Změní ultralevná sodíková baterie svět? Zamířila do prvního elektromobilu

  • Čínský JAC Yiwei 3 je první elektromobil se sodík-iontovými bateriemi
  • Baterie vyvinula společnost HiNa Battery
  • Poloviční podíl v mateřské automobilce JAC Group vlastní Volkswagen
JAC Yiwei EV jako první elektromobil na světě využívá nové sodíkovo-iontové baterie | foto: JAC

JAC Yiwei EV jako první elektromobil na světě využívá nové sodík-iontové baterie | foto: JAC

Čínská automobilka JAC Group si připsala světové prvenství. Ve středu sjely z montážní linky v Číně první kusy nového elektrického hatchbacku JAC Yiwei 3. Ten se stal prvním sériově vyráběným elektromobilem na světě vybaveným sodík-iontovou baterií, píše server CarNewsChina.

Umožní snížit cenu elektromobilů

Společnost JAC představila novinku původně jako Yiwei 3 na únorovém autosalonu v Šanghaji. Tehdy však byl elektromobil osazen LFP bateriemi, přičemž JAC už tehdy sliboval, že později představí i sodík-iontovou verzi.

Za válcovými sodík-iontovými články stojí pekingská společnost HiNa Battery, která přidružena k Fyzikálnímu ústavu Čínské akademie věd. Přestože mají sodíkovo-iontové baterie mají nižší hustotu energie než lithium-iontové, nabízejí několik předností, které tuto nevýhodu vyváží. Podle JAC mají lepší výkon při nízkých teplotách, vyšší rychlost nabíjení, delší životnost a zvýšenou odolnost v průběhu času.

Tou nejzásadnější výhodou je však fakt, že proti stávajícím technologií, zejména proti lithium-iontovým bateriím, využívají levnější suroviny. To umožní další snížení ceny elektromobilů. „Sodík-iontové baterie se stanou důležitým typem baterií, komplementárním k bateriím LFP a levným řešením, které podporuje popularizaci masových elektrických vozidel pro masy,“ řekl Xia Shunli, předseda společnosti Yiwei.

Voštinový design baterií JAC | foto: JAC

Voštinový design baterií JAC | foto: JAC


Čtěte také: Zpráva, na kterou všichni čekají. Revoluční solid-state baterie míří do sériové výroby


Těžit by z toho mohli i v Evropě

Novinka spadá pod novou značku elektromobilů Yiwei, která byla založena teprve na začátku tohoto roku a patří pod JAC Group. Volkswagen zaplatil v roce 2021 za 50 % akcií JAC Group miliardu dolarů. Německý výrobce automobilů v rámci transakce navýšil podíl v existujícím joint venture na výrobu elektromobilů na 75 % a převzal nad ním plnou manažerskou kontrolu. Je proto pravděpodobné, že novou technologii baterií po vyzkoušení na čínském trhu využije v rámci koncernu i u svých evropských značek.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Změní ultralevná sodíková baterie svět? Zamířila do prvního elektromobilu

  • Čínský JAC Yiwei 3 je první elektromobil se sodík-iontovými bateriemi
  • Baterie vyvinula společnost HiNa Battery
  • Poloviční podíl v mateřské automobilce JAC Group vlastní Volkswagen
JAC Yiwei EV jako první elektromobil na světě využívá nové sodíkovo-iontové baterie | foto: JAC

JAC Yiwei EV jako první elektromobil na světě využívá nové sodík-iontové baterie | foto: JAC

Čínská automobilka JAC Group si připsala světové prvenství. Ve středu sjely z montážní linky v Číně první kusy nového elektrického hatchbacku JAC Yiwei 3. Ten se stal prvním sériově vyráběným elektromobilem na světě vybaveným sodík-iontovou baterií, píše server CarNewsChina.

Umožní snížit cenu elektromobilů

Společnost JAC představila novinku původně jako Yiwei 3 na únorovém autosalonu v Šanghaji. Tehdy však byl elektromobil osazen LFP bateriemi, přičemž JAC už tehdy sliboval, že později představí i sodík-iontovou verzi.

Za válcovými sodík-iontovými články stojí pekingská společnost HiNa Battery, která přidružena k Fyzikálnímu ústavu Čínské akademie věd. Přestože mají sodíkovo-iontové baterie mají nižší hustotu energie než lithium-iontové, nabízejí několik předností, které tuto nevýhodu vyváží. Podle JAC mají lepší výkon při nízkých teplotách, vyšší rychlost nabíjení, delší životnost a zvýšenou odolnost v průběhu času.

Tou nejzásadnější výhodou je však fakt, že proti stávajícím technologií, zejména proti lithium-iontovým bateriím, využívají levnější suroviny. To umožní další snížení ceny elektromobilů. „Sodík-iontové baterie se stanou důležitým typem baterií, komplementárním k bateriím LFP a levným řešením, které podporuje popularizaci masových elektrických vozidel pro masy,“ řekl Xia Shunli, předseda společnosti Yiwei.

Voštinový design baterií JAC | foto: JAC

Voštinový design baterií JAC | foto: JAC


Čtěte také: Zpráva, na kterou všichni čekají. Revoluční solid-state baterie míří do sériové výroby


Těžit by z toho mohli i v Evropě

Novinka spadá pod novou značku elektromobilů Yiwei, která byla založena teprve na začátku tohoto roku a patří pod JAC Group. Volkswagen zaplatil v roce 2021 za 50 % akcií JAC Group miliardu dolarů. Německý výrobce automobilů v rámci transakce navýšil podíl v existujícím joint venture na výrobu elektromobilů na 75 % a převzal nad ním plnou manažerskou kontrolu. Je proto pravděpodobné, že novou technologii baterií po vyzkoušení na čínském trhu využije v rámci koncernu i u svých evropských značek.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."