Budou mít semafory 4 barvy světla?
- Výzkum naznačuje, že semafory potřebují změnu – přídavné bílé světlo
- Na řízení dopravy se budou podílet autonomní vozidla
- Lidé budou v budoucnosti řídit jen výjimečně

Dopravní inženýři ze Státní univerzity v severní Karolíně provedli výzkum, v němž dospěli k závěru, že přidání bílého světla ke klasickému semaforu může přispět k plynulosti provozu na křižovatkách.
Autonomní vozy přispějí k plynulosti a hospodárnosti provozu
Ke zjištění způsobu, jak mohou autonomní vozidla pomoci zkrátit dobu jízdy křižovatkou a snížit spotřebu paliva, využívají vědci výpočtových simulací. Nový koncept, který je nazýván „křižovatkou bílé vlny“, využívá výpočetní výkon autonomních vozidel pro navigaci a předpovídání dopravní situace.
Podle daného konceptu budou všechna autonomní vozidla v určité oblasti bezdrátově propojena a budou komunikovat s hlavním počítačem, řídícím semafory. Ten bude současně shromažďovat veškerá data a ve chvíli, kdy se ke křižovatce přiblíží dostatek autonomních vozidel, aktivuje na semaforu bílé světlo.

Čtěte také: Teď už i běžní zákazníci mohou používat Autopilota Tesly, který zastavuje na stopce a semaforu
Čím více autonomních aut, tím plynulejší průjezd
Signál bude informovat ostatní účastníky provozu, že se v oblasti křižovatky vyskytuje velký počet autonomních vozidel koordinujících svůj pohyb pro vytvoření optimálního a co nejefektivnějšího průjezdu místem. To bude důležitá informace také pro vozidla řízená lidmi, protože když se na semaforu zobrazí bílé světlo, bude řidičům stačit sledovat vozidlo jedoucí před nimi, a tak dosáhnou nejlepšího průjezdu místem, kdy ušetří čas i palivo.
Ve chvíli kdy budou většinu vozidel na křižovatce řídit lidé, vrátí se dopravní signalizace zpět k běžnému červeno žluto zelenému modelu. Pro zajištění účinnosti nového systému použili vědci speciálně navržené dopravní simulátory. Výpočtové modely jsou navrženy k simulaci reálného provozu a pomáhají vědcům porovnávat dopravní chování na křižovatkách se stávajícím systémem řízení a s použitém „bílé vlny“. Bylo zjištěno, že systém vykazuje nejlepší výsledky při vysoké koncentraci autonomních vozidel.
Nový koncept White Phase Intersection je zatím v rané fázi vývoje. Doba, kdy se budou na řízení dopravy podílet autonomní vozidla, je ještě vzdálená. S postupným vývojem a stále vyšším rozšiřováním autonomního řízení se v budoucnu určitě setkáme se situací, kdy se bude na silnicích pohybovat mnohem víc autonomních vozidel než aut řízených lidmi.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".