EU přitvrdí. Ve hře je snížení rychlosti mimo obce a rozšíření systému eCall
- EU zjistila, že polovina úmrtí na silnicích je mimo obec
- Aby se povedlo zlepšit čísla do roku 2030, budou potřeba změny
- Uvažuje se o snížení rychlosti, či rozšíření systému tísňového volání eCall

Podle nových údajů od Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC) je potřeba zvýšit bezpečnost na venkovských silnicích, aby EU mohla dosáhnout svého cíle snížení počtu úmrtí na silnicích o polovinu do roku 2030. Zpráva uvádí, že v roce 2022 zemřelo na těchto silnicích asi 10 000 lidí, což představuje polovinu všech úmrtí na silnicích v EU.
Silnice mimo obce nejsou tolik bezpečné
Silnice mimo obce jsou často nebezpečné kvůli absenci svodidel a velkým rozdílům v rychlosti a hmotnosti vozidel. Nehody zde často zahrnují jediné vozidlo, které sjede z cesty kvůli unavenému řidiči, nebo čelní srážky. Ale někdy se potká vozidlo s cyklistou, nebo chodcem, a pak jsou následky často fatální.
Nová pravidla EU pro bezpečnost silniční infrastruktury se nyní vztahují na vnitrostátní silnice a ty, které získaly finanční prostředky z fondů EU. Doporučení pro zlepšení bezpečnosti zahrnují instalaci svodidel, odstranění překážek u silnic a vybudování oddělených stezek pro cyklisty a chodníků pro chodce.

Čtěte také: Nová povinnost. Těchto 10 věcí musí mít všechna auta, nařizuje EU
Snížení rychlosti, či rozšíření systému eCall
Některé země ukazují, co může fungovat a zvýšit bezpečnost na silnicích. Například Francie, Španělsko a belgický region Flandry snížily rychlostní limity na svých silnicích mimo obce. Švédsko investuje do silnic „2+1“ s bezpečnostními prvky. Skotsko testuje speciální dopravní značení pro motocyklisty v zatáčkách a v Západním Pomořansku v Polsku bylo postaveno 800 km cyklostezek. Vede se tedy debata o tom, co z toho by mohlo být nejlepší pro zvýšení bezpečnosti.
Nicméně zdá se, že hlavním problémem zůstává rychlost, protože mnoho řidičů překračuje limity, ačkoli jsou k dispozici technologie pro vymáhání předpisů. Jedním z řešení by tedy mohlo být snížení maximální povolené rychlosti mimo obce, a to na 70 nebo 80 km/hod. Vedle toho ETSC požaduje, aby byl automatizovaný systém tísňového volání eCall (který v případě nehody automaticky přivolá pomoc – pozn. redakce) povinný i pro motocykly. Aktuálně je povinný u nových aut.
Autor článku

Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.
Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.