Číňané pokročili s vývojem elektrických letadel! Uletí tisíce kilometrů

  • Čínský výrobce baterií testuje elektrická letadla
  • Stane se elektroletadlo společnosti CATL budoucností letectví?
  • Cílem je dolet až 3 000 km s osmitunovým letadlem
Letadlo

Letadlo, ilustrační | foto: Unsplash

Čínský výrobce baterií CATL postupuje podle generálního ředitele Robina Zenga ve vývoji elektrických letadel. Společnost úspěšně dokončila zkušební let se čtyřtunovým elektrickým letounem. Cílem společnosti je dosáhnout doletu až 3 000 kilometrů. Tento úspěch je významným krokem k budoucnosti letecké dopravy na elektrický pohon.

Přední výrobce baterií chystá elektrická letadla

Pro testování byl vybrán čtyřtunový elektrický letoun, o němž nebyly uvedeny žádné další podrobnosti. Zeng během svého vystoupení na setkání „New Champions“ na Světovém ekonomickém fóru v Dalianu oznámil, že do roku 2027 nebo 2028 má být realizována osmitunová verze s doletem kolem 2 000 až 3 000 kilometrů. Tato verze letounu bude také uvedena na trh, což je velký krok vpřed pro letecký průmysl. Podle čínských médií je to také poprvé, co CATL uvádí dolet plánovaných elektrických letadel.

Není tajemstvím, že CATL spolupracuje na vývoji elektrických letadel se státním výrobcem letadel Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC). Společnost využívá svou „kondenzovanou baterii“ s hustotou energie až 500 Wh/kg. Tato technologie byla představena v dubnu 2023 a již tehdy byla zvažována její perspektiva pro elektrická letadla. Tento typ baterie je vhodný i pro silniční elektromobily.

Představení baterie CATL se zvýšenou energetickou hustotou v roce 2023

Představení baterie CATL se zvýšenou energetickou hustotou v roce 2023 | foto: CATL


Čtěte také: Elektrické vs spalovací letadlo: Studie zjišťovala dopady na životní prostředí


CATL připravuje novou generaci sodíkových baterií

CATL během svého vystoupení v Dalianu Zeng také oznámil, že pracuje na nové generaci baterií na bázi sodíku. Tyto baterie nebudou určeny pro elektrická letadla. Nová generace má být uvedena na trh již v roce 2025 a bude fungovat lépe než současná generace sodíkových článků z hlediska ceny, životnosti a výkonu při nízkých teplotách. Očekává se, že technologie bude významně přispívat k pokroku v energetickém sektoru.

Ačkoli Zeng neuvedl přesná čísla týkající se zlepšení ve třech zmíněných oblastech, věří, že technologie sodíkových baterií je již velmi vyspělá. Na základě informací China Daily je nový typ baterií téměř připraven pro komerční využití.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Číňané pokročili s vývojem elektrických letadel! Uletí tisíce kilometrů

  • Čínský výrobce baterií testuje elektrická letadla
  • Stane se elektroletadlo společnosti CATL budoucností letectví?
  • Cílem je dolet až 3 000 km s osmitunovým letadlem
Letadlo

Letadlo, ilustrační | foto: Unsplash

Čínský výrobce baterií CATL postupuje podle generálního ředitele Robina Zenga ve vývoji elektrických letadel. Společnost úspěšně dokončila zkušební let se čtyřtunovým elektrickým letounem. Cílem společnosti je dosáhnout doletu až 3 000 kilometrů. Tento úspěch je významným krokem k budoucnosti letecké dopravy na elektrický pohon.

Přední výrobce baterií chystá elektrická letadla

Pro testování byl vybrán čtyřtunový elektrický letoun, o němž nebyly uvedeny žádné další podrobnosti. Zeng během svého vystoupení na setkání „New Champions“ na Světovém ekonomickém fóru v Dalianu oznámil, že do roku 2027 nebo 2028 má být realizována osmitunová verze s doletem kolem 2 000 až 3 000 kilometrů. Tato verze letounu bude také uvedena na trh, což je velký krok vpřed pro letecký průmysl. Podle čínských médií je to také poprvé, co CATL uvádí dolet plánovaných elektrických letadel.

Není tajemstvím, že CATL spolupracuje na vývoji elektrických letadel se státním výrobcem letadel Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC). Společnost využívá svou „kondenzovanou baterii“ s hustotou energie až 500 Wh/kg. Tato technologie byla představena v dubnu 2023 a již tehdy byla zvažována její perspektiva pro elektrická letadla. Tento typ baterie je vhodný i pro silniční elektromobily.

Představení baterie CATL se zvýšenou energetickou hustotou v roce 2023

Představení baterie CATL se zvýšenou energetickou hustotou v roce 2023 | foto: CATL


Čtěte také: Elektrické vs spalovací letadlo: Studie zjišťovala dopady na životní prostředí


CATL připravuje novou generaci sodíkových baterií

CATL během svého vystoupení v Dalianu Zeng také oznámil, že pracuje na nové generaci baterií na bázi sodíku. Tyto baterie nebudou určeny pro elektrická letadla. Nová generace má být uvedena na trh již v roce 2025 a bude fungovat lépe než současná generace sodíkových článků z hlediska ceny, životnosti a výkonu při nízkých teplotách. Očekává se, že technologie bude významně přispívat k pokroku v energetickém sektoru.

Ačkoli Zeng neuvedl přesná čísla týkající se zlepšení ve třech zmíněných oblastech, věří, že technologie sodíkových baterií je již velmi vyspělá. Na základě informací China Daily je nový typ baterií téměř připraven pro komerční využití.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."