Při cestě na dovolenou jste se s tím už určitě setkali. Na silnicích se pohybuje spousta vozidel s připojeným karavanem. Jak ale může vypadat spojení elektromobilu a obytného přívěsu? Člen rakouského Camping Clubu se to rozhodl vyzkoušet na vlastní kůži.
Jak dnes funguje spojení elektromobilu a karavanu? Právě to se rozhodl Michael Szemes z rakouského kempingového klubu vyzkoušet na 1 800 kilometrů dlouhé trase vedoucí přes Rakousko, včetně vysokohorské silnice Grossglockner.
„Ještě před pár lety nebylo možné připojit přívěs k elektromobilu. Nyní je velký výběr vozidel s čistě elektrickým pohonem, která dokážou táhnout i větší karavany. Až 1 600 kg je možné táhnout také s naším testovacím modelem Hyundai Ioniq 5 AWD,“ říká Szemes.
Čtěte také: Tesla ukázala zajímavý solární přívěs, který se zřejmě nikdy nedostane do výroby
Zkušenost s připojeným karavanem za elektromobilem byla vcelku pozitivní. „E-auta jsou vynikající tažná vozidla. Nezáleží na tom, zda na dálnici, venkovských silnicích nebo serpentinách — vysoký točivý moment hned od začátku, absence cukání při řazení a brzdný účinek díky rekuperaci značně usnadňují cestování,“ dodává Szemes.
Nic ale není jen růžové, v potaz musíte vzít i druhou stranu mince. S vyšším zatížením elektromobilu vyletí nahoru spotřeba. V tomto konkrétním případě zhruba o 70 %! To je obrovský nárůst, ale i u spalovacích aut dochází zhruba o 50% nárůst spotřeby.
Z toho vyplývá, že i dojezd bude zásadně nižší. Častější zastavování pak Michael využil na nákupy nebo pauzu na oběd. Tady se dostáváme k noční můře všech karavanistů.
Čtěte také: Rekord elektromobilu s přívěsem? Ve světle spalovacích aut působí až zoufale
Jelikož je drtivá většina nabíječek v Evropě postavena jako neprůjezdná, stojí tak často na okraji silnice a je potřeba k nim zacouvat, protože, až na pár vyjímek, mají dnešní elektromobily nabíjecí konektor umístěn v zadní části vozu.
Ale jak chcete nacouvat k nabíječce, když za sebou máte několik metrů dlouhý karavan? Nijak. Takže vám nezbývá nic jiného než zastavit někde na volné ploše, karavan nebo přívěs odpojit, jet na nabíječku a pak zase taženou věc připojit zpátky. A takhle to budete dělat každých zhruba 150 až 200 kilometrů.
Sice už existují i nabíjecí huby, které vypadají jako běžní čerpací stanice. Se soupravou tak jednoduše najedete ke stojanu z jedné či druhé strany a vše pak probíhá standardně. Bohužel, těchto řešení je stále jako šafránu.
Celkově tak expert z rakouského kempingového klubu najel s elektromobilem Hyundai Ioniq 5 „ve čtyřkolce“ 1 850 kilometrů s průměrnou spotřebou 29,7 kWh/100 km. Tato vzdálenost si vyžádala 16 nabíjecích procesů.
Při cestě na dovolenou jste se s tím už určitě setkali. Na silnicích se pohybuje spousta vozidel s připojeným karavanem. Jak ale může vypadat spojení elektromobilu a obytného přívěsu? Člen rakouského Camping Clubu se to rozhodl vyzkoušet na vlastní kůži.
Jak dnes funguje spojení elektromobilu a karavanu? Právě to se rozhodl Michael Szemes z rakouského kempingového klubu vyzkoušet na 1 800 kilometrů dlouhé trase vedoucí přes Rakousko, včetně vysokohorské silnice Grossglockner.
„Ještě před pár lety nebylo možné připojit přívěs k elektromobilu. Nyní je velký výběr vozidel s čistě elektrickým pohonem, která dokážou táhnout i větší karavany. Až 1 600 kg je možné táhnout také s naším testovacím modelem Hyundai Ioniq 5 AWD,“ říká Szemes.
Čtěte také: Tesla ukázala zajímavý solární přívěs, který se zřejmě nikdy nedostane do výroby
Zkušenost s připojeným karavanem za elektromobilem byla vcelku pozitivní. „E-auta jsou vynikající tažná vozidla. Nezáleží na tom, zda na dálnici, venkovských silnicích nebo serpentinách — vysoký točivý moment hned od začátku, absence cukání při řazení a brzdný účinek díky rekuperaci značně usnadňují cestování,“ dodává Szemes.
Nic ale není jen růžové, v potaz musíte vzít i druhou stranu mince. S vyšším zatížením elektromobilu vyletí nahoru spotřeba. V tomto konkrétním případě zhruba o 70 %! To je obrovský nárůst, ale i u spalovacích aut dochází zhruba o 50% nárůst spotřeby.
Z toho vyplývá, že i dojezd bude zásadně nižší. Častější zastavování pak Michael využil na nákupy nebo pauzu na oběd. Tady se dostáváme k noční můře všech karavanistů.
Čtěte také: Rekord elektromobilu s přívěsem? Ve světle spalovacích aut působí až zoufale
Jelikož je drtivá většina nabíječek v Evropě postavena jako neprůjezdná, stojí tak často na okraji silnice a je potřeba k nim zacouvat, protože, až na pár vyjímek, mají dnešní elektromobily nabíjecí konektor umístěn v zadní části vozu.
Ale jak chcete nacouvat k nabíječce, když za sebou máte několik metrů dlouhý karavan? Nijak. Takže vám nezbývá nic jiného než zastavit někde na volné ploše, karavan nebo přívěs odpojit, jet na nabíječku a pak zase taženou věc připojit zpátky. A takhle to budete dělat každých zhruba 150 až 200 kilometrů.
Sice už existují i nabíjecí huby, které vypadají jako běžní čerpací stanice. Se soupravou tak jednoduše najedete ke stojanu z jedné či druhé strany a vše pak probíhá standardně. Bohužel, těchto řešení je stále jako šafránu.
Celkově tak expert z rakouského kempingového klubu najel s elektromobilem Hyundai Ioniq 5 „ve čtyřkolce“ 1 850 kilometrů s průměrnou spotřebou 29,7 kWh/100 km. Tato vzdálenost si vyžádala 16 nabíjecích procesů.