Chcete se zasmát? V Česku bude do roku 2030 jen pár desítek vodíkových stanic

  • Do roku 2030 bude v ČR údajně jezdit až 50 tisíc aut na vodík
  • Do toho samého roku se však plánuje provoz pouze 80 plnících stanic
  • Je tak vidět velký nepoměr a extrémně nedostatečná infrastruktura
Vodíkové auto

Vodíkové auto, ilustrační obrázek

Někteří z vás možná přemýšlejí nad pořízením nového automobilu a z lásky k udržitelnosti se snažíte najít co nejekologičtější pohon. Jednou z šetrnějších variant může být i vodík, ale zde vás zastavíme, infrastruktura pro doplňování tohoto prvku je v České republice opravdu tragická. V současné chvíli se na našem území nachází jedna jediná čerpací vodíková stanice. Do roku 2030 jich má být pouhých 80.

V ČR je zatím jediná plnící vodíková stanice

Jediné místo, kde momentálně natankujete vodík je pražský Barrandov, přičemž dalších 9 stanic je ve výstavbě. Do roku 2030 má přitom po českých silnicích jezdit na 50 tisíc aut vodík a k tomu 870 vodíkových autobusů. To není vůbec zanedbatelné číslo, takže by se dalo předpokládat, že tomuto počtu bude úměrná i infrastruktura určená pro tento pohon. To bychom se však šeredně mýlili, za zmíněných 8 let má být v provozu pouhých 80 stanic.

Tyto a další informace jsme se mohli dozvědět na semináři Výstavba vodíkových plnících stanic pořádaném agenturou CzechInvest a Ministerstvem průmyslu a obchodu. Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu, mimo jiné řekl, že největší nárůst vozů s vodíkovým pohonem můžeme čekat po roce 2025 a plán výstavby 79 plnících stanic je podle něho velmi optimistický.

Vodíkové SUV Hyundai Nexo


Čtěte také: Průlom ve světě baterií! Dokážeme nabít elektromobil během pár sekund?


Odhadovaná čísla jsou směšná

Jen pro porovnání, v současné chvíli v České republice připadá na jeden veřejný dobíjecí bod přibližně 9 elektromobilů. Po jednom snadném výpočtu zjistíme, že u vozů na vodíkový pohon toto číslo vystoupá na 625. Pochopitelně proces plnění vodíku je o mnoho kratší, nicméně to neubírá na naprostém nepoměru.

Momentálně si na českém trhu spojíme tento typ motorizace především s dvěma modely – Toyota Mirai a Hyundai Nexo. Ani jednomu se však v prodejích příliš nevedlo a o nástupcích tedy automobilky zatím nemluví.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Chcete se zasmát? V Česku bude do roku 2030 jen pár desítek vodíkových stanic

  • Do roku 2030 bude v ČR údajně jezdit až 50 tisíc aut na vodík
  • Do toho samého roku se však plánuje provoz pouze 80 plnících stanic
  • Je tak vidět velký nepoměr a extrémně nedostatečná infrastruktura
Vodíkové auto

Vodíkové auto, ilustrační obrázek

Někteří z vás možná přemýšlejí nad pořízením nového automobilu a z lásky k udržitelnosti se snažíte najít co nejekologičtější pohon. Jednou z šetrnějších variant může být i vodík, ale zde vás zastavíme, infrastruktura pro doplňování tohoto prvku je v České republice opravdu tragická. V současné chvíli se na našem území nachází jedna jediná čerpací vodíková stanice. Do roku 2030 jich má být pouhých 80.

V ČR je zatím jediná plnící vodíková stanice

Jediné místo, kde momentálně natankujete vodík je pražský Barrandov, přičemž dalších 9 stanic je ve výstavbě. Do roku 2030 má přitom po českých silnicích jezdit na 50 tisíc aut vodík a k tomu 870 vodíkových autobusů. To není vůbec zanedbatelné číslo, takže by se dalo předpokládat, že tomuto počtu bude úměrná i infrastruktura určená pro tento pohon. To bychom se však šeredně mýlili, za zmíněných 8 let má být v provozu pouhých 80 stanic.

Tyto a další informace jsme se mohli dozvědět na semináři Výstavba vodíkových plnících stanic pořádaném agenturou CzechInvest a Ministerstvem průmyslu a obchodu. Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu, mimo jiné řekl, že největší nárůst vozů s vodíkovým pohonem můžeme čekat po roce 2025 a plán výstavby 79 plnících stanic je podle něho velmi optimistický.

Vodíkové SUV Hyundai Nexo


Čtěte také: Průlom ve světě baterií! Dokážeme nabít elektromobil během pár sekund?


Odhadovaná čísla jsou směšná

Jen pro porovnání, v současné chvíli v České republice připadá na jeden veřejný dobíjecí bod přibližně 9 elektromobilů. Po jednom snadném výpočtu zjistíme, že u vozů na vodíkový pohon toto číslo vystoupá na 625. Pochopitelně proces plnění vodíku je o mnoho kratší, nicméně to neubírá na naprostém nepoměru.

Momentálně si na českém trhu spojíme tento typ motorizace především s dvěma modely – Toyota Mirai a Hyundai Nexo. Ani jednomu se však v prodejích příliš nevedlo a o nástupcích tedy automobilky zatím nemluví.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."