Import čínských elektromobilů na evropský trh je poslední dobou dost aktuálním tématem. Jelikož Čína značně elektrické automobily dotuje, tak pak mají nevídaně nízké a bezkonkurenční ceny. Tím značně destabilizuje evropský trh a v podstatě si tak vytváří monopol. Záležitostí se od minulého roku zabývá Evropská komise.
Na evropský problém se zaměřila společnost Rhodium Group, která přináší novou studii. Ta zkoumala, jakým způsobem by se vlastně Evropa mohla proti přílivu čínských elektroaut bránit. Z výzkumu vyplývá, že by k zastavení laviny levných elektromobilů musela Evropská unie na jejich dovoz uvalit cla dosahující 50 %.
Dle společnosti Rhodium Group jde ale o nereálný údaj, ve skutečnosti odhaduje reálná cla ve výši mezi 15 a 30 procenty. I kdyby však clo dosahovalo horní hranice, tak podle analytické firmy nebude dostačující. Řada automobilek bude mít stále vysoké marže a zisk, u některých by clo muselo být pro zajištění férovosti i vyšší než 50 %.
Čtěte také: Číňané mají recept na úspěch. Zájem o auto Xiaomi je 5× větší, než se čekalo
Vyšetřování Evropské komise začalo minulý rok v říjnu. Již v září ale předsedkyně Ursula von der Leyen obvinila Čínu ze zaplavováním světových trhů elektromobily, co mají uměle snížené ceny kvůli obrovským státním dotacím na výrobu.
Že jde o čím dál větší problém dokazují i čísla, protože v roce 2020 byla hodnota dovozu elektromobilů vyrobených v Číně do Evropy asi 1,6 miliardy dolarů. V roce 2023 však tato hodnota dosáhla až 11,5 miliardy dolarů, což je přibližně 270 miliard korun. Jde tak o velmi prudký nárůst.
Import čínských elektromobilů na evropský trh je poslední dobou dost aktuálním tématem. Jelikož Čína značně elektrické automobily dotuje, tak pak mají nevídaně nízké a bezkonkurenční ceny. Tím značně destabilizuje evropský trh a v podstatě si tak vytváří monopol. Záležitostí se od minulého roku zabývá Evropská komise.
Na evropský problém se zaměřila společnost Rhodium Group, která přináší novou studii. Ta zkoumala, jakým způsobem by se vlastně Evropa mohla proti přílivu čínských elektroaut bránit. Z výzkumu vyplývá, že by k zastavení laviny levných elektromobilů musela Evropská unie na jejich dovoz uvalit cla dosahující 50 %.
Dle společnosti Rhodium Group jde ale o nereálný údaj, ve skutečnosti odhaduje reálná cla ve výši mezi 15 a 30 procenty. I kdyby však clo dosahovalo horní hranice, tak podle analytické firmy nebude dostačující. Řada automobilek bude mít stále vysoké marže a zisk, u některých by clo muselo být pro zajištění férovosti i vyšší než 50 %.
Čtěte také: Číňané mají recept na úspěch. Zájem o auto Xiaomi je 5× větší, než se čekalo
Vyšetřování Evropské komise začalo minulý rok v říjnu. Již v září ale předsedkyně Ursula von der Leyen obvinila Čínu ze zaplavováním světových trhů elektromobily, co mají uměle snížené ceny kvůli obrovským státním dotacím na výrobu.
Že jde o čím dál větší problém dokazují i čísla, protože v roce 2020 byla hodnota dovozu elektromobilů vyrobených v Číně do Evropy asi 1,6 miliardy dolarů. V roce 2023 však tato hodnota dosáhla až 11,5 miliardy dolarů, což je přibližně 270 miliard korun. Jde tak o velmi prudký nárůst.