Rostoucí ceny pohonných hmot, snaha o minimalizaci uhlíkové stopy nebo jen láska k technologiím. To a několik dalších důvodů mnoho z nás denně nutí přemýšlet nad koupí automobilu s čistě elektrickým pohonem.
Jsou však situace, ve kterých bychom měli pořízení nového miláčka pro jistotu přehodnotit, protože baterie pohánějící náš dopravní prostředek by pro nás byla spíše strastí nežli slastí. Pojďme se podívat, kdy si koupi elektromobilu raději rozmyslet a s čím byste museli počítat.
A je to tu zase, stále dokola omílaná otázka dojezdu elektrických vozidel, ale i přesto musíme tento parametr zmínit, protože přece jen kapacita lithium-iontové baterie a délka jejího nabíjení je na cestách jeden z klíčových rozdílů mezi elektrickým a spalovacím motorem. Běžně se bavíme o dojezdu kolem 250 až 300 km na jedno nabití a ačkoliv sítě nabíjecích stanic stále houstnou, je trasu stále často nutné plánovat.
Obzvlášť pokud vaše cesty vedou mimo dosah větších měst, případně mimo dálnic. Milovníci dlouhých výletů přírodou tak ekologický pohon ne vždy docela ocení a budou si muset lámat hlavu s hledáním vhodných míst, kde doplní elektromobilu síly a jak dlouho je tato činnost na stanovišti zdrží.
V Česku tato problematika není tak závažná jako v některých jiných státech, které se vyznačují příliš chladným, nebo naopak teplým počasím, rozdíl při jízdě v zimních měsících však pocítíte i vy. Nejedna studie prokázala, že i v relativně mírných mrazech může kapacita baterie klesnout i o několik desítek procent. Podívat se můžeme třeba na test norského autoklubu NAF.
Ten zjistil, že můžeme v průměru počítat s 20% úbytkem dojezdu. Studie společnosti AAA naměřila na voze Tesla, konkrétně Modelu 3 z roku 2017, dokonce 38% pokles najetých kilometrů. Pokud tedy nevlastníte garáž, kde můžete svůj nový přírůstek před zimou schovat, budeme muset počítat i s touto nepříjemností.
Čtěte také: Znáte nejhloupější mýty o elektromobilech? Některé jsou až k smíchu!
Vhodného místa na parkování vašeho nového elektromobilu se krátce dotkneme i v tomto bodě, který je však při úvahách nad koupí automobilu s elektrickým pohonem fatální. Krátce se zamyslete nad tím, zda máte možnost elektromobil nabíjet doma, potažmo v práci, a zda čas strávený na daném místě bude dostatečně dlouhý k plnému nabití.
Pokud jste si na tuto otázku odpověděli záporně, jedná se nejspíše o hlavní důvod, proč bychom Vám koupi elektrického vozidla doporučili prozatím odložit. Přežíváním výhradně na veřejných dobíjecích stanicích a s tím spojeným neustálým přemýšlením nad tím, kde a kdy vůz dobijete, si zážitek z elektomobility rozhodně nezpříjemníte.
Výběr nevyhovujících důvodů, proč si nekoupit elektromobil, je velice subjektivní záležitostí každého z nás. Obecně platí, že elektrický vůz by se měl vybírat přímo “na míru” zákazníkovi, a to kvůli potřebě dojezdu, komfortu atp. Doporučujeme si proto přečíst náš seriál Fakta a mýty o elektromobilech, kde se postupně věnujeme všemu, co byste o elektrifikovaném voze měli vědět.
Rostoucí ceny pohonných hmot, snaha o minimalizaci uhlíkové stopy nebo jen láska k technologiím. To a několik dalších důvodů mnoho z nás denně nutí přemýšlet nad koupí automobilu s čistě elektrickým pohonem.
Jsou však situace, ve kterých bychom měli pořízení nového miláčka pro jistotu přehodnotit, protože baterie pohánějící náš dopravní prostředek by pro nás byla spíše strastí nežli slastí. Pojďme se podívat, kdy si koupi elektromobilu raději rozmyslet a s čím byste museli počítat.
A je to tu zase, stále dokola omílaná otázka dojezdu elektrických vozidel, ale i přesto musíme tento parametr zmínit, protože přece jen kapacita lithium-iontové baterie a délka jejího nabíjení je na cestách jeden z klíčových rozdílů mezi elektrickým a spalovacím motorem. Běžně se bavíme o dojezdu kolem 250 až 300 km na jedno nabití a ačkoliv sítě nabíjecích stanic stále houstnou, je trasu stále často nutné plánovat.
Obzvlášť pokud vaše cesty vedou mimo dosah větších měst, případně mimo dálnic. Milovníci dlouhých výletů přírodou tak ekologický pohon ne vždy docela ocení a budou si muset lámat hlavu s hledáním vhodných míst, kde doplní elektromobilu síly a jak dlouho je tato činnost na stanovišti zdrží.
V Česku tato problematika není tak závažná jako v některých jiných státech, které se vyznačují příliš chladným, nebo naopak teplým počasím, rozdíl při jízdě v zimních měsících však pocítíte i vy. Nejedna studie prokázala, že i v relativně mírných mrazech může kapacita baterie klesnout i o několik desítek procent. Podívat se můžeme třeba na test norského autoklubu NAF.
Ten zjistil, že můžeme v průměru počítat s 20% úbytkem dojezdu. Studie společnosti AAA naměřila na voze Tesla, konkrétně Modelu 3 z roku 2017, dokonce 38% pokles najetých kilometrů. Pokud tedy nevlastníte garáž, kde můžete svůj nový přírůstek před zimou schovat, budeme muset počítat i s touto nepříjemností.
Čtěte také: Znáte nejhloupější mýty o elektromobilech? Některé jsou až k smíchu!
Vhodného místa na parkování vašeho nového elektromobilu se krátce dotkneme i v tomto bodě, který je však při úvahách nad koupí automobilu s elektrickým pohonem fatální. Krátce se zamyslete nad tím, zda máte možnost elektromobil nabíjet doma, potažmo v práci, a zda čas strávený na daném místě bude dostatečně dlouhý k plnému nabití.
Pokud jste si na tuto otázku odpověděli záporně, jedná se nejspíše o hlavní důvod, proč bychom Vám koupi elektrického vozidla doporučili prozatím odložit. Přežíváním výhradně na veřejných dobíjecích stanicích a s tím spojeným neustálým přemýšlením nad tím, kde a kdy vůz dobijete, si zážitek z elektomobility rozhodně nezpříjemníte.
Výběr nevyhovujících důvodů, proč si nekoupit elektromobil, je velice subjektivní záležitostí každého z nás. Obecně platí, že elektrický vůz by se měl vybírat přímo “na míru” zákazníkovi, a to kvůli potřebě dojezdu, komfortu atp. Doporučujeme si proto přečíst náš seriál Fakta a mýty o elektromobilech, kde se postupně věnujeme všemu, co byste o elektrifikovaném voze měli vědět.