Škoda Auto začíná ve výrobě využívat novou technologii. Ušetří náklady i přírodu

Matouš Vrchota
  • Škoda Auto inovuje své lakovací procesy
  • Ročně ušetří téměř 800 tun materiálu
  • Menší budou ve výsledku i emise CO2
Lakovna Škody Auto
Lakovna Škody Auto

Trendem současné doby je šetřit náklady a životní prostřední za cenu zachování nebo dokonce zvyšování kvality provedení. Nejen automobilky v tomto směru dělají velké pokroky. Na stejné vlně jede i česká Škoda Auto, která zavádí velké roční úspory spojené s lakováním vozidel. O šetření na špatném místě ale rozhodně nemůže být řeč.

Škodovka začíná využívat novou technologii lakování

Škoda Auto přechází na inovativní řešení u nanášení základního laku vozidel, takzvaného primeru. Tato základní vrstva je jedna ze čtyřech, které následně tvoří finální lak karoserie. Nově jej lze nanášet v tenčí vrstvě i při zachování dosavadní kvality. Díky tomu ve Škodovce ročně ušetří až 720 tun materiálu, který běžně vozí do továren nákladní vozy. Nejenže se ušetří na nákladech, ale i na vyprodukovaných emisí CO2 z přepravy.

Tento plnič se nově vyrábí z jiných materiálů. Proto slabším nánosem nebude zbytek laku a celá karoserie trpět. Automobilka samozřejmě provedla kompletní dlouhodobé testování, během kterého vystavila jednotlivé vrstvy i kompletní sestavu extrémním teplům, slunečnímu záření, působení drobných kamínků i nejrůznějším klimatickým podmínkám. Okem navíc rozdíl v technologii nepoznáte. Receptura je samozřejmě tajná a známá pouze pár jedincům zúčastněných v celém procesu.

Složení karoserie Škoda Auto
Složení karoserie Škoda Auto

Čtěte také: Konec spekulacím! Škodovka odhalila „nové“ modely Sharyaq a Prediaq


Do procesu nově vstupují biologické a recyklované materiály

Nově je plnič ředitelný vodou a má tak daleko lepší dopad na životní prostředí. Při jeho likvidaci se do přírody nevypustí tolik závadných částí. Technologii již stačila automobilka rozšířit do všech českých závodů. Touto důležitou a základní vrstvou ale modernizace technologie rozhodně nekončí. Vývojáři pracují i na novém typu základní barvy, která by tento podkladový primer vůbec nepotřebovala.

Mnohem více se do procesu zapojují také biologické a recyklované materiály. To se ovšem dá říci obecně o vývoji nových vozidel a technologií používaných v jejich procesech. Škoda Auto momentálně používá techniku čtyřech vrstev tvořící kompletní lak vozidel. Podklad tvoří antikorozní katoforetická vrstva. Na ní se nanáší právě inovovaný plnič (primer). Horní dvě vrstvy tvoří základová barva, na kterou přijde lak poslední, tzv. clearcoat. Tento čirý lak dodá karoserii lest, tvrdost a ochranu před vnějšími vlivy.


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře


Nejnovější články