Elektrickevozy.cz

Trendy: hledáme redaktory | ankety Elektrickevozy.cz | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Elektromobil Škoda Enyaq iV oficiálně představen. Známe i ceny a dostupnost

  |  Luboš Srb  |  44 komentářů

Mladoboleslavská automobilka vstoupila s novým, prvním čistokrevným elektromobilem Škoda Enyaq iV do nové dekády, ve které budou hrát klíčovou roli digitalizace a elektrifikace.

Nová, plně elektrická Škoda Enyaq iV | foto: Škoda Auto

TIP: Vše, co potřebujete vědět o elektromobilu Škoda Enyaq iV

Článek ihned od představení průběžně doplňujeme a i nadále budeme doplňovat o nové informace. Pokud vás cokoliv zajímá, ptejte se v naší diskuzi pod článkem.


To nejdůležitější ve zkratce

  • dojezd Enyaqu iV je až 510 km dle normy WLTP
  • v ČR budou nabízené dvě varianty pohonu, dvě různé kapacity baterie, čtyři výkonové stupně od 132 do 225 kW
  • cena od 1 059 900 Kč včetně DPH
  • k objednání od 3. září 2020, dostupnost nejdříve až v roce 2021

Design

Enyaq iV je první vůz značky Škoda Auto, který je postavený od základů jako elektromobil. Jde konkrétně řekněme spíše o prostornější, rodinný elektromobil. Využívá koncernovou platformu MEB. Zvenku je to výrazně modernizovaná škodovka, na první pohled zaujme především osvětlená maska chladiče se skleněnou mřížkou, kterou vyrábí česká a světově proslulá firma Preciosa. Nicméně to jen ve speciální variantě. V těch běžných vypadá stále celkem konvenčně a pozornost láká spíše svými ostřejšími tvary a křivkami, než že by šlo o nějaký sci-fi počin jako v případě některých konkurečních elektromobilů.

Interiér

Automobilka slibuje více než dostatek prostoru a uvnitř je tomu opravdu tak. Interiér zaujme nejen svou prostorností, ale i například materiály, ať už jde o ekologickou kůži, či potahy sedadel, které tvoří ze 40 % přírodní vlna. Pro ovládání vozu jsou stále k dispozici některé klasické prvky v podobě mechanických tlačítek, ale nechybí ani moderní 13palcový dotykový tablet. Ovládání na volantu je řešené pomocí senzorových tlačítek.

TIP: Škoda Enyaq iV je první elektromobil „Made in Czech Republic“. Vyrábět se má až 350 vozů denně

Navíc Enyaq je prvním vozem značky Škoda Auto, který má tzv. Head-up displej. Enyaq má dále nový virtuální kokpit pro sledování těch nejdůležitějších informací ohledně jízdy. Samozřejmostí jsou nejmodernější bezpečnostní asistenti. Nechybí digitální asistentka Laura, se kterou se domluvíte v češtině. Snadné ovládání bude možné přes smartphone, elektromobil má v sobě integrovanou eSIM kartu.

Výkon, výbava, dojezd

Výkon nového elektromobilu značky Škoda se pohybuje v případě verzí určených pro český trh od 132 do 225 kW, dle výbavové varianty. Stejně tak i v případě pohonu, který může být jen na zadní kola, nebo s pohonem všech kol. Maximální rychlost je 180 km/hod, ale jen v případě nejvyšší RS iV verze, všechny ostatní zvládnou max. 160 km/hod.

Zrychlení na stovku má nejvýkonnější model za 6,2 s. Dojezd činí až 510 km dle normy WLTP, díky 82kWh baterii (využitelných 77 kWh). V nejnižší v ČR prodávané variantě má Enyaq iV 62kWh baterii (využitelných 58 kWh), se kterou by se měl dojezd činit 390 km dle WLTP na jedno nabití.


Jaké jsou konkrétně varianty?

  • Enyaq 50 iV (nebude v ČR v prodeji) – 50 kWh baterie, 109 kW/220 Nm výkon, pohon zadních kol, 340 km dojezd
  • Enyaq 60 iV – 62 kWh baterie, 132 kW/310 Nm výkon, pohon zadních kol, 390 km dojezd
  • Enyaq 80 iV – 82 kWh baterie, 150 kW/310 Nm výkon, pohon zadních kol, 510 km dojezd
  • Enyaq 80X iV – 82 kWh baterie, 195 kW/425 Nm výkon, pohon všech kol, 460 km dojezd
  • Enyaq RS iV – 82 kWh baterie, 225 kW/460 Nm výkon, pohon všech kol, 460 km dojezd

Pokud jde o nabíjení, všechny v Česku prodávané varianty mají třífázovou 11kW palubní nabíječku, baterie je chlazená vodou, lze si nakonfigurovat tepelné čerpadlo. Rychlonabíjení zvládá výkonem až 125 kW, ale jen varianty s 80kWh baterkou, tj. 80 iV, 80X iV a RS iV. Verze 60 iV zvládá max. 100 kW a verze 50 iV (v ČR neprodávaná) pak max. jen 50 kW.

Novinkou je karta MyŠkoda Powerpass, která má umožnit přístup k nabíjení na 195 tisících veřejných nabíjecích stanicích v Evropě, zákazník bude platit jen jednoduše na měsíční bázi a o víc se nebude muset starat.

Cena a dostupnost

Enyaq iV nebude levný. Česká automobilka nám při oficiálním představením v Praze prozradila, že cena začne na 1 059 900 Kč včetně DPH a v případě vyšších výbavových variant či příplatkové výbavy dále poroste.

Co jsme se zatím nedozvěděli, je informace ohledně počtu kusů, které mladoboleslavská automobilka vyrobí. Vypadá to však, že by se mělo jednat o klasickou sériovou výrobu, která by nemusela být omezena tak, jako třeba u modelu Citigo-e iV (test), ten měl na rok 2020 určených jen 2 500 kusů pro ČR.

K dispozici bude i exkluzivní, limitovaná edice 1 895 vozů Enyaq iV Founders Edition, která v jubilejním roce připomíná úspěšnou 125letou historii společnosti, kterou dnes známe jako Škoda Auto. Objednávky startují již 3. září, tedy tento čtvrtek. Dostupnost elektromobilu je ovšem až v příštím roce.

ŠTÍTKY:, , , , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
6 Comment threads
38 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
15 Comment authors
RobinPavelRiciVencamrazik Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Venca
Venca

Tak ta cena celkem příjemně překvapila. Jsem zvědavý s čím příjde konkurence, hlavně ta korejská.

Laco
Laco

Taky si myslím, že je cena Enyaqu celkem příjemná. Bude se určitě hodit jako druhé vozidlo do rodiny, zvláště pak pro rodiny s malými dětmi. Těm je totiž především potřeba v praxi ukazovat to, co znamená ochrana životního prostředí.

Dušan
Dušan

Nechcem “rýpať”, ale nie je “druhé auto do rodiny” principiálne totálne neekologické ? … fakt by nestačilo jedno vozidlo ?

A k tej cene. No pre bežného človeka (t.j. s priemerným platom) je to cena mimo reality … nebude mať dôvod vymeniť svoje staré vozidlo, lebo sa mu to pri málom nájazde nikdy namôže vrátiť a to ani pri dotáciách.

mrazik
mrazik

Kolik rodin s malymi detmi si muze dovolit druhe auto za milion ?
EV auta nejsou ekologicka a zatim dlouho nebudou.

rock
rock

Jenom tak ze zvědavosti: má-li tohle být druhé auto v rodině, jakou představu máš o tom prvním?

btw strašně moc by se mi chtělo prodiskutovat tu pasáž o předvádění praxe ochrany ŽP dětem vezoucím se v tomhle jako ve druhém rodinném autě, ale to nechám na jindy…

mrazik
mrazik

Tak tohle vim naprosto presne, protoze to vidim v nasi lokalite, kde je koncentrace EV aut celkem velka. EV auto je ne druhe, ale treti auto do rodiny jako hracka. Prvni dve jsou samozrejme SUV, i kdyz vyjimka s limuzinou + SUV se najde. Temto lidem prispivame dotacema. S ekologii to samoyrejme nema nic spolecneho.

Venca
Venca

Tak to už chápu, proč vás EV auta tolik štvou. Tohle je trochu problém a taky mě to štve. Za to ale nemůžou EV auta, ale určitý blahobyt, který generuje takové lidi. Když bych chtěl najít něco pozitivního, tak aspoň ti lidé budou jezdit o trochu méně tím velkým SUV a postupem času vymění i to velké SUV za elektrické.

Dotace jsou v tomhle směru zlo.

mrazik
mrazik

Me je jedno jaky ma kdo majetek, kolik ma v garazi aut, ale stve me jak je cele to EV silenstvi postavene na hlavu. EV auta nemaji sanci se prosadit normalne a proto jsou vnucovana silou, coz odnese normalni clovek, ktery bude mit jeste hloubeji do kapsy. Dotace na EV jsou pro bohatsi spektrum lidi a to beru jako vysmech. Automobilky sami krici, ze se na prodeji EV neda vydelat. Bijeme se v prsa jak jsme zeleni a pritom jsme slepi. Takze k cemu to cele je ?

rock
rock

No, já žiju v lokalitě s opačným extrémem, nejběžnější auta jsou tady Octavie I a II, Fabie I, Hyundai i30 první gen, atp, zkrátka auta v bazaru tak 25-100 tKč. Z novot tak maximálně Duster nebo Sandero. S mojí A4 jsem u nás víceméně King of the jungle. Představa, že by si tam někdo koupil Enyaq jako druhý auto do rodiny je dosti úsměvná. Ono je dosti nepravděpodobný, že se tam rozšíří jakýkoliv elektromobily, protože tady na to lidi prostě nemají. Ten jeden Ioniq, kterýho si tu hýčkáme jako exota, možná časem dostane nějakýho kolegu nebo dva, ale to bude… Číst vice »

Venca
Venca

WLTP 390km s DC nabíjením 100 KW může být úplně v pohodě jako hlavní auto pro velkou skupinu lidí.

Lib
Lib

Vás Venco cena 1 059 900,- příjemně překvapila? Tak to mě vyděsila. Auto je sice pěkné, ale: Základní model za tuto cenu má údajný dojezd 390km. Reálný tak 300km. Protože jak se dočtete v jiných zdrojích, tepelné čerpadlo není v základu a bez něj sama Škoda údajně přiznala snížení dojezdu v zimě o 30%. Původně se v médiích neslo, že cena bude začínat okolo základní ceny Superba, nebo Kodiaka.

asdf
asdf

kdyby jste cetl seriozni media tak se vzdycky hovorilo ze bude zacinat na cene dobre vybavene oktavie, ci superbu… coz znamena kolem 1mega… to ze si nekdo z toho udelal cenu octavie v socce je vec druha

mrazik
mrazik

Dobre vybavena Octavie je kolem 500 – 700 tisic, ale rozhodne ne kolem milionu.

Venca
Venca

To možná bývávalo. Octavia začíná ve verzi “holobyt” na 460 tisících a aspoň trochu dobrý stupeň výbavy se dá brát až style od 610 tisíc. Pokud chcete výkon adekvátní na rok 2020 nebo i oproti nejslabšímu Enyaqu, tak musíte jít do RS od 900 tisíc, protože 110 KW měla i moje skoro 20 let stará E46.

Chápu, že to není stále cena podle vašich představ, ale ten posun je tam vidět.

mrazik
mrazik

Otazkou je, co si kdo predstavuje pod ,,dobre vybavena Octavia”. Me staci vyhrivane okno, sedacky, volant, aut. klima, radio s BT a jsem spokojeny.

rock
rock

Tyhle prvky výbavy se dají získat nejlevněji v kombinaci 1,5 TSI 110 kW Ambition za 636 900 + příplatky za vyhřívané okno (5900), vyhřívaný volant (3000), vyhřívané přední sedačky (8000), celkem 653 800 Kč.

Venca
Venca

To máte pravdu. Každý má jiné vnímání výbavy a každá automobilka to má taky jinak. Já to beru obecně tak, že “dobrá výbava” znamená cca 70%+ příplatkové výbavy daného auta.

rock
rock

Jenom na okraj, ono je 110 kW v něčem neadekvátní? Na dálnici s tím pojede rychleji než 9/10 elektromobilů (které budou schované mezi kamióny a honit spotřebu) a že by to nestačilo na okreskách a životním minimem bylo těch 180 kW RSka? To už je spíš neschopnost hlavy a rukou než auta, je-li stále řeč o rodinném autě. Jinak teda ono dnešních 110 kW 1.5 TSI rozhejbe Octávku na stovku skoro o 2 s rychleji, než 110 kW v 320i E46 blahé paměti.

Venca
Venca

Bral jsem diesel verze E46 i Octavie RS. U benzinové verze je vskutku podle tabulky ten rozdíl takto velký.
Ne, že by to nebylo adekvátní(to jsem trochu přehnal), ale myslel jsem to tak, že 110 KW v elektrice nebo v benzinu bez turba nebo v TSI nebo v TDI je pokaždé jiný zážitek.
O rodinném autě jsem tu nemluvil. Tam samozřejmě stačí bohatě ta 1.5 TSI.

Venca
Venca

No já jsem čekal minimálně o 100 tisíc víc. Když to třeba porovnám s Konou, tak by byl za mě Enyaq jasná volba. Samozřejmě to čerpadlo by to chtělo dokoupit, ale to nebude snad v řádu stovek tisíc.

Radovan Komínek
Radovan Komínek

V roce 2021 nebudou uváděné dojezdy “nic moc”. Jaká bude kompletní cena včetně takových věcí jako je volant a druhá řada sedadel zatím není známo – škoda chce zpravidla doplatek za kde co. Teď je to dobrá cena i dobré auto, ale za rok může být vše jinaq.

rock
rock

Zvenku standardní crossover, nikterak nevyčnívající z dnešního mainstreamu. Odulý, jak doba žádá, vypadá stejně těžký jak ve skutečnosti asi i je. Uvnitř absolutní rezignace designérů na nějaké zasazení displeje: prostě to prskli na přístrojovou desku, jak kdyby to byl tablet koupený na ali a přilepený Mamutem. O ovládání všeho přes displej, bez dedikovaných točítek, ani nemluvím. Dav si to žádá. Dav je ze své podstaty sice tupý jak majzl, ale jeho přání se přehlédnout nedají. Senzorová tlačítka na volantu – to možná vypadá elegantně, ale ergonomicky je to fail stejně jako různé touchpady nebo ovladače měnící svoji funkci podle situace.… Číst vice »

Jiří
Jiří

Z dosud známých zveřejněných cen v Evropě to vypadá na české ceny přibližně takto:
Enyaq 50 iV (340 km WLTP): 1 059 000 Kč
Enyaq 60 iV (390 km WLTP): 1 179 000 Kč
Enyaq 80 iV (510 km WLTP): 1 369 000 Kč

Venca
Venca

Enyaq 50 iV se u nás prý prodávat nebude, takže cena u nás je od 1179000 Kč nebo jak teda?

Jiří
Jiří

Bral jsem to trojčlenkou z evropských cen. Pokud by byla cena 1,059 mil. za verzi 60, tak by to bylo super a 80 iV by vycházelo na 1,229 mil. Kč.
Zítra mají být spuštěné objednávky na tu první edici, tak z toho budou budoucí ceny jasné hned.

Pavel
Pavel

Toto bude podle mě velká konkurence pro Model Y, který má dorazit až za rok, je extrémně nekvalitní a bude i dražší. Navíc ten design, hlavně interieru se nelíbí každému. Podle mě v Evropě toto auto překoná prodeje Modelu Y.

Venca
Venca

Ohledně konkurence máte pravdu. Osobně si však nemyslím, že kvalita modelu Y vyráběném v nové továrně v Německu bude nějak výrazně horší. Enyaq sice objednáte už nyní, ale dodávky se plánují až na začátek roku, takže model Y dorazí možná půl roku po Enyaqu. Předpokládám taky, že zlevní aspoň na 1,4 mil ve verzi Y LR. Když k tomu přidáme možnost využití sítě SC, větší výkon a rychlejší nabíjení, tak to nebude tak jednoznačné. Těžko říct co taky představí Tesla na konci měsíce.

Pavel
Pavel

Tak Model Y je dražší než 3 a ten stojí 1,4 LR takže spíš 1,5. Dále pořád nechápu proč si všichni myslí že proto že to vyrobí v Německu je to bude kvalitnější,jde o politiku značky a ta zůstává stejná takže bych fakt nečekal nějaké zlepšení. Dále Ionity bude během příštího roku na úrovni SC a ano je tam rychlejší nabíjení ale zvlášť verze s větší baterii už je celkem rychlá takže rozdíl bude max 10 minut.

Jiří
Jiří

Třeba proto, že Tesly v Číně jsou mnohem kvalitnější, stejně tak budou ty americké z nové výrobní linky GA5 a stejně tak to bude v Německu.
Že bude Ionity na úrovni SC je super, Tesly budou mít totiž vždy možnost nabíjet na SC + Ionity :-)

Pavel
Pavel

I v té Číně jsou pořád dost nekvalitní, jinak ano Tesly můžou na Ionity, ale je to tak drahé, že se to vyplatí fakt jen v nouzi.

Venca
Venca

Ohledně ceny TM3 LR stojí dnes po zdražení už 1,5 mil. Při výrobě v Evropě se však očekává výrazné zlevnění. Čekám, že cena TM3 LR vyrobeného v Evropě bude 1,2 mil a TMY bude tak za těch 1,4 mil. Zlepšení kvality se očekává ze 3 důvodů. 1. Výroba se přirozeně časem stále zlepšuje a modely 2021 budou lepší(kvalitněji zpracované) než modely 2019 nebo 2020. Tesla vyrábí auta více méně jen 8 let což je zoufale krátká doba. 2. K vyrobení čehokoliv je prostě potřeba “know how” a “fortel”. Hanz s Helmutem, kteří to 20 let dělali třeba v továrně BMW… Číst vice »

mrazik
mrazik

Stale to bude pres milion a tento trh moznych zakazniku bude brzy nasyceny. Komu je pak chteji prodavat dal ? Chce mi opravdu nekdo tvrdit, ze misto noveho Golfu si koupi EV auto za dvojnasobek ceny ?

Dušan
Dušan

Samozrejme … zakáže sa všetko mimo EV … a je to vybavené .. to sú reálne úvahy eurobláznov ….

Venca
Venca

Podle stejné logiky by měl být trh s BMW a MB (většina aut nad milion) nasycený už víc jak 20 let a stále se vyrábí jak o život. Divné že? TM3 nebo TMY vážně není konkurent golfu, takže lidí co si místo Golfu koupí dvakrát dražší TM3 nebo TMY je a bude minimum. Otázka je tedy, jaká auta měli dříve lidé, kteří si koupili Teslu? Zpravidla měli prémiová německá auta, což se také projevuje v poklesech prodejů např. BMW v USA. Další poměrně velká skupina jsou majitelé starčích Tesel. Časem a klesající cenou se budou obě skupiny rozrůstat, takže určité… Číst vice »

mrazik
mrazik

Tou nasycenosti jsem myslel EV auta v teto cilovce.
BMW a MB uz desetileti cili na urcity trh a tomu take prizpusobuje rocni produkci. Pokud by vyrobili stejny pocet aut jako VW nebo Toyota, nebyla by schopna je prodat.
USa trh je uplne odlisny od EU trhu a srovnavat jej nelze. Klesat ceny budou velmi pozvolna a realne to nevidim.

Venca
Venca

Chápu jak to myslíte, ale konkurence neprobíhá jen mezi EV auty navzájem, ale i mezi EV a spalovacími. Není to uzavřený rybník, který když se nasytí, tak je konec. Bude probíhat konkurenční boj, protože všichni nemůžou prodat svou maximální produkci. Oni neplánují hned příští rok vyrábět miliony aut jako VW nebo Toyota. V první fázi má jít o maximálně 250 tisíc za rok a to až tak po ročním náběhu produkce. Proto ale taky říkám, že pokud to budou chtít prodat pouze v Evropě, tak budou muset zlevnit aby rozšířili skupinu potenciálních zákazníků. Každopádně máte pravdu, že plány všech automobilek… Číst vice »

Pavel
Pavel

Cena Ionity se slevou není o 50% dražší ale asi tak o 10%

Venca
Venca

Těch 50 % jsem nastřelil podle paměti, že na SC je 6 Kč/KWh a na Ionity je 9 Kč/KWh, ale máte pravdu, že to nebylo moc přesné.
Přesně je to takhle:
Tesla SC 6,3 Kč/KWh
Audi 8,5 Kč/KWh
VW 8,5 Kč/KWh
MB 7,3 Kč/KWh
Takže je to o nějakých cca 15-38% dražší.

Rici
Rici

No ale u Ionity se přeci platí ještě paušál a ten to vůči Tesle ještě prodraží.

Pavel
Pavel

Třeba Porsche ho má 3 roky zdarma.

Pavel
Pavel

U nás je Ionity asi nejdražší, tam kde je Euro stojí 0,28 – 0,33 za KWh zatímco supercharger je 0,26 – 0,28 za KWh. Takže ve většině Evropy je ten rozdíl menší (ještě v Norsku je SC fakt levnej)

Robin
Robin

Ono to není jen o pracovnících co to montují dohromady. Pokud značka v rámci šetření např. nedostatečně zinkuje karoserii, šetří na kvalitě laku atp., tak na umístění továrny nezáleží.

Mobilní zobrazení