Elektrifikace je trend, který se dostal už snad do všech možných způsobů dopravy. V případě lodní dopravy jde zatím o naprostý začátek, kdy se teprve zjišťuje, jaké jsou přínosy a co naopak může být na škodu. Loď Candela C-8 je spíše prvním příkladem, když dokázala za jediný den ujet rekordních 778 kilometrů a přitom ušetřit přes tisíc eur za palivo a 99 % emisí, které by byly vypuštěny v případě konvenční lodě.
Za elektrickou lodí Candela C-8 stojí švédský výrobce, který chce dokázat, že jízda po moři na baterie dává smysl. Jejich křídlový člun využívá hydrofoilní technologie, kdy jsou pod hladinou ukryta nosná křídla, díky kterým se při dosažení vyšší rychlosti trup vynoří nad hladinu a loď jakoby letí ve vzduchu. Tím se docílí, že má loď lepší spotřebu a tedy delší dojezd. Za den zvládne ujet stovky kilometrů.
Candela C-8 může cestovat maximální rychlostí 30 uzlů (přes 55 km/h), přičemž při rychlosti 22 uzlů (přes 40 km/h) dosahuje dojezdu 57 námořních mil (cca 105 km). Tato čísla jsou téměř dvakrát lepší než u elektrických člunů a dokonce jsou dobře srovnatelná s protějšky se spalovacím motorem. Elektrická loď od Candely má 69kWh baterii s rychlonabíjením (175 kW), kdy dobití 10-85 % zabere jen 45 minut, a nechybí ani AC nabíjení (11 kW).
Čtěte také: Revoluce pro elektrická auta. Tyto baterie zlevní a začnou se dít věci!
Aby Švédové demonstrovali, že elektrické lodě mohou být budoucností nejen po technické, ale i ekologické a ekonomické stránce, otestovali model Candela C-8 na vodě a ujeli s ní rekordní vzdálenost 420 námořních mil, cca 778 kilometrů, během pouhých 24 hodin, přičemž do cestování jsou započítané i nabíjecí zastávky. Jde o ekvivalent vzdálenosti mezi Amsterdamem a Londýnem, kdybyste jeli autem.
A výsledek? Především obrovská úspora nákladů a také emisí. Cena elektřiny vyšla jen na 120 eur, přičemž u konvenční lodě by se za palivo utratilo kolem 1 400 eur. Uhlíková stopa byla také nižší, když elektrická loď vyprodukovala o 99 % méně CO2. Zatímco běžná loď by vytvořila cca 1785 kg CO2, elektrická loď Candela C-8 jen 17,4 kg při počítání elektřiny ze standardního energetického mixu ve Švédsku.
Elektrifikace je trend, který se dostal už snad do všech možných způsobů dopravy. V případě lodní dopravy jde zatím o naprostý začátek, kdy se teprve zjišťuje, jaké jsou přínosy a co naopak může být na škodu. Loď Candela C-8 je spíše prvním příkladem, když dokázala za jediný den ujet rekordních 778 kilometrů a přitom ušetřit přes tisíc eur za palivo a 99 % emisí, které by byly vypuštěny v případě konvenční lodě.
Za elektrickou lodí Candela C-8 stojí švédský výrobce, který chce dokázat, že jízda po moři na baterie dává smysl. Jejich křídlový člun využívá hydrofoilní technologie, kdy jsou pod hladinou ukryta nosná křídla, díky kterým se při dosažení vyšší rychlosti trup vynoří nad hladinu a loď jakoby letí ve vzduchu. Tím se docílí, že má loď lepší spotřebu a tedy delší dojezd. Za den zvládne ujet stovky kilometrů.
Candela C-8 může cestovat maximální rychlostí 30 uzlů (přes 55 km/h), přičemž při rychlosti 22 uzlů (přes 40 km/h) dosahuje dojezdu 57 námořních mil (cca 105 km). Tato čísla jsou téměř dvakrát lepší než u elektrických člunů a dokonce jsou dobře srovnatelná s protějšky se spalovacím motorem. Elektrická loď od Candely má 69kWh baterii s rychlonabíjením (175 kW), kdy dobití 10-85 % zabere jen 45 minut, a nechybí ani AC nabíjení (11 kW).
Čtěte také: Revoluce pro elektrická auta. Tyto baterie zlevní a začnou se dít věci!
Aby Švédové demonstrovali, že elektrické lodě mohou být budoucností nejen po technické, ale i ekologické a ekonomické stránce, otestovali model Candela C-8 na vodě a ujeli s ní rekordní vzdálenost 420 námořních mil, cca 778 kilometrů, během pouhých 24 hodin, přičemž do cestování jsou započítané i nabíjecí zastávky. Jde o ekvivalent vzdálenosti mezi Amsterdamem a Londýnem, kdybyste jeli autem.
A výsledek? Především obrovská úspora nákladů a také emisí. Cena elektřiny vyšla jen na 120 eur, přičemž u konvenční lodě by se za palivo utratilo kolem 1 400 eur. Uhlíková stopa byla také nižší, když elektrická loď vyprodukovala o 99 % méně CO2. Zatímco běžná loď by vytvořila cca 1785 kg CO2, elektrická loď Candela C-8 jen 17,4 kg při počítání elektřiny ze standardního energetického mixu ve Švédsku.