Kolik energie dokážou elektromobily získat rekuperací zpátky?

Pavel Škopek
  • Díky rekuperaci se elektromobily mohou při brzdění dobíjet
  • Německý ADAC se rozhodl zjistit, kolik energie tímto způsobem získají zpět
  • Testoval přitom tři elektromobily různých kategorií
ADAC testoval rekuperaci při jízdě do kopce a z kopce | foto: ADAC
ADAC testoval rekuperaci při jízdě do kopce a z kopce | foto: ADAC

Při používání elektromobilů se nemusíte spoléhat pouze na elektřinu, kterou uložíte do akumulátoru. Díky jedinečné funkci rekuperace mohou chytře využívat energii, která se jinak běžně ztrácí jako teplo při brzdění. Kolik se ale tímto způsobem dá získat zpět, a jak tato technologie ovlivňuje celkovou účinnost? Odpověď na tuto otázku se rozhodl najít německý ADAC.

Co ovlivňuje rekuperaci?

Množství energie, které elektromobil získá rekuperací, závisí na několika klíčových věcech. Těžší vozidla mohou spotřebovat více energie na zrychlení, ale jejich setrvačnost jim pomáhá generovat více elektřiny při brzdění. Podobně elektromotory s vyšším jmenovitým výkonem lépe přeměňují brzdnou energii zpět na elektřinu. Účinnost rekuperace ovlivňuje i styl jízdy. Maximální množství energie získáte při jízdě ve městě, kde neustálé zastavování a rozjíždění dává systému spoustu možností ke generování energie. Naopak při jízdě na dálnici konstantní rychlostí s omezeným brzděním účinnost rekuperace výrazně snižuje.

Německý automobilový klub ADAC provedl fascinující experiment, aby tyto faktory osvětlil. Na horskou trasu se střídáním jízdy z kopce a do kopce vzal tři naprosto rozdílné elektromobily. Vedle sebe postavil levnou a svižnou Dacii Spring, luxusní BMW i7 a nejprodávanější elektromobil na trhu Tesla Model Y Long Range.

Výsledky nebyly zas tak překvapivé. Těžké BMW i7 zvítězilo v rekuperaci energie při jízdě z kopce. Lehčí Dacia Spring se nicméně během horské cesty ukázala jako celkově nejúčinnější. To podtrhuje křehkou rovnováhu mezi spotřebou energie a rekuperací. Těžší elektromobily sice mohou rekuperovat více, ale také potřebují více energie, aby se vůbec mohly pohybovat.

Dacia SpringTesla Model YBMW i7
Energie spotřebovaná do kopce26,35 kWh/100 km48,74 kWh/100 km59,34 kWh/100 km
Energie spotřebovaná z kopce-7,05 kWh/100 km-17 kWh/100 km-26,27 kWh/100 km
Rekuperovaná energiecca 35%cca 40%cca 50%
Spotřeba energie WLTP14,5 kWh/100 km16,9 kWh/100 km18,5 kWh/100 km
Grafika rekuperace u EV VW ID.3
Grafika rekuperace u EV VW ID.3

Čtěte také: Tesly, že jsou drahé? Ale kdepak, čísla hovoří jinak, než si mnozí myslí


V průměru se rekuperuje více než pětina energie

Jak se elektromobilům daří při běžném provozu mimo horské trasy? Data z Green NCAP ukazují, že elektromobil v průměru získává zpět přibližně 22 % své hnací energie prostřednictvím rekuperace. Existují však výjimky, které jsou na tom výrazně lépe. Například Nio ET7 se může pochlubit 31 % a Hyundai Ioniq 6 získá zpět až 29 % energie.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články