Elektromobily jsou z hlediska emisí CO2 považovány, ve srovnání s automobily se spalovacím motorem, za lokálně více ekologické. Elektrická energie pro elektromobily sice vždy nepochází z ekologických zdrojů, ale to může být tématem jiného článku.
Bez ohledu na typ motoru všechna vozidla produkují jemný prach z brzd a pneumatik. Je možné snížit množství znečištění prachovými částicemi? V současnosti zřejmě ne, ale Audi už pracuje na řešení. Německá automobilka se společně s firmami Mann + Hummel, které navrhly nový filtr pro automobily, věnuje pilotnímu projektu, jehož cílem je zachycovat prachové částice z okolí automobilu.
Filtr funguje podobně jako stacionární filtrace vzduchu pro domy. Je umístěn v přední části vozu a dokáže zachycovat prachové částice vytvářené stejným vozidlem. Projekt byl zahájen v roce 2020 a poběží do roku 2024, kdy budou vyhodnoceny výsledky. Filtr je umístěn v panelu před chladičem a pro jeho montáž jsou potřebné jen minimální úpravy vozidla. Díky nastavitelnému přívodu chladícího vzduchu jsou zachycené částice udržovány uvnitř filtru. Pro testování nové technologie využívá automobilka své elektromobily Audi e-tron.
Čtěte také: Škoda Auto začíná ve výrobě využívat novou technologii. Ušetří náklady i přírodu
Systém pracuje ve dvou režimech. Při jízdě dochází při přechodu vzduchu přes filtr k zachycení i těch nejmenších částic prachu. Při nabíjení se o čištění stará ventilátor, který vhání vzduch z okolí vozu do filtru. Audi vysvětluje, že druhý režim je ideální pro využití v městských oblastech při nabíjení vozidla na veřejných dobíjecích stanicích.
Dosavadní testy, při kterých vozidla ujela 50 tisíc km, prokázaly, že filtr nemá negativní vliv na provoz. Měření v německém Stuttgartu ukázala, že zkušební vozidlo v plné míře odfiltrovalo prachové částice vzniklé jeho provozem. Německá automobilka nyní společně s partnerskými firmami pracuje na propojení filtračního systému se stávajícími meteostanicemi, aby zvýšila efektivitu nové technologie.
Elektromobily jsou z hlediska emisí CO2 považovány, ve srovnání s automobily se spalovacím motorem, za lokálně více ekologické. Elektrická energie pro elektromobily sice vždy nepochází z ekologických zdrojů, ale to může být tématem jiného článku.
Bez ohledu na typ motoru všechna vozidla produkují jemný prach z brzd a pneumatik. Je možné snížit množství znečištění prachovými částicemi? V současnosti zřejmě ne, ale Audi už pracuje na řešení. Německá automobilka se společně s firmami Mann + Hummel, které navrhly nový filtr pro automobily, věnuje pilotnímu projektu, jehož cílem je zachycovat prachové částice z okolí automobilu.
Filtr funguje podobně jako stacionární filtrace vzduchu pro domy. Je umístěn v přední části vozu a dokáže zachycovat prachové částice vytvářené stejným vozidlem. Projekt byl zahájen v roce 2020 a poběží do roku 2024, kdy budou vyhodnoceny výsledky. Filtr je umístěn v panelu před chladičem a pro jeho montáž jsou potřebné jen minimální úpravy vozidla. Díky nastavitelnému přívodu chladícího vzduchu jsou zachycené částice udržovány uvnitř filtru. Pro testování nové technologie využívá automobilka své elektromobily Audi e-tron.
Čtěte také: Škoda Auto začíná ve výrobě využívat novou technologii. Ušetří náklady i přírodu
Systém pracuje ve dvou režimech. Při jízdě dochází při přechodu vzduchu přes filtr k zachycení i těch nejmenších částic prachu. Při nabíjení se o čištění stará ventilátor, který vhání vzduch z okolí vozu do filtru. Audi vysvětluje, že druhý režim je ideální pro využití v městských oblastech při nabíjení vozidla na veřejných dobíjecích stanicích.
Dosavadní testy, při kterých vozidla ujela 50 tisíc km, prokázaly, že filtr nemá negativní vliv na provoz. Měření v německém Stuttgartu ukázala, že zkušební vozidlo v plné míře odfiltrovalo prachové částice vzniklé jeho provozem. Německá automobilka nyní společně s partnerskými firmami pracuje na propojení filtračního systému se stávajícími meteostanicemi, aby zvýšila efektivitu nové technologie.