Švédský výrobce výkonných lodí Candela představil novou elektrickou pohonnou jednotku pro prémiové elektrické čluny. Motor je znám pod názvem C-Pod a výrobce uvádí, že se jedná o nejvýkonnější motor s nejdelší známou životností.
Patentovaný motor se skládá ze dvou elektromotorů, které pohánějí protiběžné vrtule a poskytuje kombinovaný výkon 50 kW (67 koní). Tato skvělá hodnota je dosažena navzdory kompaktní konstrukci připomínající torpédo při hmotnosti pouhých 50 kilogramů. Inženýři C-Pod navrhli s důrazem na dlouhou životnost bez servisních zásahů. Interval údržby činí dlouhých 3000 hodin a současně nevyžaduje žádné zásadní servisní úkony. Typický rekreační uživatel bude takový motor používat roky, aniž by mu musel věnovat významnou péči.
Cílem Candely nebylo jen vylepšení motoru v porovnání se spalovacími konkurenty. Podařilo se překonat i parametry dosavadních elektromotorů. Zásadním vylepšením je snížení hlasitosti motoru, která je průvodním znakem provozu jak spalovacích, tak elektrických motorů, u nichž je hluk způsoben převodem energie na vrtuli. C-Pod je díky absenci převodového ústrojí v podstatě tichý.
Při technickém řešení museli inženýři čelit řadě problémů. Hlavním z nich bylo získání dostatečného výkonu ze štíhlého těla. Toho se podařilo dosáhnout zvýšením otáček. Zvýšení otáček ale bylo příčinou nového problému – vyvolalo kavitaci, která zásadně snižuje účinnost a v průběhu času vyvolává poškození vrtulí. Proto konečné technické řešení využilo dvě protiběžné vrtule s menším průměrem.
Použití dvou vrtulí poháněných jedním motorem s sebou ale nese řadu komplikací, týkajících se pohonu. Tento problém konstruktéři vyřešili použitím dvou motorů s přímým pohonem hřídelí. Díky tomuto bylo možné prodloužit dobu servisních intervalů a současně došlo k výraznému zvýšení účinnosti.
Dalším oříškem byla otázka odvodu tepla a zamezení nebezpečí trvalého poškození motoru, spojeného s přetížením. Díky použitému tvaru motoru, kdy je v kontaktu s vodou velká plocha pláště motoru, je nebezpečí spálení zažehnáno a C-Pod je schopen pracovat na vyšších výkonových hladinách než klasické elektromotory, které nemají výhodu konstantního chlazení vodou.
Čtěte také: Yamaha představila nekompromisní elektromotor, který vládne výkonem 350 kW
S použitím nových motorů se počítá také u létajících člunů firmy Candela. Například létající vodní taxi P-12 je schopné pomocí jediného motoru nové konstrukce dosáhnout rychlosti až 56 km/h. Létající lodě disponují oproti klasickým člunům velmi vysokou hodnotou účinnosti a mají až o 80 % nižší spotřebu energie.
Nové motory přináší na vodní hladinu skutečnou revoluci. Nejde jen o obrovský technický skok v porovnání se starými typy lodních motorů. Obrovským benefitem je téměř bezhlučný provoz, kdy jen voda, tříštící se o trup lodi, ruší přirozený zvuk mořských plání.
Švédský výrobce výkonných lodí Candela představil novou elektrickou pohonnou jednotku pro prémiové elektrické čluny. Motor je znám pod názvem C-Pod a výrobce uvádí, že se jedná o nejvýkonnější motor s nejdelší známou životností.
Patentovaný motor se skládá ze dvou elektromotorů, které pohánějí protiběžné vrtule a poskytuje kombinovaný výkon 50 kW (67 koní). Tato skvělá hodnota je dosažena navzdory kompaktní konstrukci připomínající torpédo při hmotnosti pouhých 50 kilogramů. Inženýři C-Pod navrhli s důrazem na dlouhou životnost bez servisních zásahů. Interval údržby činí dlouhých 3000 hodin a současně nevyžaduje žádné zásadní servisní úkony. Typický rekreační uživatel bude takový motor používat roky, aniž by mu musel věnovat významnou péči.
Cílem Candely nebylo jen vylepšení motoru v porovnání se spalovacími konkurenty. Podařilo se překonat i parametry dosavadních elektromotorů. Zásadním vylepšením je snížení hlasitosti motoru, která je průvodním znakem provozu jak spalovacích, tak elektrických motorů, u nichž je hluk způsoben převodem energie na vrtuli. C-Pod je díky absenci převodového ústrojí v podstatě tichý.
Při technickém řešení museli inženýři čelit řadě problémů. Hlavním z nich bylo získání dostatečného výkonu ze štíhlého těla. Toho se podařilo dosáhnout zvýšením otáček. Zvýšení otáček ale bylo příčinou nového problému – vyvolalo kavitaci, která zásadně snižuje účinnost a v průběhu času vyvolává poškození vrtulí. Proto konečné technické řešení využilo dvě protiběžné vrtule s menším průměrem.
Použití dvou vrtulí poháněných jedním motorem s sebou ale nese řadu komplikací, týkajících se pohonu. Tento problém konstruktéři vyřešili použitím dvou motorů s přímým pohonem hřídelí. Díky tomuto bylo možné prodloužit dobu servisních intervalů a současně došlo k výraznému zvýšení účinnosti.
Dalším oříškem byla otázka odvodu tepla a zamezení nebezpečí trvalého poškození motoru, spojeného s přetížením. Díky použitému tvaru motoru, kdy je v kontaktu s vodou velká plocha pláště motoru, je nebezpečí spálení zažehnáno a C-Pod je schopen pracovat na vyšších výkonových hladinách než klasické elektromotory, které nemají výhodu konstantního chlazení vodou.
Čtěte také: Yamaha představila nekompromisní elektromotor, který vládne výkonem 350 kW
S použitím nových motorů se počítá také u létajících člunů firmy Candela. Například létající vodní taxi P-12 je schopné pomocí jediného motoru nové konstrukce dosáhnout rychlosti až 56 km/h. Létající lodě disponují oproti klasickým člunům velmi vysokou hodnotou účinnosti a mají až o 80 % nižší spotřebu energie.
Nové motory přináší na vodní hladinu skutečnou revoluci. Nejde jen o obrovský technický skok v porovnání se starými typy lodních motorů. Obrovským benefitem je téměř bezhlučný provoz, kdy jen voda, tříštící se o trup lodi, ruší přirozený zvuk mořských plání.