Budou mít semafory 4 barvy světla?

Petr Bergmann
  • Výzkum naznačuje, že semafory potřebují změnu – přídavné bílé světlo
  • Na řízení dopravy se budou podílet autonomní vozidla
  • Lidé budou v budoucnosti řídit jen výjimečně
Křižovatka
Křižovatka

Dopravní inženýři ze Státní univerzity v severní Karolíně provedli výzkum, v němž dospěli k závěru, že přidání bílého světla ke klasickému semaforu může přispět k plynulosti provozu na křižovatkách.

Autonomní vozy přispějí k plynulosti a hospodárnosti provozu

Ke zjištění způsobu, jak mohou autonomní vozidla pomoci zkrátit dobu jízdy křižovatkou a snížit spotřebu paliva, využívají vědci výpočtových simulací. Nový koncept, který je nazýván „křižovatkou bílé vlny“, využívá výpočetní výkon autonomních vozidel pro navigaci a předpovídání dopravní situace.

Podle daného konceptu budou všechna autonomní vozidla v určité oblasti bezdrátově propojena a budou komunikovat s hlavním počítačem, řídícím semafory. Ten bude současně shromažďovat veškerá data a ve chvíli, kdy se ke křižovatce přiblíží dostatek autonomních vozidel, aktivuje na semaforu bílé světlo.

Semafor
Semafor

Čtěte také: Teď už i běžní zákazníci mohou používat Autopilota Tesly, který zastavuje na stopce a semaforu


Čím více autonomních aut, tím plynulejší průjezd

Signál bude informovat ostatní účastníky provozu, že se v oblasti křižovatky vyskytuje velký počet autonomních vozidel koordinujících svůj pohyb pro vytvoření optimálního a co nejefektivnějšího průjezdu místem. To bude důležitá informace také pro vozidla řízená lidmi, protože když se na semaforu zobrazí bílé světlo, bude řidičům stačit sledovat vozidlo jedoucí před nimi, a tak dosáhnou nejlepšího průjezdu místem, kdy ušetří čas i palivo.

Ve chvíli kdy budou většinu vozidel na křižovatce řídit lidé, vrátí se dopravní signalizace zpět k běžnému červeno žluto zelenému modelu. Pro zajištění účinnosti nového systému použili vědci speciálně navržené dopravní simulátory. Výpočtové modely jsou navrženy k simulaci reálného provozu a pomáhají vědcům porovnávat dopravní chování na křižovatkách se stávajícím systémem řízení a s použitém „bílé vlny“. Bylo zjištěno, že systém vykazuje nejlepší výsledky při vysoké koncentraci autonomních vozidel.

Nový koncept White Phase Intersection je zatím v rané fázi vývoje. Doba, kdy se budou na řízení dopravy podílet autonomní vozidla, je ještě vzdálená. S postupným vývojem a stále vyšším rozšiřováním autonomního řízení se v budoucnu určitě setkáme se situací, kdy se bude na silnicích pohybovat mnohem víc autonomních vozidel než aut řízených lidmi.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články