Zvoní plug-in hybridním vozům umíráček? Lidé se už čistě elektrického pohonu nebojí

  • Studie zjistila, jak často využívají plug-in hybridy jízdu na elektřinu
  • Firemní auta jsou na tom oproti soukromým vozům dost bídně
  • Prodeje elektromobilů navíc začínají převažovat
Škoda Octavia RS iV

Plug-om hybridní automobil Škoda Octavia RS iV, ilustrační | foto: Škoda Auto

Vždy je lépe mít na výběr z více možností. I tato myšlenka pravděpodobně vedla mnohé automobilky k sázce na plug-in hybridní automobily (PHEV), které svým majitelům nabízejí způsob, jak ochutnat elektrickou mobilitu a současně si ponechat dosavadní možnosti využití spalovacího automobilu.

Plug-in hybridy se ocitají ve slepé uličce

Plug-in hybridy jsou často vnímány jako technologie, sloužící k postupnému přechodu od spalovacích vozidel do doby čistě elektrické. Přesto evropské prodeje těchto vozů silně zaostávají za papírovými předpoklady. Hovoří o tom údaje, porovnávající prodeje plug-in hybridních a čistě elektrických automobilů.

V porovnání nejde pouze o údaje odlišných technologií. Data v jednotlivých zemích přinášejí další, ještě ostřejší obraz budoucího vývoje. Například ve Francii v červnu klesl prodej vozů PHEV o 28 %. V Německu, které bývalo baštou pro plug-in hybridní technologie, klesly registrace o 16 %. V Anglii byly prodeje plug-in hybridních vozů srovnatelné s bateriovými elektromobily již v roce 2019. V současnosti se poměr mezi prodeji PHEV a čistě bateriových vozů (BEV) změnil na 2:1 ve prospěch BEV.

Nabíjení elektromobilu z wallboxu

Nabíjení elektromobilu z wallboxu, ilustrační | foto: BMW


Čtěte také: Test Volkswagen Multivan eHybrid – Je to stále dodávka nebo nafouklý osobák?


Přísnější emisní limity plug-in hybridům nesvědčí

Podobný vývoj bylo možné očekávat již v letech 2020 a 2021, kdy byly automobilky nuceny plnit přísnější evropské cíle CO2 pro nová vozidla a na plug-in hybridy se nahlíželo velmi vstřícně. Tehdy totiž ještě řada výrobců nebyla připravena na výrobu BEV a jejich plně elektrické platformy se nacházely ve vývojové fázi. Tehdy se mnohé automobilky rozhodly jít méně bolestivou cestou a upravovaly dosavadní spalovací vozy na plug-in hybridy.

Další zpřísnění emisních předpisů zřejmě přijde na řadu v roce 2025. S rychle se rozšiřující nabídkou plně elektrických modelů se dá předpokládat, že prodeje BEV budou v příštích letech převažovat. Také z dlouhých čekacích dob na nové vozy se zdá, že spotřebitelé jsou již rozhodnuti.

I když je řada majitelů PHEV se svými vozy spokojena, vypadá to, že se z pohledu ekologického provozu nechovají tak, jak se předpokládalo. Nedávná studie, provedená na 9 tisících vozidlech potvrdila, že skutečná spotřeba paliva byla u vozů 2,5—5× vyšší, než uváděly oficiální laboratorní testy.

Kia XCeed PHEV

Kia XCeed PHEV, ilustrační | foto: Kia


Čtěte také: Omlazená Kia XCeed přináší řadu povedených změn, nechybí ani plug-in hybrid


Chování firem se dalo předvídat

To je také důvodem rychlejšího snižování dotací v mnohých zemích. Studie uvádí, že kritický rozdíl v počtu elektrických kilometrů souvisí u PHEV s vlastníkem vozu. Vozidla, provozovaná soukromými majiteli jezdí čistě elektricky ve 45 % až 49 % případů. Tyto hodnoty sice nedosahují laboratorních předpokladů, ale nejsou špatné. U služebních vozů klesl počet elektrických kilometrů na žalostných 11 až 15 %. Firemní vozy přitom v řadě zemí tvoří obrovskou část trhu.

V příštích letech chce Evropská komise zavést nové faktory posuzování provozu PHEV. Stále častěji se mluví o roce 2027, který by měl přinést odpovědi na otázky, jak často jezdí vozidla v elektrickém režimu a jaký je jejich skutečný dopad na životní prostředí. V souvislosti s předchozími informacemi se zdá, že most k přechodu mezi starou a novou mobilitou, který měly tvořit plug-in hybridní technologie, bude velmi krátký.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Zvoní plug-in hybridním vozům umíráček? Lidé se už čistě elektrického pohonu nebojí

  • Studie zjistila, jak často využívají plug-in hybridy jízdu na elektřinu
  • Firemní auta jsou na tom oproti soukromým vozům dost bídně
  • Prodeje elektromobilů navíc začínají převažovat
Škoda Octavia RS iV

Plug-om hybridní automobil Škoda Octavia RS iV, ilustrační | foto: Škoda Auto

Vždy je lépe mít na výběr z více možností. I tato myšlenka pravděpodobně vedla mnohé automobilky k sázce na plug-in hybridní automobily (PHEV), které svým majitelům nabízejí způsob, jak ochutnat elektrickou mobilitu a současně si ponechat dosavadní možnosti využití spalovacího automobilu.

Plug-in hybridy se ocitají ve slepé uličce

Plug-in hybridy jsou často vnímány jako technologie, sloužící k postupnému přechodu od spalovacích vozidel do doby čistě elektrické. Přesto evropské prodeje těchto vozů silně zaostávají za papírovými předpoklady. Hovoří o tom údaje, porovnávající prodeje plug-in hybridních a čistě elektrických automobilů.

V porovnání nejde pouze o údaje odlišných technologií. Data v jednotlivých zemích přinášejí další, ještě ostřejší obraz budoucího vývoje. Například ve Francii v červnu klesl prodej vozů PHEV o 28 %. V Německu, které bývalo baštou pro plug-in hybridní technologie, klesly registrace o 16 %. V Anglii byly prodeje plug-in hybridních vozů srovnatelné s bateriovými elektromobily již v roce 2019. V současnosti se poměr mezi prodeji PHEV a čistě bateriových vozů (BEV) změnil na 2:1 ve prospěch BEV.

Nabíjení elektromobilu z wallboxu

Nabíjení elektromobilu z wallboxu, ilustrační | foto: BMW


Čtěte také: Test Volkswagen Multivan eHybrid – Je to stále dodávka nebo nafouklý osobák?


Přísnější emisní limity plug-in hybridům nesvědčí

Podobný vývoj bylo možné očekávat již v letech 2020 a 2021, kdy byly automobilky nuceny plnit přísnější evropské cíle CO2 pro nová vozidla a na plug-in hybridy se nahlíželo velmi vstřícně. Tehdy totiž ještě řada výrobců nebyla připravena na výrobu BEV a jejich plně elektrické platformy se nacházely ve vývojové fázi. Tehdy se mnohé automobilky rozhodly jít méně bolestivou cestou a upravovaly dosavadní spalovací vozy na plug-in hybridy.

Další zpřísnění emisních předpisů zřejmě přijde na řadu v roce 2025. S rychle se rozšiřující nabídkou plně elektrických modelů se dá předpokládat, že prodeje BEV budou v příštích letech převažovat. Také z dlouhých čekacích dob na nové vozy se zdá, že spotřebitelé jsou již rozhodnuti.

I když je řada majitelů PHEV se svými vozy spokojena, vypadá to, že se z pohledu ekologického provozu nechovají tak, jak se předpokládalo. Nedávná studie, provedená na 9 tisících vozidlech potvrdila, že skutečná spotřeba paliva byla u vozů 2,5—5× vyšší, než uváděly oficiální laboratorní testy.

Kia XCeed PHEV

Kia XCeed PHEV, ilustrační | foto: Kia


Čtěte také: Omlazená Kia XCeed přináší řadu povedených změn, nechybí ani plug-in hybrid


Chování firem se dalo předvídat

To je také důvodem rychlejšího snižování dotací v mnohých zemích. Studie uvádí, že kritický rozdíl v počtu elektrických kilometrů souvisí u PHEV s vlastníkem vozu. Vozidla, provozovaná soukromými majiteli jezdí čistě elektricky ve 45 % až 49 % případů. Tyto hodnoty sice nedosahují laboratorních předpokladů, ale nejsou špatné. U služebních vozů klesl počet elektrických kilometrů na žalostných 11 až 15 %. Firemní vozy přitom v řadě zemí tvoří obrovskou část trhu.

V příštích letech chce Evropská komise zavést nové faktory posuzování provozu PHEV. Stále častěji se mluví o roce 2027, který by měl přinést odpovědi na otázky, jak často jezdí vozidla v elektrickém režimu a jaký je jejich skutečný dopad na životní prostředí. V souvislosti s předchozími informacemi se zdá, že most k přechodu mezi starou a novou mobilitou, který měly tvořit plug-in hybridní technologie, bude velmi krátký.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."