O kolik se zkrátí dojezd elektromobilu, když táhnete přívěs nebo přepravujete jízdní kola? Německý automotoklub ADAC provedl test spotřeby s různými nástavbami a přívěsnými vozíky.
Je samozřejmostí, že automobil s přívěsem nebo s nákladem na střešní nástavbě spotřebuje daleko více energie. Vyšší hmotnost a vysoký odpor vzduchu zásadně zvyšují běžnou spotřebu. Pro řidiče elektromobilů je pravděpodobně toto téma důležitější než pro uživatele spalovacích vozidel. Elektromobilisté musí nejenom kalkulovat s vyššími provozními náklady, ale také musí, alespoň na delších cestách, dělat časově náročnější zastávky nutné pro nabíjení.
Aby uživatelé elektrických aut získali lepší představu a dokázali lépe porovnat různé scénáře použití automobilu, provedl německý automotoklub ADAC několik testů s výkonným moderním elektromobilem Kia EV6. I když naměřené hodnoty platí především pro daný typ vozidla a pro testované varianty zátěže, přinášejí alespoň hrubou představu o vlivu zatížení na spotřebu a dojezd elektromobilu.
Čtěte také: Jak (ne)funguje spojení elektromobilu a karavanu? Nabíjení se stane noční můrou
Měření probíhalo za jízdy průměrnou rychlostí 120 km/h. Hned první hodnota je zarážející. Pouhá dvě jízdní kola, přepravovaná na střeše, zvýší spotřebu o těžko uvěřitelných 33 %. Podobně bude ovlivněn i dojezd. Jen pro porovnání: střešní nosič (bez zátěže) zvýší spotřebu o 5 % na 21,6 kWh/100 km, zadní nosič na kola o 8 % (22,2 kWh/100 km), střešní box o 14 % (23,4 kWh/100 km) a střešní stan o 33 % (27,4 kWh/100 km), stejně jako zmíněná 2 jízdní kola.
Dále probíhalo testování nejrůznějších druhů přívěsů, a to při rychlosti 100 km/h. Pro srovnání byla použita spotřeba prázdného modelu Kia EV6 při 120 km/h. Hned na začátku si řekněme, že obytný karavan udělá se spotřebou (nejen) elektromobilu naprosté “divy”. Energie ubývá dvojnásobnou rychlostí a spotřeba se zvýší na o 103 % na 41,9 kWh/100 km.
Vůz s nebrzděným vozíkem má o 1 % vyšší spotřebu (20,8 kWh/100 km), stejný vozík s nástavbou si již vyžádá o 25 % energie více (25,5 kWh/100 km), než samostatně jedoucí elektromobil. Když zapřáhnete vozík na přepravu koní, spotřebujete o 83 % více energie (37,6 kWh/100 km).
Čtěte také: Rekord elektromobilu s přívěsem? Ve světle spalovacích aut působí až zoufale
Spotřebu zásadně ovlivňují dvě fyzikální veličiny – odpor vzduchu a hmotnost soupravy. Zatímco hmotnost bude ovlivňovat zrychlení vozu a spotřebu při stoupání, odpor vzduchu budou ovlivňovat zejména nástavby, přesahující aerodynamický profil vozidla.
Stačí jednoduchý příklad cestování s karavanem – při 80 km/h vzroste spotřeba o 54 %, při 90 km/h o 79 % a při 100 km/h o 103 %.
A jaká plynou z testu doporučení? Při nákupu příslušenství dbejte na co nejlepší aerodynamiku. Spotřebu energie ovlivníte předvídavou jízdou a zpětnou rekuperací energie. Jezděte optimální, ne příliš vysokou rychlostí. Nepředjíždějte a jeďte podobným stylem jako řidiči kamionů.
O kolik se zkrátí dojezd elektromobilu, když táhnete přívěs nebo přepravujete jízdní kola? Německý automotoklub ADAC provedl test spotřeby s různými nástavbami a přívěsnými vozíky.
Je samozřejmostí, že automobil s přívěsem nebo s nákladem na střešní nástavbě spotřebuje daleko více energie. Vyšší hmotnost a vysoký odpor vzduchu zásadně zvyšují běžnou spotřebu. Pro řidiče elektromobilů je pravděpodobně toto téma důležitější než pro uživatele spalovacích vozidel. Elektromobilisté musí nejenom kalkulovat s vyššími provozními náklady, ale také musí, alespoň na delších cestách, dělat časově náročnější zastávky nutné pro nabíjení.
Aby uživatelé elektrických aut získali lepší představu a dokázali lépe porovnat různé scénáře použití automobilu, provedl německý automotoklub ADAC několik testů s výkonným moderním elektromobilem Kia EV6. I když naměřené hodnoty platí především pro daný typ vozidla a pro testované varianty zátěže, přinášejí alespoň hrubou představu o vlivu zatížení na spotřebu a dojezd elektromobilu.
Čtěte také: Jak (ne)funguje spojení elektromobilu a karavanu? Nabíjení se stane noční můrou
Měření probíhalo za jízdy průměrnou rychlostí 120 km/h. Hned první hodnota je zarážející. Pouhá dvě jízdní kola, přepravovaná na střeše, zvýší spotřebu o těžko uvěřitelných 33 %. Podobně bude ovlivněn i dojezd. Jen pro porovnání: střešní nosič (bez zátěže) zvýší spotřebu o 5 % na 21,6 kWh/100 km, zadní nosič na kola o 8 % (22,2 kWh/100 km), střešní box o 14 % (23,4 kWh/100 km) a střešní stan o 33 % (27,4 kWh/100 km), stejně jako zmíněná 2 jízdní kola.
Dále probíhalo testování nejrůznějších druhů přívěsů, a to při rychlosti 100 km/h. Pro srovnání byla použita spotřeba prázdného modelu Kia EV6 při 120 km/h. Hned na začátku si řekněme, že obytný karavan udělá se spotřebou (nejen) elektromobilu naprosté “divy”. Energie ubývá dvojnásobnou rychlostí a spotřeba se zvýší na o 103 % na 41,9 kWh/100 km.
Vůz s nebrzděným vozíkem má o 1 % vyšší spotřebu (20,8 kWh/100 km), stejný vozík s nástavbou si již vyžádá o 25 % energie více (25,5 kWh/100 km), než samostatně jedoucí elektromobil. Když zapřáhnete vozík na přepravu koní, spotřebujete o 83 % více energie (37,6 kWh/100 km).
Čtěte také: Rekord elektromobilu s přívěsem? Ve světle spalovacích aut působí až zoufale
Spotřebu zásadně ovlivňují dvě fyzikální veličiny – odpor vzduchu a hmotnost soupravy. Zatímco hmotnost bude ovlivňovat zrychlení vozu a spotřebu při stoupání, odpor vzduchu budou ovlivňovat zejména nástavby, přesahující aerodynamický profil vozidla.
Stačí jednoduchý příklad cestování s karavanem – při 80 km/h vzroste spotřeba o 54 %, při 90 km/h o 79 % a při 100 km/h o 103 %.
A jaká plynou z testu doporučení? Při nákupu příslušenství dbejte na co nejlepší aerodynamiku. Spotřebu energie ovlivníte předvídavou jízdou a zpětnou rekuperací energie. Jezděte optimální, ne příliš vysokou rychlostí. Nepředjíždějte a jeďte podobným stylem jako řidiči kamionů.