Elektromobil jako powerbanka? Chytré řešení najde využití doma i na cestách

Matouš Vrchota
  • Více elektromobilů začíná umožňovat nabíjení externích zařízení
  • Pojmy V2L, V2H i V2G budou za chvíli standardem u většiny elektrických vozů
  • Baterie vozidel mají v budoucnu pomoci i s distribucí energie pro domácnosti
Hyundai Ioniq 6 podporuje i V2L
Hyundai Ioniq 6 podporuje i V2L

Věděli jste, že čím dál více elektromobilů umí fungovat i jako zdroj energie pro jiné využití než jen pro pohon vozidla? Obecně se lze setkat se čtyřmi zkratkami, které tuto funkci umožňují. Možná jste si jich všimli, ale nenapadlo vás pořádné využití. Příště již na stavbě nebo při kempování využijete elektromobil zase o něco lépe.

Elektromobil jako pojízdná powerbanka

Hovoříme o funkci, díky které vozidlo dokáže z baterií napájet běžné domácí spotřebiče nebo například elektrické nářadí. Této funkci se říká „vehicle-to-load“ a označuje se zkratkou V2L. V praxi tak můžete při kempování opékat dobroty na elektrickém grilu, uvařit si vodu v rychlovarné konvici nebo jednoduše nabít notebook či jiné zařízení. Výrobci jako Hyundai nebo Kia deklarují výkon až 3,6 kW při 230 V.

Nemusíte se ale bát, že byste po jednom večerním pikniku neodjeli domů. Vozy mají ochranu proti vybití. Pod určitý stav baterie tuto funkci odpojí. Zatím tuto možnost nabízí méně vozů. Mezi jejich zástupce lze řadit Hyundai Ioniq 5, Kiu EV6 nebo Ford E-Transit. U něj si dovedeme představit připojení elektrické vrtačky nebo malé kotoučové pily. Do budoucna se ale počítá i s vozy Volkswagen elektrické řady ID.

Kia EV6 GT a funkce V2L
Kia EV6 GT a funkce V2L

Čtěte také: Elektrické pick-upy od Fordu pomáhají při likvidaci následků povodní. Slouží jako powerbanka


Dokáže elektromobil napájet celý dům?

V zemích, kde se častěji potýkají s výpadky elektrické sítě, jako je Severní Amerika nebo Japonsko, dokáže vozidlo pomoci i s napájením domácnosti. Takové funkci dostala název „vehicle-to-home“ a označení V2H. U nás byste takovou možnost využili možná párkrát za celý život vozidla.

Na odlehlé chalupě v horách se ale díky vozu nemusíte spoléhat pouze na intimní osvětlení svíčkami. Vozy v takovém režimu dokáží domácnost napájet i dva dny. A uměl to již Nissan Leaf z roku 2012 se svojí drobnou baterií o kapacitě 24 kWh. V USA je pro tuto funkci populární velký pick-up Ford F-150 Lightning. Ten prý domácnost podpoří po dobu až třech dnů.

Do budoucna se bude mnohem více využívat i poslední z možností, a to je vrácení energie do sítě. „Vehicle-to-grid“ (V2G) má z vozu udělat záložní baterii, která se nabije za levný proud v době nízkého využití a ve špičce pak bude vracet energii do rozvodné sítě. To bude potřeba zajistit především v době, kdy se zvýší množství vyrobené neregulované energie z obnovitelných zdrojů. Miliony vozidel pak mohou pomoci se stabilitou a dostupností energie tehdy, kdy jí bude nejvíce potřeba.

ABB, nabíječka, wallbox, V2G
ABB, nabíječka, wallbox, V2G

Budou vozy v budoucnosti méně jezdit a více „nabíjet“?

Všechny tyto možnosti lze také zjednodušeně spojit do označení V2X. Písmeno „X“ zde označuje libovolný ze zmíněných odběrných bodů. V několika evropských zemích vznikají pilotní projekty pro průzkum ideálního použití vozidel pro tyto účely. Hyundai například s partnery pracuje v Nizozemsku a v Německu.

V České republice se pro tyto záležitosti zatím ani neřeší legislativa. Vše je v rané fázi výzkumu. Na druhou stanu, vozidel, které by umožňovaly vracet energii do sítě, je zatím velmi málo a nejsou ani dostupné na našem trhu. Nejen legislativa, ale i zařízení a wallboxy umožňující tyto postupy jsou stále ve fázi vývoje. Mnoho automobilek a partnerů ale s jejich uvedením již nechce příliš dlouho čekat.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články