drahých a do budoucna určitě strategických kovů. Od 1. srpna zavedla podobné restrikce, které se týkají kovů potřebných pro výrobu čipů, galia a germania. Jen za poslední měsíce je jasný pokles vývozu těchto kovů z Číny, takže v případě grafitu se situace zřejmě bude opakovat.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Hrozí, že nebude dost baterií pro elektromobily. Prsty v tom má Čína

  • Čína od 1. prosince 2023 omezí vývoz grafitu
  • To zřejmě povede k jeho nedostatku, protože Čína kontroluje jeho produkci
  • Jde přitom o klíčový materiál pro výrobu baterií do elektromobilů
Kia EV6 baterie

Baterie z elektromobilu Kia EV6 | foto: vlastní

Automobilky se začínají obávat, že v příštích letech nebude dost materiálu – konkrétně grafitu – pro výrobu baterií do elektromobilů a možná nejen do nich. Čína se totiž rozhodla, že od prvního prosince bude vyžadovat vývozní povolení pro některé grafitové výrobky z důvodu ochrany národní bezpečnosti, informuje Reuters.

Je to právě Čína, která je aktuálně největším producentem a také vývozcem grafitu. Zatím se neví, jaký přesně to bude mít dopad na produkci baterií, nicméně experti se vesměs shodují, že to negativně ovlivní výrobu baterií. Těch může být méně a jejich výrobu to ještě ke všemu může prodražit.

Jde o rozšíření sporu USA vs Čína o Evropu?

Vypadá to, že svět není zrovna v nejlepší kondici, pokud jde o světové mocnosti a jejich schopnost domluvit se a spolupracovat. Již mnohaletý politicko-obchodní boj mezi USA a Čínou (vzpomeňme na firmy jako Huawei, ZTE, a další) teď „doplňuje“ ještě ke všemu Evropa.

EU totiž nedávno začala zvažovat cla na elektromobily vyrobené v Číně, a to prý kvůli podezření, že jejich výrobu (konkrétně některých čínských značek typu Nio – pozn. redakce) dotuje stát a tím podráží ceny ostatních automobilek prodávajících své vozy v Evropě, především místních značek.

Grafit

Grafit, ilustrační | foto: Unsplash


Čtěte také: Číňanům se „vyplatí“ cpát elektromobily do Evropy. Na každém prodělávají 800 tisíc!


Čína omezí vývoz grafitu

Suverénní Čína, která ovládá současné světové zásoby grafitu a jejich export do ostatních zemí jako jsou USA, či evropské státy, může zásadním způsobem ovlivnit (negativně) přechod k elektromobilům.

V tuto chvíli se neví, jaký může kvůli novému omezení od Číny hrozit nedostatek grafitu, ani jak se to může projevit na ceně nejen materiálu jako takového, ale také ceně baterií do elektromobilů. Každopádně povolení k vývozu, které bude v Číně potřeba od 1. prosince letošního roku, se bude vztahovat k vývozu jak přírodního grafitu a produktů z nich, tak i syntetického grafitu vysoké čistoty, tvrdosti a pevnosti, který je od roku 2021 častěji využíván a podílí se zhruba 70% na celkové čínské produkci.

Bude se situace opakovat?

Čína tímto pokračuje v omezeních, která se vztahují k vývozu drahých a do budoucna určitě strategických kovů. Od 1. srpna zavedla podobné restrikce, které se týkají kovů potřebných pro výrobu čipů, galia a germania. Jen za poslední měsíce je jasný pokles vývozu těchto kovů z Číny, takže v případě grafitu se situace zřejmě bude opakovat.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."