Historii značky Porsche odstartoval elektromobil! Znáte celý příběh?

  • Pojďme zabrousit do historie elektrického pohonu u značky Porsche
  • Ferdinand Porsche sestrojil první elektromobil v roce 1898
  • Nyní se po dlouhé pauze elektromobily vrací na scénu
Víte, kam až sahá historie značky Porsche?

Víte, kam až sahá historie značky Porsche? | foto: Porsche

Německá automobilka Porsche, která se soustředí především na výrobu sportovních aut očekává, že do roku 2030 bude 80 % modelů z jejich nabídky částečně, nebo plně elektrických. Věděli jste ale, že prvním elektromobilem, který pod rukama Ferdinanda Porscheho vznikl, se datuje až do roku 1898? Podívejme se společně do historie značky a na její vztah s elektrickým pohonem.

Ferdinand Porsche se zamiloval do elektromobilů

Vše začalo roku 1893, kdy teprve 18letý Ferdinand Porsche nastoupil do fabriky, zaměřené především na výrobu elektrických svítidel. Samotná elektřina ho jistě fascinovala, jednalo se tehdy o poměrně nově používanou technologii, jejíž potenciál si mladík určitě uvědomoval. Ferdinadovi se ve firmě dařilo nadmíru dobře a za krátkou dobu se vypracoval na vysokou pozice. Když mu jednoho dne přistála na stole zakázka na výrobu elektrického motoru, kterou poptávala dvorní továrna na výrobu kočárů Lohner, neváhal ani chvíli a pustil se do práce.

Na svět tak přišlo revoluční vozidlo Egger-Lohner C.2 Phanteon, které bylo poháněno „osmihranným“ elektromotorem o výkonu tří až pěti koní. Tyto specifikace stačili na maximální rychlost 25 km/h a dojezd přibližně 80 kilometrů. Během práce na tomto projektu se vztahy Porscheho a Lohnera utužili natolik, že Ferdinand později přešel do jeho společnosti a jejich spolupráce tak mohla pokračovat.

Již o 2 roky později byly na silnicích k vidění vozy s další generací elektrického motoru. Tentokrát automobil poháněly dva motory, každý umístěný na jednom předním kole s výkonem 2 a půl koně. Tento pohon byl pojmenován jako systém Lohner-Porsche a byl odpovědí na tehdejší velmi nekvalitní benzínové motory. Mezi hlavní neduhy agregátů patřila především hlučnost, nespolehlivost a velmi nízká účinnost.

Lohner-Porsche Semper Vivus

Lohner-Porsche Semper Vivus | foto: Porsche


Čtěte také: Historie elektromobilů může být až překvapivě zajímavá! Znáte skutečnou pravdu?


Historicky první hybridní motor

Ještě ten samý rok Porsche sestrojil historicky první pojízdný hybridní automobil, jehož název byl Semper Vivus, což bychom z latiny přeložili jako „Vždy naživu“. Toto řešení obnášelo dva zážehové motory o výkonu tři a půl koní, které poháněly dva generátory o výkonu dvou a půl koní. Sériová produkce začala o jeden rok později pod označením Lohner-Porsche „Mixte“.

Ferdinand si však rychle začal uvědomovat nevýhody elektromobilů znamenajíc především extrémně velkou váhu pohonu a také v podstatě neexistující infrastrukturu, kterou podtrhoval krátký dojezd. S touto myšlenkou tak alternativní pohony na dlouhou dobu zanikají a znovu se objevují až o více než 100 let později.

S narůstajícími požadavky na snižování emisí přišla v roce 2010 německá automobilka s příspěvkem k této snaze v podobě hybridního Porsche Cayenne. Vzhledem k tomu, že tento model byl vůbec prvním luxusním vozem s alternativním pohonem, se Porsche opět zasloužilo o malou revoluci. Spotřebované palivo se podařilo srazit na 6,8 l/100 km a to vše při výkonu 380 koní. Následující rok také začala automobilka testovat tři různé verze prototypů Porsche Boxster E.

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid | foto: Porsche

Společnost v dalších letech přicházela se stále více a více motory s elektrickým pohonem a jeden byl úspěšnější, než druhý. V roce 2013 byla představena produkční verze Porsche 918 Spyder, dva roky na to se těšila oblibě i Panamera S E-Hybrid, pod jejíž kapotou dřímalo 416 koní. V další generaci Panamery už jsme mohli najít hybridní pohonnou jednotku ve všech variantách modelu.

Třetí verze plug-in hybridů byla k dispozici i v nejvyšších verzích Panamery a Cayennu. Pod kapotou těchto luxusních kousků se nacházel čtyřlitrový benzínový motor V8, který v kombinaci s elektromotorem vyústil ve výkon 680 koňských sil.


Čtěte také: TOP 5 zásadních inovací, díky kterým budou elektromobily zelenější


Porsche nezaostává ani v závodech

Porsche však nechtělo bojovat pouze o zákazníky, ale také o nejvyšší příčky v motoristických závodech, což se mu dařilo již od začátku. V roce 1899 se postavil na startovní čáru právě model z předchozího roku disponující dvěma elektrickými motory a bez větších potíží závod v Berlíně zvítězil. Na přelomu století Porsche zkonstruoval zbrusu nový model, který jako první disponoval náhonem na všechna kola, přičemž každý z motorů měl výkon 14 koní. V další generaci tohoto vozu se ale Ferdinand opět omezil pouze na dva motory a s tímto novým výtvorem stanovil nový rekord v závodě v Semmeringu.

Již zmiňovaný Lohner-Porsche „Mixte“ zvítězil v roce 1902 závod rallye v Exelbergu a tři roky na to pokořilo další závodně upravené Porsche s elektrickým pohonem rychlost 130 km/h. Jistě si umíte představit, že na začátku 20. století šlo při této rychlosti skutečně o život.

Porsche 911 GT3 R Hybrid

Porsche 911 GT3 R Hybrid | foto: Porsche

I v posledních letech se ve stáji Porsche objevovali zajímavé kousky s alternativním pohonem. Začneme modelem 911 GT3 R Hybrid, což bylo první hybridní vozidlo, které se v roce 2010 zúčastnilo závodu na Nürburgringu. Porsche 918 Spyder zase překonalo rychlostní rekord na této trati a na nějakou dobu se tak stalo nejrychlejším produkčně vyráběným autem.

Zástupce německé značky najdeme i ve vytrvalostních závodech, ve kterých jsme mohli po 4 roky sledovat model 919 Hybrid. Ten debutoval v 6hodinovém závodě Silverstone a následně soutěžil například ve světoznámém Le Mans Prototype. Poté, co tuto kategorii v roce 2017 opustili, si inženýři našli nový cíl. Tentokrát jím byly formule, konkrétně ty elektrické. Od roku 2019 tak najdeme Porsche i v tomto odvětví.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Historii značky Porsche odstartoval elektromobil! Znáte celý příběh?

  • Pojďme zabrousit do historie elektrického pohonu u značky Porsche
  • Ferdinand Porsche sestrojil první elektromobil v roce 1898
  • Nyní se po dlouhé pauze elektromobily vrací na scénu
Víte, kam až sahá historie značky Porsche?

Víte, kam až sahá historie značky Porsche? | foto: Porsche

Německá automobilka Porsche, která se soustředí především na výrobu sportovních aut očekává, že do roku 2030 bude 80 % modelů z jejich nabídky částečně, nebo plně elektrických. Věděli jste ale, že prvním elektromobilem, který pod rukama Ferdinanda Porscheho vznikl, se datuje až do roku 1898? Podívejme se společně do historie značky a na její vztah s elektrickým pohonem.

Ferdinand Porsche se zamiloval do elektromobilů

Vše začalo roku 1893, kdy teprve 18letý Ferdinand Porsche nastoupil do fabriky, zaměřené především na výrobu elektrických svítidel. Samotná elektřina ho jistě fascinovala, jednalo se tehdy o poměrně nově používanou technologii, jejíž potenciál si mladík určitě uvědomoval. Ferdinadovi se ve firmě dařilo nadmíru dobře a za krátkou dobu se vypracoval na vysokou pozice. Když mu jednoho dne přistála na stole zakázka na výrobu elektrického motoru, kterou poptávala dvorní továrna na výrobu kočárů Lohner, neváhal ani chvíli a pustil se do práce.

Na svět tak přišlo revoluční vozidlo Egger-Lohner C.2 Phanteon, které bylo poháněno „osmihranným“ elektromotorem o výkonu tří až pěti koní. Tyto specifikace stačili na maximální rychlost 25 km/h a dojezd přibližně 80 kilometrů. Během práce na tomto projektu se vztahy Porscheho a Lohnera utužili natolik, že Ferdinand později přešel do jeho společnosti a jejich spolupráce tak mohla pokračovat.

Již o 2 roky později byly na silnicích k vidění vozy s další generací elektrického motoru. Tentokrát automobil poháněly dva motory, každý umístěný na jednom předním kole s výkonem 2 a půl koně. Tento pohon byl pojmenován jako systém Lohner-Porsche a byl odpovědí na tehdejší velmi nekvalitní benzínové motory. Mezi hlavní neduhy agregátů patřila především hlučnost, nespolehlivost a velmi nízká účinnost.

Lohner-Porsche Semper Vivus

Lohner-Porsche Semper Vivus | foto: Porsche


Čtěte také: Historie elektromobilů může být až překvapivě zajímavá! Znáte skutečnou pravdu?


Historicky první hybridní motor

Ještě ten samý rok Porsche sestrojil historicky první pojízdný hybridní automobil, jehož název byl Semper Vivus, což bychom z latiny přeložili jako „Vždy naživu“. Toto řešení obnášelo dva zážehové motory o výkonu tři a půl koní, které poháněly dva generátory o výkonu dvou a půl koní. Sériová produkce začala o jeden rok později pod označením Lohner-Porsche „Mixte“.

Ferdinand si však rychle začal uvědomovat nevýhody elektromobilů znamenajíc především extrémně velkou váhu pohonu a také v podstatě neexistující infrastrukturu, kterou podtrhoval krátký dojezd. S touto myšlenkou tak alternativní pohony na dlouhou dobu zanikají a znovu se objevují až o více než 100 let později.

S narůstajícími požadavky na snižování emisí přišla v roce 2010 německá automobilka s příspěvkem k této snaze v podobě hybridního Porsche Cayenne. Vzhledem k tomu, že tento model byl vůbec prvním luxusním vozem s alternativním pohonem, se Porsche opět zasloužilo o malou revoluci. Spotřebované palivo se podařilo srazit na 6,8 l/100 km a to vše při výkonu 380 koní. Následující rok také začala automobilka testovat tři různé verze prototypů Porsche Boxster E.

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid | foto: Porsche

Společnost v dalších letech přicházela se stále více a více motory s elektrickým pohonem a jeden byl úspěšnější, než druhý. V roce 2013 byla představena produkční verze Porsche 918 Spyder, dva roky na to se těšila oblibě i Panamera S E-Hybrid, pod jejíž kapotou dřímalo 416 koní. V další generaci Panamery už jsme mohli najít hybridní pohonnou jednotku ve všech variantách modelu.

Třetí verze plug-in hybridů byla k dispozici i v nejvyšších verzích Panamery a Cayennu. Pod kapotou těchto luxusních kousků se nacházel čtyřlitrový benzínový motor V8, který v kombinaci s elektromotorem vyústil ve výkon 680 koňských sil.


Čtěte také: TOP 5 zásadních inovací, díky kterým budou elektromobily zelenější


Porsche nezaostává ani v závodech

Porsche však nechtělo bojovat pouze o zákazníky, ale také o nejvyšší příčky v motoristických závodech, což se mu dařilo již od začátku. V roce 1899 se postavil na startovní čáru právě model z předchozího roku disponující dvěma elektrickými motory a bez větších potíží závod v Berlíně zvítězil. Na přelomu století Porsche zkonstruoval zbrusu nový model, který jako první disponoval náhonem na všechna kola, přičemž každý z motorů měl výkon 14 koní. V další generaci tohoto vozu se ale Ferdinand opět omezil pouze na dva motory a s tímto novým výtvorem stanovil nový rekord v závodě v Semmeringu.

Již zmiňovaný Lohner-Porsche „Mixte“ zvítězil v roce 1902 závod rallye v Exelbergu a tři roky na to pokořilo další závodně upravené Porsche s elektrickým pohonem rychlost 130 km/h. Jistě si umíte představit, že na začátku 20. století šlo při této rychlosti skutečně o život.

Porsche 911 GT3 R Hybrid

Porsche 911 GT3 R Hybrid | foto: Porsche

I v posledních letech se ve stáji Porsche objevovali zajímavé kousky s alternativním pohonem. Začneme modelem 911 GT3 R Hybrid, což bylo první hybridní vozidlo, které se v roce 2010 zúčastnilo závodu na Nürburgringu. Porsche 918 Spyder zase překonalo rychlostní rekord na této trati a na nějakou dobu se tak stalo nejrychlejším produkčně vyráběným autem.

Zástupce německé značky najdeme i ve vytrvalostních závodech, ve kterých jsme mohli po 4 roky sledovat model 919 Hybrid. Ten debutoval v 6hodinovém závodě Silverstone a následně soutěžil například ve světoznámém Le Mans Prototype. Poté, co tuto kategorii v roce 2017 opustili, si inženýři našli nový cíl. Tentokrát jím byly formule, konkrétně ty elektrické. Od roku 2019 tak najdeme Porsche i v tomto odvětví.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."