5 věcí, které musíte vědět o automobilce Volkswagen
- Automobilka Volkswagen vděčí za svůj vznik Adolfu Hitlerovi
- Do roku 2020 šlo o největšího výrobce aut na světě
- Co byste o této značce rozhodně měli vědět?

Otcem Volkswagenu je Adolf Hitler
V roce 1933 Adolf Hitler oznámil, že Němci budou mít „lidové auto“ (volks – wagen). Úkol dostal Ferdinand Porsche, který měl vyrobit levný vůz pro 2 dospělé a 3 děti, který zvládne jet rychlostí 100 km/h. Nebýt tedy Nacistů, nebyl by žádný Volkswagen, jeden z největších a nejvlivnějších výrobců aut na světě.
Kdo by neznal brouka?
Výsledkem zadání od Hitlera byl Volkswagen Beetle – tedy Brouk, který je dodnes nejpopulárnějším vozem. Vyrobilo se ho 21,5 milionu kusů, ovšem v roce 2003 výroba skončila. Díky elektromobilitě by se však údajně měl model vrátit jako e-Beetle, takže je otázkou, zda se postará o další automobilovou revoluci a zpřístupní tentokrát elektrické automobily pro každého.
Čtěte také: Podívejte se, jak by mohl vypadat plně elektrický Brouk, tedy Volkswagen e-Beetle

Volkswagen byl na pokraji bankrotu
V roce 1993 chybělo málo, konkrétně jen 3 měsíce, a VW skončil bankrotem. Firmě se tehdy zkrátka nedařilo a pomohl až nový šéf Ferdinand Piëch, který udělal zásadní rozhodnutí a výrazně snížil výrobní náklady. Volkswagen přežil a dnes má celý koncern VW pod sebou značky jako Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, či Škoda Auto.
Aféra Dieselgate
Emisní skandál automobilky Volkswagen nazývaný také Dieselgate odstartoval přechod k čistší mobilitě. V roce 2015 se ve Spojených státech přišlo na podvody s emisemi, zhruba 11 milionů aut po celém světě vykazovalo záměrně jen na testech výrazně nižší emise než v reálném používání.

Automobilka se od té doby snaží očistit tím, že plánuje velký přechod na čistou elektromobilitu. Nicméně Herbert Diess, který šéfoval VW a původně měl vést dokonce Teslu, tedy největšího výrobce elektromobilů na světě, neuspěl a v září byl v čele koncernu nahrazen šéfem automobilky Porsche, Oliverem Blumem. Ten má ještě více urychlit přechod na elektromobily a využít například know-how z veleúspěšného Porsche Taycan.
Volkswagen během covidové krize přišel o pozici největšího výrobce
Covidová krize zamíchala kartami a v případě automobilového průmyslu to kromě jiných odskákal Volkswagen, který spadl z pozice největšího výrobce aut na světě. V loňském roce pak celý koncern VW prodal 8,8 milionu, což bylo o téměř 700 tisíc aut méně, než zvládla díky elektrifikovanému portfoliu japonská Toyota. Meziročně se rozdíl mezi první Toyotou a druhým VW zvýšil o 500 tisíc prodaných aut a VW dál ztrácí.
Cílem Volkswagenu je vyrábět elektrická a autonomní auta, ve kterých dnes vidí odborníci budoucnost automobilového průmyslu.
Článek byl vydán 4. května 2021 a naposledy aktualizován 26. října 2022.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.