Jestliže si globální výrobci automobilů myslí, že také v době elektrické rozšíří v Číně svou dominanci, mohou zažít nepříjemné šoky. Králové spalovacího věku, jakými jsou General Motors a Volkswagen, totiž za místními automobilkami na rychle se rozvíjejícím čínském trhu s elektrickými vozidly silně zaostávají.
Největším dilematem při výběru elektrického crossoveru Xpeng za přibližně 27 tisíc dolarů (zhruba 620 tisíc korun) bylo pro pekingskou úřednici Tiannu Cheng rozhodnutí, zda by si neměla raději vybrat automobil značky BYD nebo Nio. O zámořských elektromobilech vůbec neuvažovala. „Kdybych si kupovala spalovací automobil, možná bych o zahraniční značce uvažovala,“ řekla 29letá žena, „ale chtěla jsem elektromobil, a kromě Tesly jsem neviděla žádnou zahraniční značku, která uspokojivě používá pokročilé a chytré technologie.“
Prodej elektromobilů na čínském trhu, který je největší na světě a má hodnotu přibližně 500 miliard dolarů, je závislý na poptávce podobných spotřebitelů jako je paní Cheng. Na základě údajů Čínské asociace výrobců automobilů se v prvních čtyřech měsících roku 2022 počet nových elektrických osobních automobilů (součet čistých elektromobilů a plug-in hybridů) oproti předchozímu roku více než zdvojnásobil na hodnotu 1,49 milionů vozu.
Čtěte také: Čínské elektromobily Xpeng míří do Evropy, ceny jsou vskutku ambiciózní
Mezi deseti nejlepšími výrobci automobilů v segmentu nových elektrických vozidel přitom letos nejsou žádné zahraniční značky, s výraznou výjimkou americké Tesly, která se umístila na třetím místě. Všechna ostatní místa zabraly čínské automobilky. Čínský lídr BYD prodal letos v zemi asi 390 tisíc elektromobilů, což je více než trojnásobek toho, co tam prodala Tesla. Nejlépe hodnoceným tradičním výrobcem automobilů je společný podnik Volkswagenu s FAW Group, který se umístil na 15. místě žebříčku prodejů elektromobilů.
Cheng řekla, že zámořské značky, ať už Buick nebo Volkswagen série ID. jí nedokázaly poskytnout to, co hledala. Tedy elektromobil, který je schopen nabídnout komfort se zážitkem, podobným chytrému telefonu. „Zahraniční značky jsou vzdálené mému životu a životnímu stylu,“ řekla Cheng, jejíž digitální asistentka se stará o připojení k aplikacím jako Alipay a Taobao a „dělá za mě vše od otevírání oken po zapínání hudby.“ Software jejího čínského automobilu současně provádí své aktualizace na dálku (Over the Air).
Čtěte také: Výměnné stanice baterií mají úspěch! Nio jich provozuje už skoro tisíc
Na čínském trhu se jedná o významný zvrat. Globální značky dominovaly v Číně od 90. let 20. století a v posledních letech obvykle získávaly 60 až 70 % podílu na prodejích osobních automobilů. V prvních čtyřech měsících letošního roku získaly 52 %, ale jejich dubnový měsíční podíl činil jen 43 %.
Experti, kteří se o čínský automobilový trh zajímají podrobně, situaci potvrzují a říkají, že čínské značky vyhrávají závod v elektromobilitě. Přechod spotřebitelů k automobilům, které jsou v podstatě chytrými telefony na čtyřech kolech, se zdá být nevratný a tradiční výrobci mají problém držet s vývojem krok. Problémem totiž je, že klíčovým zájmem zahraničních značek je to, že jejich nová vozidla jsou navrhovaná spíše pro americké a evropské trhy s větším důrazem na výkon a odolnost.
Většina velkých měst v Číně je ale tak ucpaná, že lidé většinu času nemohou jet rychlostí vyšší než 60 km za hodinu. Volkswagen nicméně uvádí, že investuje do místního výzkumu trhu a zejména do vývoje softwaru. Německý koncert se chce stát do roku 2030 lídrem na trhu s elektrickými vozidly a chce zajistit, aby Volkswagen zůstal číslem jedna v Číně i v budoucnu.
Jestliže si globální výrobci automobilů myslí, že také v době elektrické rozšíří v Číně svou dominanci, mohou zažít nepříjemné šoky. Králové spalovacího věku, jakými jsou General Motors a Volkswagen, totiž za místními automobilkami na rychle se rozvíjejícím čínském trhu s elektrickými vozidly silně zaostávají.
Největším dilematem při výběru elektrického crossoveru Xpeng za přibližně 27 tisíc dolarů (zhruba 620 tisíc korun) bylo pro pekingskou úřednici Tiannu Cheng rozhodnutí, zda by si neměla raději vybrat automobil značky BYD nebo Nio. O zámořských elektromobilech vůbec neuvažovala. „Kdybych si kupovala spalovací automobil, možná bych o zahraniční značce uvažovala,“ řekla 29letá žena, „ale chtěla jsem elektromobil, a kromě Tesly jsem neviděla žádnou zahraniční značku, která uspokojivě používá pokročilé a chytré technologie.“
Prodej elektromobilů na čínském trhu, který je největší na světě a má hodnotu přibližně 500 miliard dolarů, je závislý na poptávce podobných spotřebitelů jako je paní Cheng. Na základě údajů Čínské asociace výrobců automobilů se v prvních čtyřech měsících roku 2022 počet nových elektrických osobních automobilů (součet čistých elektromobilů a plug-in hybridů) oproti předchozímu roku více než zdvojnásobil na hodnotu 1,49 milionů vozu.
Čtěte také: Čínské elektromobily Xpeng míří do Evropy, ceny jsou vskutku ambiciózní
Mezi deseti nejlepšími výrobci automobilů v segmentu nových elektrických vozidel přitom letos nejsou žádné zahraniční značky, s výraznou výjimkou americké Tesly, která se umístila na třetím místě. Všechna ostatní místa zabraly čínské automobilky. Čínský lídr BYD prodal letos v zemi asi 390 tisíc elektromobilů, což je více než trojnásobek toho, co tam prodala Tesla. Nejlépe hodnoceným tradičním výrobcem automobilů je společný podnik Volkswagenu s FAW Group, který se umístil na 15. místě žebříčku prodejů elektromobilů.
Cheng řekla, že zámořské značky, ať už Buick nebo Volkswagen série ID. jí nedokázaly poskytnout to, co hledala. Tedy elektromobil, který je schopen nabídnout komfort se zážitkem, podobným chytrému telefonu. „Zahraniční značky jsou vzdálené mému životu a životnímu stylu,“ řekla Cheng, jejíž digitální asistentka se stará o připojení k aplikacím jako Alipay a Taobao a „dělá za mě vše od otevírání oken po zapínání hudby.“ Software jejího čínského automobilu současně provádí své aktualizace na dálku (Over the Air).
Čtěte také: Výměnné stanice baterií mají úspěch! Nio jich provozuje už skoro tisíc
Na čínském trhu se jedná o významný zvrat. Globální značky dominovaly v Číně od 90. let 20. století a v posledních letech obvykle získávaly 60 až 70 % podílu na prodejích osobních automobilů. V prvních čtyřech měsících letošního roku získaly 52 %, ale jejich dubnový měsíční podíl činil jen 43 %.
Experti, kteří se o čínský automobilový trh zajímají podrobně, situaci potvrzují a říkají, že čínské značky vyhrávají závod v elektromobilitě. Přechod spotřebitelů k automobilům, které jsou v podstatě chytrými telefony na čtyřech kolech, se zdá být nevratný a tradiční výrobci mají problém držet s vývojem krok. Problémem totiž je, že klíčovým zájmem zahraničních značek je to, že jejich nová vozidla jsou navrhovaná spíše pro americké a evropské trhy s větším důrazem na výkon a odolnost.
Většina velkých měst v Číně je ale tak ucpaná, že lidé většinu času nemohou jet rychlostí vyšší než 60 km za hodinu. Volkswagen nicméně uvádí, že investuje do místního výzkumu trhu a zejména do vývoje softwaru. Německý koncert se chce stát do roku 2030 lídrem na trhu s elektrickými vozidly a chce zajistit, aby Volkswagen zůstal číslem jedna v Číně i v budoucnu.