Elektromobily se řítí do propasti, stoupající cena baterií může být jeden velký průšvih

Petr Bergmann
  • Nejprve chybějící díly kvůli Covidu-19, nyní zuří válka na Ukrajině
  • Ruská invaze maří naděje na dostupnější elektromobily
  • Rostou nejenom ceny samotných surovin
Tesla Model 3 a Model Y
Tesla Model 3 a Model Y

Rostoucí náklady na suroviny, které ještě zhoršila ruská invaze na Ukrajinu, by mohly zmařit sen generálního ředitele Tesly Elona Muska a manažerů dalších automobilek o výrobě dostupnějších elektrických vozidel.

Stoupající cena materiálů mnohé vyděsí

„Vzhledem k rostoucím cenám niklu, lithia a dalších materiálů hrozí zpomalení, a dokonce dočasné zvrácení dlouhodobého trendu klesajících nákladů na baterie, které jsou nejdražší součástí elektromobilů. To brání širšímu přijetí této technologie, řekl agentuře Reuters Gregory Miller, analytik a průmyslový prognostik společnosti Benchmark Mineral Intelligence.

A to mluvíme pouze o vrcholu dodavatelského řetězce, který je již dlouhou dobu silně zasažený pandemií Covid-19 a globálním nedostatkem čipů. „Rostoucí ceny surovin mohou být důvodem prodloužení času potřebného k dosažení cenové parity mezi elektromobily a spalovacími vozy. To může bránit jejich širšímu přijetí,“ řekl Miller. Letošní rok by podle něj také mohl znamenat první meziroční nárůst průměrné ceny lithium-iontových bateriových článků po delší době.

Rivian R1T se oficiálně začíná vyrábět
Rivian R1T se oficiálně začíná vyrábět

Čtěte také: Největší bolístka elektromobilů? Cena náhradní baterie zaskočí i obrovské pesimisty


Rostou také ceny hotových automobilů

Konflikt na Ukrajině totiž vytlačil ceny niklu na 11leté maximum kvůli obavám, že by mohl být narušen jeho vývoz z Ruska, které je jeho významným dodavatelem. Ceny lithia se také zvýšily, od konce roku více než dvojnásobně, protože nabídka nestačila uspokojivě reagovat na rostoucí poptávku.

Zvyšující se ceny elektromobilů jsou také významným faktorem, protože mainstreamoví spotřebitelé nebudou schopni platit vysoké částky za technologie, které si ještě nestačili osvojit. Průměrný elektromobil se v lednu v USA prodával za téměř 63 tisíc dolarů (zhruba 1,5 milionu korun), což je podle výzkumné společnosti Cox Automotive asi o 35 % více, než je celkový průměr pro všechna vozidla ve výši něco málo přes 46 tisíc dolarů (lehce přes milion korun).

Cena je rozhodujícím faktorem

I když se nyní zákazníci méně obávají, že uvíznou na silnici bez energie, hlavním problémem podle průzkumu Cox zůstává cena. „Cokoli, co zvýší náklady, bude bránit přijetí elektromobilů,“ řekla analytička společnosti Cox, Michelle Krebs. Podle Mezinárodní energetické agentury tvořily elektromobily v loňském roce asi 9 % celkového celosvětového prodeje vozidel a poradenská společnost AlixPartners očekává, že tento podíl dosáhne do roku 2030 asi 24 %.

Vysoké ceny elektromobilů mohou jejich výrobce snadno dostat do úzkých, obzvlášť pokud chtějí přilákat spíše mainstreamové kupce než bohatší zákazníky, o které se v současnosti starají nejčastěji. Tesla od prosince 2020 zvýšila cenu svého nejlevnějšího sedanu Model 3 o 18 % na 44 990 dolarů (1 050 000 korun), protože řeší problémy dodavatelského řetězce. Elon Musk také v lednu řekl, že Tesla nevyvíjí levné auto za 25 tisíc dolarů (584 tisíc korun), které slíbil v roce 2020 v rámci Battery Day.

Lucid Air, test elektromobilu
Lucid Air, test elektromobilu

Čtěte také: Věděli jste, proč vůbec degradují lithium-iontové baterie u elektromobilů?


Výrobci chtějí zdražovat, zákazníci se bouří

Rivian se minulý týden pokusil prosadit zvýšení cen svých elektrických pick-upů a SUV o 20 %, aby kompenzoval vyšší náklady na díly, ale byl nucen ustoupit tlaku zákazníků, kteří si vozidla již objednali a hrozili zrušením objednávek.

Také Lucid Group dle svého finančního ředitele „pilně studuje ceny“. V Číně zvýšení cen lithia doléhá zejména na výrobce základních modelů, jako je Ora EV od Great Wall a Mini EV od Wuling Hong Guang, protože mají menší prostor pro prosazení vyšší cenovky.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články