EU v zastavení přílivu čínských elektromobilů nemá šanci, tvrdí studie

  • Dovoz čínských elektromobilů do Evropy se stává čím dál větším problémem
  • Elektroauta mají kvůli vysokým státním dotacím uměle nízké ceny
  • Jak se může Evropa takové taktice bránit?
Evropská unie si posvítí na ekologické lži automobilek

Evropská unie řeší problém čínských elektromobilů

Import čínských elektromobilů na evropský trh je poslední dobou dost aktuálním tématem. Jelikož Čína značně elektrické automobily dotuje, tak pak mají nevídaně nízké a bezkonkurenční ceny. Tím značně destabilizuje evropský trh a v podstatě si tak vytváří monopol. Záležitostí se od minulého roku zabývá Evropská komise.

Jak se může Evropa bránit?

Na evropský problém se zaměřila společnost Rhodium Group, která přináší novou studii. Ta zkoumala, jakým způsobem by se vlastně Evropa mohla proti přílivu čínských elektroaut bránit. Z výzkumu vyplývá, že by k zastavení laviny levných elektromobilů musela Evropská unie na jejich dovoz uvalit cla dosahující 50 %.

Dle společnosti Rhodium Group jde ale o nereálný údaj, ve skutečnosti odhaduje reálná cla ve výši mezi 15 a 30 procenty. I kdyby však clo dosahovalo horní hranice, tak podle analytické firmy nebude dostačující. Řada automobilek bude mít stále vysoké marže a zisk, u některých by clo muselo být pro zajištění férovosti i vyšší než 50 %.

BYD továrna na elektromobily

Čínský BYD a jeho výroba elektromobilů, ilustrační


Čtěte také: Číňané mají recept na úspěch. Zájem o auto Xiaomi je 5× větší, než se čekalo


Evropská komise se blíží ke konci vyšetřování

Vyšetřování Evropské komise začalo minulý rok v říjnu. Již v září ale předsedkyně Ursula von der Leyen obvinila Čínu ze zaplavováním světových trhů elektromobily, co mají uměle snížené ceny kvůli obrovským státním dotacím na výrobu.

Že jde o čím dál větší problém dokazují i čísla, protože v roce 2020 byla hodnota dovozu elektromobilů vyrobených v Číně do Evropy asi 1,6 miliardy dolarů. V roce 2023 však tato hodnota dosáhla až 11,5 miliardy dolarů, což je přibližně 270 miliard korun. Jde tak o velmi prudký nárůst.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

EU v zastavení přílivu čínských elektromobilů nemá šanci, tvrdí studie

  • Dovoz čínských elektromobilů do Evropy se stává čím dál větším problémem
  • Elektroauta mají kvůli vysokým státním dotacím uměle nízké ceny
  • Jak se může Evropa takové taktice bránit?
Evropská unie si posvítí na ekologické lži automobilek

Evropská unie řeší problém čínských elektromobilů

Import čínských elektromobilů na evropský trh je poslední dobou dost aktuálním tématem. Jelikož Čína značně elektrické automobily dotuje, tak pak mají nevídaně nízké a bezkonkurenční ceny. Tím značně destabilizuje evropský trh a v podstatě si tak vytváří monopol. Záležitostí se od minulého roku zabývá Evropská komise.

Jak se může Evropa bránit?

Na evropský problém se zaměřila společnost Rhodium Group, která přináší novou studii. Ta zkoumala, jakým způsobem by se vlastně Evropa mohla proti přílivu čínských elektroaut bránit. Z výzkumu vyplývá, že by k zastavení laviny levných elektromobilů musela Evropská unie na jejich dovoz uvalit cla dosahující 50 %.

Dle společnosti Rhodium Group jde ale o nereálný údaj, ve skutečnosti odhaduje reálná cla ve výši mezi 15 a 30 procenty. I kdyby však clo dosahovalo horní hranice, tak podle analytické firmy nebude dostačující. Řada automobilek bude mít stále vysoké marže a zisk, u některých by clo muselo být pro zajištění férovosti i vyšší než 50 %.

BYD továrna na elektromobily

Čínský BYD a jeho výroba elektromobilů, ilustrační


Čtěte také: Číňané mají recept na úspěch. Zájem o auto Xiaomi je 5× větší, než se čekalo


Evropská komise se blíží ke konci vyšetřování

Vyšetřování Evropské komise začalo minulý rok v říjnu. Již v září ale předsedkyně Ursula von der Leyen obvinila Čínu ze zaplavováním světových trhů elektromobily, co mají uměle snížené ceny kvůli obrovským státním dotacím na výrobu.

Že jde o čím dál větší problém dokazují i čísla, protože v roce 2020 byla hodnota dovozu elektromobilů vyrobených v Číně do Evropy asi 1,6 miliardy dolarů. V roce 2023 však tato hodnota dosáhla až 11,5 miliardy dolarů, což je přibližně 270 miliard korun. Jde tak o velmi prudký nárůst.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."