Švédská společnost odhalila přelomový elektrický člun Candela C-8, který je je doslova prošpikovaný technologiemi a má být vyráběn sériově, firma nazývá iPhonem lodního průmyslu.
První létající Candela C-7 debutovala v minulém roce jako radikálně nová technologie lodního průmyslu. Člun létá nad vodou na hydrofoilech, a to mu umožňuje dosahovat mnohem lepší účinnosti a dosahovat delších vzdáleností doplutí. Vzhledem k tomu, že se loď svou účinností zcela vymyká klasicky vyráběným člunům a byl o ni mimořádný zájem, přistoupila Candela k vývoji o něco větší lodi C-8 pro sériovou výrobu.
Zakladatel a ředitel Candely Gustav Hasselkog k tomu uvádí: „S člunem C-7 jsme prokázali, že naše technologie létajících lodí umožňuje nejen dlouhý provoz na elektřinu, ale také poskytuje lepší zážitek než konvenční lodě. Díky našemu systému je nyní plavba mnohem plynulejší a pohodlnější. C-7 ale je spíš ručně stavěným sporťákem, který nikdy nebyl určen pro sériovou výrobu. S novou C-8 se posouváme na další úroveň a současně se zaměřujeme na výrobu lodě, která má veškeré pohodlí a přitom je možné ji produkovat v efektivních sériích.”
Čtěte také: Bláznivá atrakce v Česku? Elektrokolo, se kterým lze jezdit po vodní hladině!
Nyní tedy přichází oficiální debut nové, větší a prostornější elektrické lodě Candela C-8, jejíž kokpit pojme osm cestujících, má velké solárium, prostornou kajutu s postelemi pro dva dospělé a dvě děti a dokonce i mořskou sprchu a toaletu. I přes vylepšení nabízí větší a lépe vybavená C-8 cenu, která je na úrovni předchozí C-7 a drží krok s klasickými prémiovými čluny stejné třídy.
Manažer PR a komunikace Mikael Mahlberg řekl: „Chtěli bychom prodat tisíce člunů C-8 a věříme, že to bude první elektrická loď, která má potenciál vytlačit lodě se spalovacím motorem v prémiové třídě. Myslím, že jsme vyvinuli něco, čím byl ve své době iPhone, tedy něco, co radikálně změní způsob vnímání designu lodí. Nabízíme čluny levné na provoz, neničící přírodu, naopak zcela tiché, zábavné a intuitivní. Navíc téměř bezúdržbové a s možností aktualizací přes OTA.”
I když je C-8 pro osm cestujících větší než předchozí Candela C-7, spotřebovává ve skutečnosti méně energie díky extrémně účinné elektrické pohonné jednotce C-POD, kterou také vyvinula Candela. Člun C-8 také bude mít hydrofoilní systém nové generace s vylepšenou sadou senzorů a avionikou.
Létající člun je nabitý technologiemi. Podobně jako samořiditelné Tesly, také C-8 je vybaven autopilotem, který udržuje loď na předem nastaveném kurzu, snižuje zátěž kapitána a umožňuje klidný zážitek z plavby. Hydrofoil je současně připojen do automatického systému vyvinutého společností Candela, který se v reálném čase přizpůsobuje měnícím se podmínkám a udržuje dokonale vyvážený let člunu.
Nepřehlédněte: Švédové vyvinuli revoluční elektromotor, který přežije i vlastní smrt
Trup lodi je navržen z uhlíkových vláken, aby byla jeho účinnost vyšší než u klasických člunů. Karbon pomáhá snížit energii potřebnou k dosažení rychlosti až 16 stop. V této chvíli se loď zvedne z hladiny a může poté dosáhnout až elektronicky omezené maximální rychlosti 55 km/h.
Hydrofoil umožňuje doslova let přes vrcholky vln. Díky tomu je plavba plynulejší a pohodlnější než u typicky poskakujících rychlostních člunu. Trup je navržen tak, aby pomohl v rozbouřeném moři vyskočit lodi zpátky nad hladinu po nárazu na velkou vlnu. Pokud jsou podmínky pro provoz hydrofoilů nepříznivé, může se C-8 provozovat jako jakákoliv běžná loď, i když se sníženou vzdáleností doplutí. V dobrých podmínkách dokáže C-8 doplout až 93 km. Baterii s kapacitou 44 kWh je možné rychle dobít za dvě hodiny na třífázových nabíječkách.
Mezi prémiovou výbavu dále patří čtyřmístná pohovka v kabině, sladkovodní sprcha, volitelná pevná střecha do chladného počasí nebo na ochranu před sluncem, prémiový zvukový systém a 15,4palcová dotyková obrazovka s vysokým rozlišením pro navigaci a ovládání.
C-8 vykazuje obrovské výhody při údržbě a provozních nákladech. Uzavřený hnací systém C-POD je téměř bezúdržbový díky 3000 hodinovému cyklu údržby (ve srovnání s přibližně 100 hodinami u klasických člunů). C-8 je současně o 95 % levnější na provoz a mnohem účinnější než jakýkoli jiný elektrický člun.
Pořizovací hodnota lodě je zhruba 290 000 eur bez DPH. Candela uvádí, že cena je na stejné nebo dokonce nižší úrovni, pokud porovnáváme osmimetrové prémiové lodě.
I když se pravděpodobně v dohledné době nestaneme hrdými majiteli nové C8, její technologie již dnes může pomoct nahradit hlučné a znečišťující lodě v přístavech celého světa. Budeme doufat, že brzy přijde i cenově dostupnější verze.
Švédská společnost odhalila přelomový elektrický člun Candela C-8, který je je doslova prošpikovaný technologiemi a má být vyráběn sériově, firma nazývá iPhonem lodního průmyslu.
První létající Candela C-7 debutovala v minulém roce jako radikálně nová technologie lodního průmyslu. Člun létá nad vodou na hydrofoilech, a to mu umožňuje dosahovat mnohem lepší účinnosti a dosahovat delších vzdáleností doplutí. Vzhledem k tomu, že se loď svou účinností zcela vymyká klasicky vyráběným člunům a byl o ni mimořádný zájem, přistoupila Candela k vývoji o něco větší lodi C-8 pro sériovou výrobu.
Zakladatel a ředitel Candely Gustav Hasselkog k tomu uvádí: „S člunem C-7 jsme prokázali, že naše technologie létajících lodí umožňuje nejen dlouhý provoz na elektřinu, ale také poskytuje lepší zážitek než konvenční lodě. Díky našemu systému je nyní plavba mnohem plynulejší a pohodlnější. C-7 ale je spíš ručně stavěným sporťákem, který nikdy nebyl určen pro sériovou výrobu. S novou C-8 se posouváme na další úroveň a současně se zaměřujeme na výrobu lodě, která má veškeré pohodlí a přitom je možné ji produkovat v efektivních sériích.”
Čtěte také: Bláznivá atrakce v Česku? Elektrokolo, se kterým lze jezdit po vodní hladině!
Nyní tedy přichází oficiální debut nové, větší a prostornější elektrické lodě Candela C-8, jejíž kokpit pojme osm cestujících, má velké solárium, prostornou kajutu s postelemi pro dva dospělé a dvě děti a dokonce i mořskou sprchu a toaletu. I přes vylepšení nabízí větší a lépe vybavená C-8 cenu, která je na úrovni předchozí C-7 a drží krok s klasickými prémiovými čluny stejné třídy.
Manažer PR a komunikace Mikael Mahlberg řekl: „Chtěli bychom prodat tisíce člunů C-8 a věříme, že to bude první elektrická loď, která má potenciál vytlačit lodě se spalovacím motorem v prémiové třídě. Myslím, že jsme vyvinuli něco, čím byl ve své době iPhone, tedy něco, co radikálně změní způsob vnímání designu lodí. Nabízíme čluny levné na provoz, neničící přírodu, naopak zcela tiché, zábavné a intuitivní. Navíc téměř bezúdržbové a s možností aktualizací přes OTA.”
I když je C-8 pro osm cestujících větší než předchozí Candela C-7, spotřebovává ve skutečnosti méně energie díky extrémně účinné elektrické pohonné jednotce C-POD, kterou také vyvinula Candela. Člun C-8 také bude mít hydrofoilní systém nové generace s vylepšenou sadou senzorů a avionikou.
Létající člun je nabitý technologiemi. Podobně jako samořiditelné Tesly, také C-8 je vybaven autopilotem, který udržuje loď na předem nastaveném kurzu, snižuje zátěž kapitána a umožňuje klidný zážitek z plavby. Hydrofoil je současně připojen do automatického systému vyvinutého společností Candela, který se v reálném čase přizpůsobuje měnícím se podmínkám a udržuje dokonale vyvážený let člunu.
Nepřehlédněte: Švédové vyvinuli revoluční elektromotor, který přežije i vlastní smrt
Trup lodi je navržen z uhlíkových vláken, aby byla jeho účinnost vyšší než u klasických člunů. Karbon pomáhá snížit energii potřebnou k dosažení rychlosti až 16 stop. V této chvíli se loď zvedne z hladiny a může poté dosáhnout až elektronicky omezené maximální rychlosti 55 km/h.
Hydrofoil umožňuje doslova let přes vrcholky vln. Díky tomu je plavba plynulejší a pohodlnější než u typicky poskakujících rychlostních člunu. Trup je navržen tak, aby pomohl v rozbouřeném moři vyskočit lodi zpátky nad hladinu po nárazu na velkou vlnu. Pokud jsou podmínky pro provoz hydrofoilů nepříznivé, může se C-8 provozovat jako jakákoliv běžná loď, i když se sníženou vzdáleností doplutí. V dobrých podmínkách dokáže C-8 doplout až 93 km. Baterii s kapacitou 44 kWh je možné rychle dobít za dvě hodiny na třífázových nabíječkách.
Mezi prémiovou výbavu dále patří čtyřmístná pohovka v kabině, sladkovodní sprcha, volitelná pevná střecha do chladného počasí nebo na ochranu před sluncem, prémiový zvukový systém a 15,4palcová dotyková obrazovka s vysokým rozlišením pro navigaci a ovládání.
C-8 vykazuje obrovské výhody při údržbě a provozních nákladech. Uzavřený hnací systém C-POD je téměř bezúdržbový díky 3000 hodinovému cyklu údržby (ve srovnání s přibližně 100 hodinami u klasických člunů). C-8 je současně o 95 % levnější na provoz a mnohem účinnější než jakýkoli jiný elektrický člun.
Pořizovací hodnota lodě je zhruba 290 000 eur bez DPH. Candela uvádí, že cena je na stejné nebo dokonce nižší úrovni, pokud porovnáváme osmimetrové prémiové lodě.
I když se pravděpodobně v dohledné době nestaneme hrdými majiteli nové C8, její technologie již dnes může pomoct nahradit hlučné a znečišťující lodě v přístavech celého světa. Budeme doufat, že brzy přijde i cenově dostupnější verze.