Německá automobilka Porsche, která se soustředí především na výrobu sportovních aut očekává, že do roku 2030 bude 80 % modelů z jejich nabídky částečně, nebo plně elektrických. Věděli jste ale, že prvním elektromobilem, který pod rukama Ferdinanda Porscheho vznikl, se datuje až do roku 1898? Podívejme se společně do historie značky a na její vztah s elektrickým pohonem.
Vše začalo roku 1893, kdy teprve 18letý Ferdinand Porsche nastoupil do fabriky, zaměřené především na výrobu elektrických svítidel. Samotná elektřina ho jistě fascinovala, jednalo se tehdy o poměrně nově používanou technologii, jejíž potenciál si mladík určitě uvědomoval. Ferdinadovi se ve firmě dařilo nadmíru dobře a za krátkou dobu se vypracoval na vysokou pozice. Když mu jednoho dne přistála na stole zakázka na výrobu elektrického motoru, kterou poptávala dvorní továrna na výrobu kočárů Lohner, neváhal ani chvíli a pustil se do práce.
Na svět tak přišlo revoluční vozidlo Egger-Lohner C.2 Phanteon, které bylo poháněno „osmihranným“ elektromotorem o výkonu tří až pěti koní. Tyto specifikace stačili na maximální rychlost 25 km/h a dojezd přibližně 80 kilometrů. Během práce na tomto projektu se vztahy Porscheho a Lohnera utužili natolik, že Ferdinand později přešel do jeho společnosti a jejich spolupráce tak mohla pokračovat.
Již o 2 roky později byly na silnicích k vidění vozy s další generací elektrického motoru. Tentokrát automobil poháněly dva motory, každý umístěný na jednom předním kole s výkonem 2 a půl koně. Tento pohon byl pojmenován jako systém Lohner-Porsche a byl odpovědí na tehdejší velmi nekvalitní benzínové motory. Mezi hlavní neduhy agregátů patřila především hlučnost, nespolehlivost a velmi nízká účinnost.
Čtěte také: Historie elektromobilů může být až překvapivě zajímavá! Znáte skutečnou pravdu?
Ještě ten samý rok Porsche sestrojil historicky první pojízdný hybridní automobil, jehož název byl Semper Vivus, což bychom z latiny přeložili jako „Vždy naživu“. Toto řešení obnášelo dva zážehové motory o výkonu tři a půl koní, které poháněly dva generátory o výkonu dvou a půl koní. Sériová produkce začala o jeden rok později pod označením Lohner-Porsche „Mixte“.
Ferdinand si však rychle začal uvědomovat nevýhody elektromobilů znamenajíc především extrémně velkou váhu pohonu a také v podstatě neexistující infrastrukturu, kterou podtrhoval krátký dojezd. S touto myšlenkou tak alternativní pohony na dlouhou dobu zanikají a znovu se objevují až o více než 100 let později.
S narůstajícími požadavky na snižování emisí přišla v roce 2010 německá automobilka s příspěvkem k této snaze v podobě hybridního Porsche Cayenne. Vzhledem k tomu, že tento model byl vůbec prvním luxusním vozem s alternativním pohonem, se Porsche opět zasloužilo o malou revoluci. Spotřebované palivo se podařilo srazit na 6,8 l/100 km a to vše při výkonu 380 koní. Následující rok také začala automobilka testovat tři různé verze prototypů Porsche Boxster E.
Společnost v dalších letech přicházela se stále více a více motory s elektrickým pohonem a jeden byl úspěšnější, než druhý. V roce 2013 byla představena produkční verze Porsche 918 Spyder, dva roky na to se těšila oblibě i Panamera S E-Hybrid, pod jejíž kapotou dřímalo 416 koní. V další generaci Panamery už jsme mohli najít hybridní pohonnou jednotku ve všech variantách modelu.
Třetí verze plug-in hybridů byla k dispozici i v nejvyšších verzích Panamery a Cayennu. Pod kapotou těchto luxusních kousků se nacházel čtyřlitrový benzínový motor V8, který v kombinaci s elektromotorem vyústil ve výkon 680 koňských sil.
Čtěte také: TOP 5 zásadních inovací, díky kterým budou elektromobily zelenější
Porsche však nechtělo bojovat pouze o zákazníky, ale také o nejvyšší příčky v motoristických závodech, což se mu dařilo již od začátku. V roce 1899 se postavil na startovní čáru právě model z předchozího roku disponující dvěma elektrickými motory a bez větších potíží závod v Berlíně zvítězil. Na přelomu století Porsche zkonstruoval zbrusu nový model, který jako první disponoval náhonem na všechna kola, přičemž každý z motorů měl výkon 14 koní. V další generaci tohoto vozu se ale Ferdinand opět omezil pouze na dva motory a s tímto novým výtvorem stanovil nový rekord v závodě v Semmeringu.
Již zmiňovaný Lohner-Porsche „Mixte“ zvítězil v roce 1902 závod rallye v Exelbergu a tři roky na to pokořilo další závodně upravené Porsche s elektrickým pohonem rychlost 130 km/h. Jistě si umíte představit, že na začátku 20. století šlo při této rychlosti skutečně o život.
I v posledních letech se ve stáji Porsche objevovali zajímavé kousky s alternativním pohonem. Začneme modelem 911 GT3 R Hybrid, což bylo první hybridní vozidlo, které se v roce 2010 zúčastnilo závodu na Nürburgringu. Porsche 918 Spyder zase překonalo rychlostní rekord na této trati a na nějakou dobu se tak stalo nejrychlejším produkčně vyráběným autem.
Zástupce německé značky najdeme i ve vytrvalostních závodech, ve kterých jsme mohli po 4 roky sledovat model 919 Hybrid. Ten debutoval v 6hodinovém závodě Silverstone a následně soutěžil například ve světoznámém Le Mans Prototype. Poté, co tuto kategorii v roce 2017 opustili, si inženýři našli nový cíl. Tentokrát jím byly formule, konkrétně ty elektrické. Od roku 2019 tak najdeme Porsche i v tomto odvětví.
Německá automobilka Porsche, která se soustředí především na výrobu sportovních aut očekává, že do roku 2030 bude 80 % modelů z jejich nabídky částečně, nebo plně elektrických. Věděli jste ale, že prvním elektromobilem, který pod rukama Ferdinanda Porscheho vznikl, se datuje až do roku 1898? Podívejme se společně do historie značky a na její vztah s elektrickým pohonem.
Vše začalo roku 1893, kdy teprve 18letý Ferdinand Porsche nastoupil do fabriky, zaměřené především na výrobu elektrických svítidel. Samotná elektřina ho jistě fascinovala, jednalo se tehdy o poměrně nově používanou technologii, jejíž potenciál si mladík určitě uvědomoval. Ferdinadovi se ve firmě dařilo nadmíru dobře a za krátkou dobu se vypracoval na vysokou pozice. Když mu jednoho dne přistála na stole zakázka na výrobu elektrického motoru, kterou poptávala dvorní továrna na výrobu kočárů Lohner, neváhal ani chvíli a pustil se do práce.
Na svět tak přišlo revoluční vozidlo Egger-Lohner C.2 Phanteon, které bylo poháněno „osmihranným“ elektromotorem o výkonu tří až pěti koní. Tyto specifikace stačili na maximální rychlost 25 km/h a dojezd přibližně 80 kilometrů. Během práce na tomto projektu se vztahy Porscheho a Lohnera utužili natolik, že Ferdinand později přešel do jeho společnosti a jejich spolupráce tak mohla pokračovat.
Již o 2 roky později byly na silnicích k vidění vozy s další generací elektrického motoru. Tentokrát automobil poháněly dva motory, každý umístěný na jednom předním kole s výkonem 2 a půl koně. Tento pohon byl pojmenován jako systém Lohner-Porsche a byl odpovědí na tehdejší velmi nekvalitní benzínové motory. Mezi hlavní neduhy agregátů patřila především hlučnost, nespolehlivost a velmi nízká účinnost.
Čtěte také: Historie elektromobilů může být až překvapivě zajímavá! Znáte skutečnou pravdu?
Ještě ten samý rok Porsche sestrojil historicky první pojízdný hybridní automobil, jehož název byl Semper Vivus, což bychom z latiny přeložili jako „Vždy naživu“. Toto řešení obnášelo dva zážehové motory o výkonu tři a půl koní, které poháněly dva generátory o výkonu dvou a půl koní. Sériová produkce začala o jeden rok později pod označením Lohner-Porsche „Mixte“.
Ferdinand si však rychle začal uvědomovat nevýhody elektromobilů znamenajíc především extrémně velkou váhu pohonu a také v podstatě neexistující infrastrukturu, kterou podtrhoval krátký dojezd. S touto myšlenkou tak alternativní pohony na dlouhou dobu zanikají a znovu se objevují až o více než 100 let později.
S narůstajícími požadavky na snižování emisí přišla v roce 2010 německá automobilka s příspěvkem k této snaze v podobě hybridního Porsche Cayenne. Vzhledem k tomu, že tento model byl vůbec prvním luxusním vozem s alternativním pohonem, se Porsche opět zasloužilo o malou revoluci. Spotřebované palivo se podařilo srazit na 6,8 l/100 km a to vše při výkonu 380 koní. Následující rok také začala automobilka testovat tři různé verze prototypů Porsche Boxster E.
Společnost v dalších letech přicházela se stále více a více motory s elektrickým pohonem a jeden byl úspěšnější, než druhý. V roce 2013 byla představena produkční verze Porsche 918 Spyder, dva roky na to se těšila oblibě i Panamera S E-Hybrid, pod jejíž kapotou dřímalo 416 koní. V další generaci Panamery už jsme mohli najít hybridní pohonnou jednotku ve všech variantách modelu.
Třetí verze plug-in hybridů byla k dispozici i v nejvyšších verzích Panamery a Cayennu. Pod kapotou těchto luxusních kousků se nacházel čtyřlitrový benzínový motor V8, který v kombinaci s elektromotorem vyústil ve výkon 680 koňských sil.
Čtěte také: TOP 5 zásadních inovací, díky kterým budou elektromobily zelenější
Porsche však nechtělo bojovat pouze o zákazníky, ale také o nejvyšší příčky v motoristických závodech, což se mu dařilo již od začátku. V roce 1899 se postavil na startovní čáru právě model z předchozího roku disponující dvěma elektrickými motory a bez větších potíží závod v Berlíně zvítězil. Na přelomu století Porsche zkonstruoval zbrusu nový model, který jako první disponoval náhonem na všechna kola, přičemž každý z motorů měl výkon 14 koní. V další generaci tohoto vozu se ale Ferdinand opět omezil pouze na dva motory a s tímto novým výtvorem stanovil nový rekord v závodě v Semmeringu.
Již zmiňovaný Lohner-Porsche „Mixte“ zvítězil v roce 1902 závod rallye v Exelbergu a tři roky na to pokořilo další závodně upravené Porsche s elektrickým pohonem rychlost 130 km/h. Jistě si umíte představit, že na začátku 20. století šlo při této rychlosti skutečně o život.
I v posledních letech se ve stáji Porsche objevovali zajímavé kousky s alternativním pohonem. Začneme modelem 911 GT3 R Hybrid, což bylo první hybridní vozidlo, které se v roce 2010 zúčastnilo závodu na Nürburgringu. Porsche 918 Spyder zase překonalo rychlostní rekord na této trati a na nějakou dobu se tak stalo nejrychlejším produkčně vyráběným autem.
Zástupce německé značky najdeme i ve vytrvalostních závodech, ve kterých jsme mohli po 4 roky sledovat model 919 Hybrid. Ten debutoval v 6hodinovém závodě Silverstone a následně soutěžil například ve světoznámém Le Mans Prototype. Poté, co tuto kategorii v roce 2017 opustili, si inženýři našli nový cíl. Tentokrát jím byly formule, konkrétně ty elektrické. Od roku 2019 tak najdeme Porsche i v tomto odvětví.