Elektromobily mají eso v rukávu. Mohou jezdit v přepočtu za 1 litr na 100 km
- Elektromobily mohou dosáhnout v přepočtu spotřeby 1,18 l/100 km
- Vědci zjistili, jak zdvojnásobit účinnost elektromobilů
- Účinnost spalovacích aut je na maximu, auta na baterky mají řadu rezerv

Když se ve Spojených státech poprvé představila Toyota Prius, byli řidiči šokováni. V době, kdy průměrný sedan dosahoval spotřeby 23 mil na galon (10,23 l/100 km) a průměrné osobní auto jen 20 mil na galon (11,8 l/ 100 km), Prius měl spotřebu v přepočtu 4,9 l/ 100 km. Díky rekuperačnímu brzdění a malému elektromotoru byl jeho kilometrový výkon ve městě lepší než na dálnici.
Vědci našli způsob, jak uspořit miliardy dolarů
To je dnes už historie. Nyní, pokud jde o spotřebu, překonávají elektromobily i hybridní vozy. Průměrný elektromobil provozovaný ve Spojených státech dosáhne ekvivalentu spotřeby 106 mil na galon (2,2 l/100 km) a na základě nové zprávy by se toto číslo mohlo v příštích desetiletích víceméně zdvojnásobit na ekvivalent více než 200 mil na galon (1,2 l/100 km).
Tento růst efektivity, kterého je možné dosáhnout se stávajícími technologiemi, by mohl pomoci zmírnit zátěž, kterou mohou elektromobily vytvářet na rozvodnou síť, prodloužit bateriový dojezd a dokonce omezit potřebu veřejného nabíjení automobilů. Přechod Spojených států na elektromobilitu by tak mohl být snazší a pro spotřebitele levnější o miliardy dolarů, tvrdí experti. Ušetřit je možné energii odpovídající čtvrtině veškeré spotřeby USA.
Spalovací historie je plná emisí
„Je to jako nezvednout peníze, které leží před vámi na chodníku,“ říká Luke Tonachel, hlavní stratég Rady pro ochranu přírodních zdrojů a jeden z autorů zprávy, kterou ve středu zveřejnily NRCD a Electric Power Research Institute. Analýza skupiny zjistila, že zvýšení účinnosti elektromobilů by mohlo do roku 2050 snížit spotřebu energie na jednu míli na polovinu a tím o 50 % snížit tlak na rozvodné sítě.
Dlouhá desetiletí se efektivita vozidel zvyšovala. V roce 1975, kdy byly ve Spojených státech poprvé zavedeny standardy spotřeby paliva, dosáhl průměrný automobil v zemi pouhých 13 mil na galon (18,1 l/100 km) a chrlil znečišťující látky, které se valily do atmosféry a lidských plic. Nyní se průměrné americké auto dostane na hodnotu přibližně 27 mil na galon (8,7 l/100 km), i když popularita větších SUV pokrok zpomalila.

Čtěte také: Zlomový okamžik se blíží. Výroba elektroaut zlevní a začnou se dít věci
Elektromobily mají mnohem lepší účinnost než spalovací vozy
Elektromobily tato čísla zcela mění. Elektrické vozy mají obrovskou výhodu, protože nevytvářejí odpadní teplo. U vozidel na spalovací paliva se přemění na pohon pouze 16 až 25 % energie paliva a zbytek se většinou ztrácí ve formě tepla nebo tření. Naproti tomu u elektromobilů se 87 až 91 % energie v baterii spotřebuje na pohon. To je také důvodem, proč elektromobily mají výborné hodnoty spotřeby, v některých případech převyšující v přepočtu 100 mil na galon (2,4 l/100 km).
Sandy Munro, automobilový inženýr a zakladatel poradenské firmy Munro and Associates, říká, že elektromobily mají potenciál pro dosažení vyšší účinnosti, ale spalovací motory nikoliv. Právě Munro pomohl vyvinout benzínový motor Vulcan V6, který, jak říká, dramaticky snížil náklady, ale tento motor je nyní v podstatě zastaralý.
1 000 km na jedno nabití je reálný cíl
Také mezi elektromobily může existovat značná variabilita, pokud jde o účinnost. Zatímco řidiči elektromobilů se více zaměřují na dojezd a vzdálenost mezi nabíjecími stanicemi, na účinnosti záleží také. Například Ford F-150 Lightning má účinnost pouhých 70 mil na ekvivalent galonu (3,4 l/100 km), zatímco Tesla Model 3 může dosáhnout hodnot až 142 mil na galon (1,7 l/100 km). I v autech přibližně stejné stejné hmotnosti a velikosti mohou být některé elektromobily mnohem účinnější než jiné.
V nové zprávě vědci zjistili, že kombinace zvýšení hustoty baterií, snížení valivého odporu pneumatik a snížení hmotnosti vozidel pomocí vysokopevnostní oceli nebo uhlíkových vláken by do roku 2050 mohla zdvojnásobit jejich účinnost. Příkladem může být koncept Mercedes EQXX, který nedávno ujel ze saudsko-arabského rijádu do Dubaje 627 mil (1 009 km) na jedno nabití.

Díky vylepšené účinnosti dramaticky poklesne spotřeba
Studie modelovala tato vylepšení pro osobní automobily, SUV a pickupy. Výsledkem by mohla být vozidla, která by do roku 2050 dosáhla ekvivalentu 277 mil na galon (0,8 l/100 km). Pokud k takovým skokům s účinností dojde, mohlo by se do roku 2050 ušetřit 200 miliard dolarů ročně na nákladech za elektřinu a ušetřit víc než 1 000 TWh (terawatthodin) poptávky, předpokládají vědci.
Frank Menchaca, prezident SAE Sustainable Mobility Solutions, uvedl, že přechod k efektivnějším vozům bude záviset na tom, jak rychle budou moci výrobci automobilů změnit svou výrobu na elektromobily a jak rychle si spotřebitelé vozidla osvojí. Někteří analytici také tvrdí, že Spojené státy možná budou muset vytvořit specifické normy spotřeby paliva pro elektromobily. Nyní jsou standardy spotřeby z velké části zaměřeny na spalovací vozidla. Jedná se o pozůstatek trhu, kterému dominují spalovací vozidla.
Lepší účinnost by také mohla znamenat, že Američané nebudou potřebovat tolik veřejných nabíječek, což je jednou z největších překážek pro přijetí elektrické dopravy v USA, píše server Washington Post.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".