Komunita Recurrent právě dokončila druhou rozsáhlou studii, týkající se elektromobility a ztrát dojezdu v chladném počasí. Zpráva je významná zejména rozsahem odhalených dat. Recurrent zahrnuje přibližně sedm tisíc majitelů elektromobilů, kteří do společné databáze poskytli víc než 20 milionů datových bodů.
Není žádným překvapením, že studie zjistila významnou ztrátu dojezdu elektromobilů při teplotách pod bodem mrazu a že dojezd je ovlivněn nízkými teplotami víc než teplotami extrémně vysokými. Současně je třeba říct, že ztráta dojezdu elektromobilů v chladném počasí je pouze dočasná.
Jakmile se oteplí, odhadovaný a reálný dojezd se vrátí zpět do normálu. Pokud je však elektromobil dlouhodobě provozován v extrémně vysokých teplotách, jeho baterie může být trvale znehodnocena, což znamená trvale kratší dojezd po dobu celkové životnosti vozidla, bez ohledu na budoucí změny teploty.
Studie dále říká, že na chladné počasí je poměrně citlivý elektromobil Chevrolet Bolt EV. Bylo zjištěno, že Bolt má zhruba o třetinu menší dojezd při teplotách pod bodem mrazu než při teplotách okolo 26 °C. Současně to vypadá, že vozidla Tesla ztrácejí v zimním počasí mnohem méně, přičemž tyto změny dosahují v průměru asi 5 %, v závislosti na různých teplotách.
Čtěte také: 5 tipů a triků, jak dosáhnout maximálního dojezdu s elektromobilem v zimě
Ředitel a zakladatel společnosti Recurrent Scott Case říká: “Se zimním počasím musí počítat každý řidič elektromobilu. Ztráta 10 % nebo 20 % dojezdu v chladném dni může znamenat další zastávku pro nabíjení a také delší dobu nabíjení. To je důležité hlavně o prázdninách, kdy lidé cestují více a chtějí se dostat včas do svého cíle. Asi nikdo nechce trávit vánoční ráno ve frontě na dobíjecí stanici.”
Každý elektromobil pracuje s odhady dojezdu a s procenty baterie jinak. Některá vozidla používají systém, který zohledňuje teploty a specifické jízdní vzorce, aby poskytl relativně realistickou představu o tom, jaký dojezd je možné očekávat. Různá elektrická vozidla jsou vybavena odlišnými systémy klimatizace a teplotního managementu baterií, které se různě vypořádávají s extrémními teplotami.
I když si toho řidiči nemusí všimnout nebo tomu nevěnují pozornost, teplota také významně ovlivňuje spalovací vozidla. To platí zejména v případě, kdy je vůz studený. Jakmile se automobil dostatečně zahřeje na provozní teplotu, jeho účinnost se zlepší. To samozřejmě platí i pro elektromobily. Baterie, zahřátá na správnou provozní teplotu, má vyšší účinnost než ledově studená.
Co si o dojezdu některých elektromobilů v zimě myslíte vy?
Komunita Recurrent právě dokončila druhou rozsáhlou studii, týkající se elektromobility a ztrát dojezdu v chladném počasí. Zpráva je významná zejména rozsahem odhalených dat. Recurrent zahrnuje přibližně sedm tisíc majitelů elektromobilů, kteří do společné databáze poskytli víc než 20 milionů datových bodů.
Není žádným překvapením, že studie zjistila významnou ztrátu dojezdu elektromobilů při teplotách pod bodem mrazu a že dojezd je ovlivněn nízkými teplotami víc než teplotami extrémně vysokými. Současně je třeba říct, že ztráta dojezdu elektromobilů v chladném počasí je pouze dočasná.
Jakmile se oteplí, odhadovaný a reálný dojezd se vrátí zpět do normálu. Pokud je však elektromobil dlouhodobě provozován v extrémně vysokých teplotách, jeho baterie může být trvale znehodnocena, což znamená trvale kratší dojezd po dobu celkové životnosti vozidla, bez ohledu na budoucí změny teploty.
Studie dále říká, že na chladné počasí je poměrně citlivý elektromobil Chevrolet Bolt EV. Bylo zjištěno, že Bolt má zhruba o třetinu menší dojezd při teplotách pod bodem mrazu než při teplotách okolo 26 °C. Současně to vypadá, že vozidla Tesla ztrácejí v zimním počasí mnohem méně, přičemž tyto změny dosahují v průměru asi 5 %, v závislosti na různých teplotách.
Čtěte také: 5 tipů a triků, jak dosáhnout maximálního dojezdu s elektromobilem v zimě
Ředitel a zakladatel společnosti Recurrent Scott Case říká: “Se zimním počasím musí počítat každý řidič elektromobilu. Ztráta 10 % nebo 20 % dojezdu v chladném dni může znamenat další zastávku pro nabíjení a také delší dobu nabíjení. To je důležité hlavně o prázdninách, kdy lidé cestují více a chtějí se dostat včas do svého cíle. Asi nikdo nechce trávit vánoční ráno ve frontě na dobíjecí stanici.”
Každý elektromobil pracuje s odhady dojezdu a s procenty baterie jinak. Některá vozidla používají systém, který zohledňuje teploty a specifické jízdní vzorce, aby poskytl relativně realistickou představu o tom, jaký dojezd je možné očekávat. Různá elektrická vozidla jsou vybavena odlišnými systémy klimatizace a teplotního managementu baterií, které se různě vypořádávají s extrémními teplotami.
I když si toho řidiči nemusí všimnout nebo tomu nevěnují pozornost, teplota také významně ovlivňuje spalovací vozidla. To platí zejména v případě, kdy je vůz studený. Jakmile se automobil dostatečně zahřeje na provozní teplotu, jeho účinnost se zlepší. To samozřejmě platí i pro elektromobily. Baterie, zahřátá na správnou provozní teplotu, má vyšší účinnost než ledově studená.
Co si o dojezdu některých elektromobilů v zimě myslíte vy?