Test Cupra Born – Pekelné dvojče ID.3 nabídne nevšední zážitek z jízdy

Zdeněk Buček
  • Otestovali jsme zábavný a ostrý hot-hatch Cupra Born
  • Vyniká hlavně svým neotřelým vzhledem a výkonem
  • Jak na nás temperamentní elektromobil zapůsobil?
Elektromobil Cupra Born
Elektromobil Cupra Born

Pro mnohé bude značka Cupra zcela neznámá, v lepším případě si vybaví určitou spojitost s automobilkou Seat. Cupra je dceřinou společností španělské automobilky Seat, se zaměřením na motoristický sport a výkonné automobily. Dříve nesla označení Seat Sport, ale v roce 2018 se společnost osamostatnila a od té doby vystupuje pod názvem Cupra. Ta se profiluje jako inovativní výrobce jedinečných vozů poskytujících mimořádné sportovní výkony pro zákazníky s vášní pro automobily.

Cupra v únoru oslavila teprve své čtvrté narozeniny, ale za tu dobu uvedla na trh již 6 plug-in hybridů a jeden čistokrevný elektromobil. A právě ten se nám dostal do testu. Cupra Born je první 100% elektrický model značky. Z velké části vychází z Volkswagenu ID.3, vyrábí se na stejné lince továrny ve Cvikově (Zwickau-Mosel). Na rozdíl od lidového vozu přináší lepší naladění, slušivější kabátek a výrazně lépe vypadající interiér vozu. Nutno dodat, že i cenovka poskočila o trochu výše.

Cupra Born: specifikace

Konstrukcehatchback, rozměry: 4322 × 1809 × 1540 mm, hmotnost: 1661 kg
Pohonelektromobil, pohon zadních kol
Výkon150 kW, točivý moment 310 Nm
Baterie a dojezdLi-Ion, 58 kWh využitelná kapacita
Nabíjenípalubní 11 kW nabíječka, maximální DC nabíjecí výkon 120 kW
 Spotřeba a dojezd15,9 kWh/100 km, dojezd až 421 km
VýbavaPaket Pilot M, Paket Protect, el. sportovní masážní sedadla, tepelné čerpadlo
Cena testovacího modelu 1 262 500 Kč

Pekelný hot-hatch

Born vystupuje z řady ostatních elektrických hatchbacků svým atraktivním designem s přídavkem „měděných“ doplňků. Tento výrazný charakter má vyjadřovat agilitu a sportovní výkony vozu. Designéři tak vtiskli přední části vozu neotřelý vzhled díky nově navrženým Full LED světlometům a spodním otvorům pro přívod vzduchu k chladiči, které zespod lemuje rámeček v odstínu mědi. Horní část kapoty má představovat žraločí nos a tím agresivitu přední části ještě více umocňuje.

Vůbec celé osvětlení tvoří důležitou část vzhledu vozu, k čemuž přispívají i malé trojúhelníky na bočních stranách světlometů. Born řidiče při příchodu k vozu uvítá efektní animací, to dojem z vozu posouvá ještě víc do segmentu „prémiovky“. Na kapotě nalezneme také logo Cupra v měděné barvě, které může někomu připadat jako znak z Transformers, pod ním je pak samotný nápis Cupra, též v odstínu mědi.

Elektromobil Cupra Born, přední část vozu
Elektromobil Cupra Born, přední část vozu

Ostré linie karoserie

Z bočního pohledu zaujme především výrazný sklon A sloupku. Ten podpoří elegantní a sportovní vzhled vozu, ale má zde i funkční význam, protože zlepšuje proudění vzduchu a tím snižuje aerodynamický odpor. Barevně odlišný C sloupek s trojrozměrnou texturou profil vozu vizuálně odlehčuje. Tato textura se pak opakuje i v interiéru a tvoří tak celistvý design vozu. Na rozdíl od sesterské ID.3, kde se tento prvek už nikde neopakuje a je jen takovým výkřikem do tmy. Za tento detail připisujeme malé plus.

Ostré linie procházejí celou karoserií vozidla jako například aerodynamický prvek na spodních prazích v nejnižší části vozidla. Je to opravdu zajímavé a netradiční řešení, ale netušíme, jak to bude s praktičností v reálném provozu a zda se tu nebude usazovat nečistota ve větší míře.

Zadní světla nesou označení Born

Součásti designu kol z lehkých slitin jsou aerodynamické prvky, které zlepšují spotřebu vozu, a ozdobné detaily v barvě mědi. Zadní spoiler plynuje navazuje na C sloupek. Ve spodní části se nachází integrovaný difuzor v barvě karoserie, dodává tak na sportovnosti a dynamičnosti modelu Born.

Zadní světla s Full LED technologií se linou od jednoho okraje k druhému. Přímo ve svítilnách najdeme označení „Born“. Budoucí majitelé si mohou vybrat z celkem 6 barev karoserie (Vapor šedá, Glacial bílá, Geyser stříbrná, Rayleigh červená, Quasar šedá a exkluzivní Aurora modrá).

Vysoký výkon, který ještě naroste

Cupra Born je 100% elektrická zadokolka čímž svůj sportovní charakter ještě víc podtrhuje. Na zadní nápravě je umístěn synchronní elektromotor s trvalými magnety. K dispozici jsme měli verzi s výkonem 150 kW (204 k) a točivým momentem 310 Nm. Na takto relativně malé autíčko je to více než dostatečný výkon. S autem dokáže opravdu zamávat a nestane se vám, že byste se za volantem nudili. Ale potěšení z jízdy může být ještě větší.

Během letošního roku Cupra uvede sportovní paket e-Boost, se kterým výkon vyskočí na 170 kW (231 k) a z 0 na 100 km/h vystřelíte za 6,6 sekundy. Na řidiče tak čeká ještě dynamičtější jízda a skvělé zážitky na palubě tohoto vozu. Ale i bez tohoto výkonového boostu se máte opravdu na co těšit. Na výběr budete mít i větší baterii o kapacitě 77 kWh, s ní by měl vůz ujet až 540 km, dle WLTP standardu. A podle naměřených hodnot spotřeby by to neměla být úplně nereálná hodnota. Námi testovaný kousek byl vybaven kapalinou chlazeným lithium-iontovým akumulátorem o kapacitě 58 kWh.

Cupra Born
Cupra Born

Upravená platforma MEB

Cupra Born využívá modulární elektromobilovou platformu MEB koncernu Volkswagen se specifickými úpravami (o 15 mm nižší světlá výška na přední nápravě a o 10 mm nižší světlá výška na zadní nápravě v porovnání se standardní světlou výškou u platformy MEB). Díky uložení akumulátorů mezi nápravami je její hmotnost soustředěna ve spod vozidla. Tím je dosaženo ideálního poměru 50:50 a nízkého těžiště, díky kterému dokážete rychle měnit směr jízdy a agilně projíždět i technicky náročné úseky.

Systém adaptivních tlumičů DCC (Dynamic Chassis Control) spolupracuje se sportovním podvozkem tak, aby byla splněna očekávání osoby za volantem. Vůz tak dobře reaguje na pokyny řidiče ať už jste v režimu Range, Comfort, Performance nebo Individual.

Cupra Born
Cupra Born

Interiér cílí na emoce a ekologii

Při otevření dveří upoutá váš zrak logo Cupra, které se promítá na vozovku z bočních zrcátek. Vnitřek vozu je pak jasně zaměřený na řidiče. Hlavní dominantou je plovoucí 12“ dotykový displej, který je mírně natočen směrem k řidiči. Sekunduje mu menší displej za volantem, který poskytuje nejdůležitější informace v jednoduchém uspořádání.

Interiér celkově doznal značného vylepšení oproti svojí koncernové „trojkové“ předloze. Designéři Cupry si na něm dali opravdu záležet, ať už úplným detaily jako je kontrastní prošívání na palubní desce či sportovních sedačkách, tak použitými materiály. Vše podtrhují rámečky v měděné barvě. Ve výplni dveří či ozdobné liště před spolujezdcem se opakuje trojúhelníková textura z C sloupku.

Malý z venku, velký uvnitř

Byť z venčí se může Born zdát jako malý vůz, v interiéru to příliš neplatí. Dlouhánům bude sice chvíli trvat, než najdou svoji komfortní polohu za volantem, ale i při nastavení sedačky na 194 cm vysokého řidiče je na zadním sedadle ještě stále pohodlné místo na nohy. S místem na hlavu to už bude o trochu horší, a tak osoby vyšší než 192 cm se budou muset v zadní řadě lehce krčit, případně využijí loketní opěrku pro posádku vzadu a více se nakloní do středu vozu.

Pod přední loketní opěrkou se nachází opravdu velký odkládací prostor, který pojme u 1,5l lahev, před ní se nachází odkládací plocha na telefon s indukčním nabíjením. Díky bezdrátové technologii Apple CarPlay či Android Auto můžete propojit váš telefon s vozem a rozšířit tak možnosti infotainmentu. Pokud budete chtít napájet jinou elektroniku, poslouží vám k tomu 4 USB-C porty, dva pod loketní opěrkou a další dva na zadní straně středového tunelu pro cestující vzadu.

Cupra v interiéru myslela „zeleně“

V prostoru pro posádku Cupra používá recyklované materiály. Prostřední část sedaček je čalouněna tkaninou Seaqual vyráběné z recyklovaných plastů vylovených z moře. Další podobný materiál z recyklovaného mikrovlákna najdeme ve výplni dveří a na loketní opěrce.

Pokud si říkáte, že se to musí na výsledku negativně projevit tak přesně naopak. Na dotek jsou tyto povrchy až semišově jemné a sám jsem byl zvědav, co je to ve skutečnosti za materiál. Vůbec celý interiér působí opravdu povedeně a prémiově. Tady snad není co vytknout.

Infotainment brzdní jinak perfektní dojem

Zde se dostáváme snad k jedinému mírnému negativu jinak skvělého vozu. Po „nastartování“ raději nechte systém v klidu naběhnout, a ještě tak 10 sekund vyčkejte, než po něm něco budete chtít. Jinak se častokrát dočkáte zamrznutí infotainmentu či v lepším případě jenom zpomalených reakcí. Cupra si zde dodává vlastní grafickou úpravu oproti koncernovým modelům postavených na MEB platformě. Tím navazuje na design interiéru a celého vozu.

Ještě je také dobré si na začátku prohlédnout ukázku, jak se systémem zacházet, protože tady vám intuice příliš nepomůže. Ovládání na někoho může působit zmateně a nebude vědět, kam kliknout. Po čase si na tento fakt zvyknete, ale ze začátku se trochu navztekáte.

12palcová dotyková obrazovka infotainmentu
12palcová dotyková obrazovka infotainmentu

Další stálicí na žebříčku negativ je již tradiční nepodsvícené ovládání klimatizace a hlasitosti. Stejně jako u všech modelů rodiny ID. se i zde dočkáte černé dotykové lišty, na které v noci absolutně nic nevidíte, a pak musíte poslepu trefit přibližné místo ovládání dané funkce. Hlasitost si ještě můžete nastavit na dotykové ploše multifunkčního volantu, ale teplotu klimatizace upravíte „naslepo“ dotykem nebo hlasovým pokynem.

A když už jsme u dotykové multifunkce na volantu, občas se vám může stát, že si při průjezdu zatáčkou omylem zvýšíte hlasitost médii.

Řízení už nikdy nebude nuda

Přichází na řadu ta nejzábavnější část. Jízda s Cuprou Born je opravu zábavná a přesná. Budete si užívat toho dostupného výkonu a lehkosti, s jakou elektromobil zrychluje i ve vyšších rychlostech. To platí u Cupry všeobecně ale okamžitý nástup elektrického výkonu posouvá prožitek s jízdy ještě dále oproti sportovně laděným spalovacím sourozencům.

Velkým kolům se občas nelíbí dynamická jízda na klasických českých rozbitých silnicích, ale rozhodně to není žádná „uskákána koza“. Jestli máte to štěstí a pojedete po udržovaných cestách, budete si užívat. Tuhý podvozek vám umožní projet zatáčky ve vyšších rychlostech. Řízení přenáší informace oběma směry čistě a hladce. Karoserie je tuhá a nikde se nekroutí. Ve městě pak oceníte neuvěřitelný rejd, otočíte se na 10,2 metru.

Cupra Born
Cupra Born

Zadní brzdy tu jsou, stejně jako u ostatních elektromobilů na MEB platformě, bubnové. U ostrého sportovního modelu bychom čekali výjimku, ale naladění zadních brzd z nich dokázalo vymáčknout maximum. V prvních dvou třetinách brzdového pedálu je účinek brzd vlažný, ale pak už zabírají na maximum a díky pečlivému naladění tak běžně nepoznáte rozdíl oproti kotoučovým brzdám.

Born není žádný jedlík

Za celou dobu testu jsme najeli 1064 km s průměrnou spotřebou 21 kWh na 100 km. Teploty se pohybovali v rozmezí 0 až 11 °C s rozložením: dálnice 600 km, okresky cca 250 km a město 200 km. Tím dosáhneme dojezdu 276 km na jedno nabití. To se nezdá jako závratná hodnota, ale stále ještě byla zima a převažující dálniční kilometry jsou na výsledku znát. Ovšem díky rychlému nabíjení až 120 kW je možné doplnění energie z 5 na 80 % za zhruba 30 minut. Při našem testu jsme dosáhli i rychlosti 128 kW na ultrarychlé nabíječce Ionity! Při využití 11kW palubní nabíječky pak Born dobijete do plna za zhruba 5,5 hodiny.

Pro přehlednost uvádíme naměřené hodnoty v následující tabulce:

  • Dálnice: 130 km/h, 2 °C = 23,5 kWh/100 km (dojezd 250 km)
  • Dálnice: 120 km/h, 8 °C = 21 kWh/100 km (dojezd 280 km)
  • Okresky: 10 °C = 17 kWh/100 km (dojezd 350 km)
  • Město: 10 °C = 15,9 kWh/100 km (dojezd 370 km)

V letních měsících se dá očekávat ještě o zhruba dvě kilowatty nižší spotřeba než teď v zimě. Dojezd se tak prodlouží o zhruba 50 km. S větší variantou baterie čekejte ještě o 100 až 150 km delší dojezd. Tím se Born stane plnohodnotným autem pro mladou rodinu po celý rok.

Cupra Born
Cupra Born

Cupra Born = radost z jízdy

Řídit Cupru Born byla skutečná zábava. Jinak nudné trasy jste si s tímto povedeným elektromobilem dokázali užít na maximum. Ale vše není jenom o rychlosti a dynamice. Uvnitř jinak malého vozu najdete útulný a bohatý prostor pro posádku. Na dlouhé cestování pro čtyři vysoké chlapy to není, ale i mladá rodina se zde pohodlně dopraví do cílové destinace. A delší trasy s trochou plánování nebudou překážkou, rychlé nabíjení se postará o brzké doplnění potřebné dávky energie. Pokud jste moderní jedinec co miluje adrenalin a extravaganci, je tohle elektromobil přímo pro vás. Jen se připravte na obdivné pohledy ostatních, kteří budou tuto temperamentní střelu obdivovat stejně jako vy.

Co se nám líbí?Co se nám nelíbí?
Plus super výkonPlus nepodsvícené ovládání klimatizace a hlasitosti
Plus rychlost nabíjení a slušný dojezdPlus dotyk. ovládání na volantu můžete nechtěně zmáčknout
Plus prostor na zadních sedačkáchPlus tempomat přidává či ubírá pouze po desítkách
Plus agresivní a neotřelý vzhledPlus infotainment vozu je po startu pomalý
Plus použité materiály v interiéru
Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články