Dořeší se kauza dieselgate? Bývalý šéf Audi je prý připraven přiznat vinu
- Rupert Stadler má před soudem přiznat vinu v emisní kauze Dieselgate
- Hrozí mu trest odnětí svobody až na dva roky a tučná pokuta
- Upravené výsledky emisí poškodily miliony vozů

Bývalý ředitel automobilky Audi se bude před soudem zpovídat ze své role v kauze Dieselgate. Ta kromě mateřského Volkswagenu zasáhla i dceřiné společnosti. Rupert Stadler by v případě přiznání a výpovědi měl dostat snížený trest i finanční pokutu.
Manipulace koncernu s emisemi
Soudní spor se vede již třetím rokem. Koncern byl usvědčen z podvodů v roce 2015 při měření emisí svých vozů. Při laboratorním měření používali nelegální software řídících jednotek. Ředitel Stadler ovšem svůj podíl v kauze dlouho popíral.
Jak uvádí server Autoblog, výpověď se podle týmu právních zástupců bývalého ředitele uskuteční 16. května. Jestliže soudce uzná výpověď a uznání pochybení za úplné, vyhne se šedesátiletý manažer trestu odnětí svobody. Zatím mu hrozí 1,5 až 2 roky.
Podařilo by se tak výrazně posunout soudní záležitost, který se řeší dlouhé roky a v jejích důsledku byly poškozeny miliony prodaných vozidel.

Čtěte také: Konec dieselových náklaďáků! Za prvním zákazem není nikdo jiný, než Kalifornie
Dva roky za mřížemi a dva miliony eur pokuty
Podle vyjádření žalobců uměly testované vozy rozpoznat testovací podmínky od těch reálných v provozu. Na stolicích vykazovaly měřené hodnoty přijatelné hodnoty, v provozu se ale jednalo o hodnoty nadlimitní. Tehdejší ředitel je stíhán pro neschopnost zabránění prodejů zmanipulovaných modelů.
Stadler je pouze jedním ze třech obžalovaných. Výkonný manažer Wolfgang Hatz a nejmenovaný inženýr oba svoji vinu a podíl na kauze přiznali. Automobilka se aktuálnímu průběhu procesu nevyjadřuje. Nechce nijak do řízení zasahovat.
I když se Stadlerovi nejspíše podaří se vězení vyhnout, čeká na něj tučná pokuta. Soudce navrhoval náhradu ve výši dvou milionů eur, vzhledem k platům, které vedení společnosti v tehdejší době pobíralo. Stadlerův tým se pokusil vyjednat snížení na 1,1 milionu eur.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.