Další přelomová technologie? Elektromobily budou čistit vzduch kolem sebe

  • Elektromobily Audi by mohly při jízdě a nabíjení čistit okolní vzduch
  • Automobilka pracuje na inovativní filtraci vzduchu
  • První výsledky jsou velice slibné
Nový systém filtrace vzduchu Audi

Nový systém filtrace vzduchu Audi | foto: Audi

Elektromobily jsou z hlediska emisí CO2 považovány, ve srovnání s automobily se spalovacím motorem, za lokálně více ekologické. Elektrická energie pro elektromobily sice vždy nepochází z ekologických zdrojů, ale to může být tématem jiného článku.

Prachové částice škodí hlavně ve městech

Bez ohledu na typ motoru všechna vozidla produkují jemný prach z brzd a pneumatik. Je možné snížit množství znečištění prachovými částicemi? V současnosti zřejmě ne, ale Audi už pracuje na řešení. Německá automobilka se společně s firmami Mann + Hummel, které navrhly nový filtr pro automobily, věnuje pilotnímu projektu, jehož cílem je zachycovat prachové částice z okolí automobilu.

Filtr funguje podobně jako stacionární filtrace vzduchu pro domy. Je umístěn v přední části vozu a dokáže zachycovat prachové částice vytvářené stejným vozidlem. Projekt byl zahájen v roce 2020 a poběží do roku 2024, kdy budou vyhodnoceny výsledky. Filtr je umístěn v panelu před chladičem a pro jeho montáž jsou potřebné jen minimální úpravy vozidla. Díky nastavitelnému přívodu chladícího vzduchu jsou zachycené částice udržovány uvnitř filtru. Pro testování nové technologie využívá automobilka své elektromobily Audi e-tron.

Otestovali jsme Audi Q4 e-tron Sportback v Česku!

Audi Q4 e-tron Sportback | foto: vlastní


Čtěte také: Škoda Auto začíná ve výrobě využívat novou technologii. Ušetří náklady i přírodu


Systém pracuje při jízdě i při nabíjení

Systém pracuje ve dvou režimech. Při jízdě dochází při přechodu vzduchu přes filtr k zachycení i těch nejmenších částic prachu. Při nabíjení se o čištění stará ventilátor, který vhání vzduch z okolí vozu do filtru. Audi vysvětluje, že druhý režim je ideální pro využití v městských oblastech při nabíjení vozidla na veřejných dobíjecích stanicích.

Dosavadní testy, při kterých vozidla ujela 50 tisíc km, prokázaly, že filtr nemá negativní vliv na provoz. Měření v německém Stuttgartu ukázala, že zkušební vozidlo v plné míře odfiltrovalo prachové částice vzniklé jeho provozem. Německá automobilka nyní společně s partnerskými firmami pracuje na propojení filtračního systému se stávajícími meteostanicemi, aby zvýšila efektivitu nové technologie.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Další přelomová technologie? Elektromobily budou čistit vzduch kolem sebe

  • Elektromobily Audi by mohly při jízdě a nabíjení čistit okolní vzduch
  • Automobilka pracuje na inovativní filtraci vzduchu
  • První výsledky jsou velice slibné
Nový systém filtrace vzduchu Audi

Nový systém filtrace vzduchu Audi | foto: Audi

Elektromobily jsou z hlediska emisí CO2 považovány, ve srovnání s automobily se spalovacím motorem, za lokálně více ekologické. Elektrická energie pro elektromobily sice vždy nepochází z ekologických zdrojů, ale to může být tématem jiného článku.

Prachové částice škodí hlavně ve městech

Bez ohledu na typ motoru všechna vozidla produkují jemný prach z brzd a pneumatik. Je možné snížit množství znečištění prachovými částicemi? V současnosti zřejmě ne, ale Audi už pracuje na řešení. Německá automobilka se společně s firmami Mann + Hummel, které navrhly nový filtr pro automobily, věnuje pilotnímu projektu, jehož cílem je zachycovat prachové částice z okolí automobilu.

Filtr funguje podobně jako stacionární filtrace vzduchu pro domy. Je umístěn v přední části vozu a dokáže zachycovat prachové částice vytvářené stejným vozidlem. Projekt byl zahájen v roce 2020 a poběží do roku 2024, kdy budou vyhodnoceny výsledky. Filtr je umístěn v panelu před chladičem a pro jeho montáž jsou potřebné jen minimální úpravy vozidla. Díky nastavitelnému přívodu chladícího vzduchu jsou zachycené částice udržovány uvnitř filtru. Pro testování nové technologie využívá automobilka své elektromobily Audi e-tron.

Otestovali jsme Audi Q4 e-tron Sportback v Česku!

Audi Q4 e-tron Sportback | foto: vlastní


Čtěte také: Škoda Auto začíná ve výrobě využívat novou technologii. Ušetří náklady i přírodu


Systém pracuje při jízdě i při nabíjení

Systém pracuje ve dvou režimech. Při jízdě dochází při přechodu vzduchu přes filtr k zachycení i těch nejmenších částic prachu. Při nabíjení se o čištění stará ventilátor, který vhání vzduch z okolí vozu do filtru. Audi vysvětluje, že druhý režim je ideální pro využití v městských oblastech při nabíjení vozidla na veřejných dobíjecích stanicích.

Dosavadní testy, při kterých vozidla ujela 50 tisíc km, prokázaly, že filtr nemá negativní vliv na provoz. Měření v německém Stuttgartu ukázala, že zkušební vozidlo v plné míře odfiltrovalo prachové částice vzniklé jeho provozem. Německá automobilka nyní společně s partnerskými firmami pracuje na propojení filtračního systému se stávajícími meteostanicemi, aby zvýšila efektivitu nové technologie.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."