Zlomový okamžik se blíží. Výroba elektroaut zlevní a začnou se dít věci
- Výroba elektromobilů musí výrazně zlevnit
- Za tři roky se prý náklady srovnají na úroveň spalovacích vozidel
- Klíčem mají být velkoformátové lisy po vzoru Tesly

Z mnoha zdrojů slýcháme, že elektrické vozy jsou naší budoucností. Jenže, aby se tak stalo, stojí jim v cestě jeden zásadní problém. Tím je stále vysoká pořizovací cena. Ta je daná především vysokými výrobními náklady baterií, ale i samotného montovacího procesu. V tomto směru se ovšem mění zažité postupy rychleji než u zmíněných baterií. Výrobní ceny vozidel by tak měly do pár let skočit pod úroveň běžných spalovacích vozidel.
Sníží elektroauta za tři roky výrobní náklady?
Jak je to možné? Analytická společnost Gartner dává za příklad Teslu, která přišla s masivním rozšířením velkoformátového lisování dílů. Jejich Giga Press je schopný v jednom kuse nahradit stovky svárů a desítky lepených či vařených dílů standardních výrobních procesů. Právě lisování má být odpovědí na snižování výrobních nákladů. A to výrazně. Je ale důležité, aby snížení v ceně pocítili i zájemci a ne jen vedení na vyšších maržích a příjmech.
Podle analytiků by mělo průmyslu stačit i pár jednotek let na to, aby se výroba elektrických aut dostala pod úroveň spalovacích modelů. Stát by se tak prý mohlo už v roce 2027. Takový posun by zajisté výrazně pomohl širšímu přijetí lokálně bezemisních vozidel veřejností. Tak jako každá výhoda, i „giga casting“ proslavený Teslou má na protiváze nezanedbatelné zápory. I když je velkou výhodou vyšší tuhost a odolnost proti nárazům, právě tato vlastnost je i velkou nevýhodou.

Čtěte také: Výroba aut a baterií na poušti se odvědčila. Tesla rozšíří Gigafactory v Nevadě
Levně koupit, ale draze opravit
V případě nehody a výrazné deformace lisovaného dílu si budou muset majitelé připravit až o 30 procent více financí na opravu. Baterie navíc bývají pevně vestavěné do podlah. Opět sice zvýší tuhost a bezpečnost, při nutnosti výměny modulu nebo i větší části bude ale potřeba sáhnout více do útrob vozu a tedy půjde i o časově náročnější úkon. Sekundární náklady tak mohou snáze převýšit nízkou pořizovací hodnotu.
Automobilky navíc musí zvážit, na kolik mohou investovat do vlastního vybavení. Trh se velmi rychle plní konkurenceschopnými modely a velkou zásluhu na tom mají i výrobci z Číny. BYD či SAIC ve velkém zbrojí a i bez velkých listovacích strojů se jim daří tlačit ceny dolů. Ostatní výrobci se tak dostávají do úzkých a začínají se obávat o své živobytí. Spousta z nich se dnes drží při životě hlavně díky podpoře států a institucí. Musí na trhu rychle uvést menší a levnější vozy jen proto, aby vůbec zůstali na trhu. Přechod na velké lisovací stroje tak nebude v jejich hlavním zájmu.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.