5 věcí, které rozhodně musíte vědět o automobilce Porsche
- Porsche má bohatou historii elektrického pohonu, návrat k němu však trval poměrně dlouho
- Ferdinand Porsche byl český rodák, který sestavil první elektrický vůz, zároveň to byl přítel Adolfa Hitlera
- V současnosti slaví německá automobilka úspěchy svého modelu Taycan a připravuje se do budoucna

Ve světě elektromobility za sebou nechalo Porsche poměrně výraznou stopu, a to i přes to, že jediný plně elektrický vůz, který vyprodukovalo, je na trhu pouhé dva roky. Za tu dobu se stihlo stát nejprodávanějším modelem německé automobilky vůbec.
Není divu, že Porsche a elektřina jdou prostě k sobě, vždyť první elektřinou poháněný vůz vyrobil zakladatel Ferdinand Porsche před více než 120 lety a dlouho mu trvalo, než od elektrifikovaných motorů upustil. Znáte všech pět zajímavostí týkající se této luxusní značky?
Ferda Porsche z Liberce
Víte, že Ferdinand Porsche, zakladatel automobilky, a především velmi zručný konstruktér, je ve skutečnosti český rodák? Ano, tento fakt je poměrně známý, ale my Češi máme tohle chvástání úspěšnými osobami asi v povaze. Narodil se ve Vratislavicích nad Nisou, což je v podstatě jihovýchodní část Liberce.
V jeho rodném domě je v dnešní době otevřeno muzeum provozované automobilkou Škoda Auto. Celá výstava je rozdělena do tří sekcí, a to inženýrství, mobilita a rodina. Nově zde najdete také detailní repliku vozu Union typ C.

Nepřehlédněte: Historii značky Porsche odstartoval elektromobil! Znáte celý příběh?
Konstruktér se slabostí pro elektřinu
První vozidlo, které pod rukama zakladatele vzniklo, byl ve skutečnosti elektromobil, konkrétně sériový hybrid. Jako jeden z mála si mladík uvědomoval, jak obrovský potenciál elektřina má. Jediné, co mu v té době scházelo, byly pokročilejší technologie a infrastruktura, která neexistovala.
První elektrický motor se nazýval „osmihranný“ a disponoval výkonem 3-5 koní. Vůz, který byl touto pohonnou jednotkou poháněn, nesl označení Egger-Lohner C.2 Phaeton a dnes by slavil již 124 let od své výroby.

Temné období automobilky Porsche
Temná minulost, která Porsche doprovází, se týká především druhé světové války. Adolf Hitler totiž přikázal zakladateli automobilky, který měl s říšským vůdcem velmi dobré vztahy, aby sestrojil takzvaný „lidový vůz“. Mnoho z vás už ví, kam tím míříme, a máte pravdu. Ferdinand Porsche stojí za vznikem známého Volkswagen Beetle, kterého se celosvětově prodalo více než 23 milionů kusů.
Továrna na baterie s logem Porsche
Mnoho financí automobilek z celého světa v současnosti míří do rozvoje elektrifikace a ani Porsche není pozadu, naopak! Německá značka má dokonce v plánu postavit vlastní továrnu na baterie, které mají fungovat na bázi křemíku. Vyrábět je dle odhadů začne někdy během roku 2024 na domácí půdě v německém Stuttgartu.

Nepřehlédněte: Porsche chce být technologicky na špici, bude vyrábět vlastní baterie
Taycan je magnet na úspěch
Když už jsme u té elektrifikace, obrovským milníkem je pro Porsche jejich první plně elektrický model Taycan. Těch se během minulého roku prodalo více než 61 tisíc, což bylo více, než kolik se prodalo legendárního Porsche 911 a během své produkce získal tento model také nespočet ocenění. Elektrický sporťák bude nově sloužit Formuli E jako Safety car!