Elektroauta jdou na dračku. Konec spalováků neoddálilo ani zlevnění ropy

Petr Bergmann
Nabíjení elektromobilů na rychlonabíjecí stanici Tesla Supercharger V4 | foto: Tesla
Nabíjení elektromobilů na rychlonabíjecí stanici Tesla Supercharger V4 | foto: Tesla

Elektromobily lámou rekordy. Prodeje rostou, ceny klesají a Čína v tomto závodě vede. Provoz je levnější než u spalovacích aut i při poklesu cen ropy.

Trh s elektromobily výrazně roste

Podle nejnovější zprávy Mezinárodní energetické agentury (IEA) budou v letošním roce tvořit elektromobily více než čtvrtinu všech nových aut, prodaných na světových trzích.

I když automobilový průmysl čelí řadě tlaků, prodeje elektromobilů i nadále pokračují v růstu. V roce 2024 se prodalo 17 milionů elektrických aut, což znamenalo překročení hranice 20 % globálního tržního podílu. Začátek letošního roku trend potvrzuje a prodeje bateriových vozidel vzrostly o 35 % oproti stejnému období loni.

Tempo diktuje Čína

Největší hráčem na poli elektromobility zůstává Čína, kde se v roce 2024 prodalo víc než 11 milionů elektromobilů, tedy téměř polovina všech prodaných aut v zemi. Mimochodem, tento objem je větší než celosvětový prodej elektromobilů z roku 2022.

Výrazný růst zažívají také rozvíjející se trhy v Asii a Latinské Americe, kde meziroční nárůst prodejů přesáhl 60 %. Spojené státy hlásí nárůst o 10 % a elektromobily zde aktuálně tvoří více než 10 % prodejů nových vozidel.

Nová Škoda Enyaq (2025) | foto: Škoda Auto
Nová Škoda Enyaq (2025) | foto: Škoda Auto

Evropa lehce zpomaluje

Naopak Evropa zaznamenala určité zpomalení růstu, především kvůli postupnému omezování vládních dotací. I přesto se tržní podíl elektromobilů stabilizoval kolem 20 %. IEA ale upozorňuje, že trajektorie růstu zůstává silná a elektromobily mají i nadále zásadní vliv na vývoj automobilového průmyslu.

Ceny elektromobilů postupně klesají

Jedním z hlavních důvodů rostoucí obliby elektromobilů je snižování cen. V roce 2024 klesla průměrná cena bateriového elektromobilu díky vyšší konkurenci a poklesu cen baterií. V Číně bylo dokonce dvě třetiny prodaných elektromobilů levnějších než jejich benzinové alternativy a to i bez státních dotací. V USA a Německu jsou elektromobily stále dražší přibližně o 20 %, ale rozdíly se postupně zmenšují.

Nabíjení elektromobilu | foto: ČEZ
Nabíjení elektromobilu | foto: ČEZ

Zákazníky motivuje levnější provoz

I když může být počáteční cena elektromobilu vyšší, v dlouhodobém horizontu se jejich provoz vyplatí. I při poklesu cen ropy na 40 dolarů za barel je nabíjení a provoz elektromobilu v Evropě přibližně dvakrát levnější než u vozů se spalovacím motorem. Tento faktor také hraje klíčovou roli při rozhodování spotřebitelů.

Čína dominuje nejen v prodejích, ale stává se i hlavním exportérem elektromobilů, když v loňském roce vyvezla 1,25 milionu vozů. Tato vozidla tvořila 20 % všech prodaných elektromobilů mimo domovské trhy.

Vedle osobních aut roste také segment elektrických nákladních vozidel. V roce 2024 vzrostl jejich prodej o 80 % a tvoří již téměř 2 % trhu. Tahounem trhu je opět Čína, kde provoz některých těžkých elektrických náklaďáků dnes vychází levněji než provoz dieselových tahačů.


Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články