Životnost baterií v elektromobilech je delší, než životnost spalovacích aut

Nová data ukazují, že životnost baterií v elektromobilech přesahuje 20 let. Přežijí tedy i některá spalovací auta. Degradace činí průměrně jen 1,8 % ročně.
Elektromobil dokáže bez potíží přežít spalovák
Životnost baterií uvnitř elektromobilu stále trápí mnoho potenciálních zájemců. Mají pocit, že jejich degradace bude natolik vysoká, že se vlastnictví elektromobilu nemůže z dlouhodobého hlediska vyplatit. Z tohoto důvodu se stále raději drží konvenčního spalovacího agregátu. Nová studie ale toto tvrzení v zajímavé podobě otáčí ve prospěch čistšího způsobu přepravy.
Čím dál větší množství dat dokazuje, že degradace kapacity baterie by dnes již neměla při výběru vozu hrát zásadní roli. Zatímco průměrné stáří spalovacího auta vychází na 14 let (průměrná délka životního cyklu na území USA), životnost baterie elektromobilu má bez potíží přesáhnout i dvacet let. A to s adekvátní ztrátou původní kapacity. S takovými výsledky přišla britská společnost Geotab.
Během této doby úložiště degraduje průměrným tempem 1,8 procenta ročně. Po dvaceti letech je tedy vůz stále schopný fungovat s 64 procenty baterie. Aby byla data relevantní, analyzovala společnost více než deset tisíc vozidel. Degradace přitom není jedinou starostí, zájemci se obávají neznámých poruch.

Každému typu baterie vyhovuje jiné zacházení
Závady na vysokonapěťovém zařízení ale dlouhodobě nepřesahují půl procenta. Ač je vzorek vozidel relativně dostačující, degradace se liší ve velké míře i v závislosti na podnebném pásu, ve kterém je vůz provozovaný. Vyšší úbytek lze často pozorovat u kusů, které jezdí v horkém prostředí.
Vyšší teploty zatěžují baterie více než chladné podnebí, a to i přesto, že dnes lze vozy pořídit s efektivním způsobem chlazení. Teploty také zvyšuje rychlé stejnosměrné nabíjení, i zde je potřeba systémy chladit na optimální úroveň. Rychlé nabíjení je také často označováno za hlavního nepřítele v degradaci, jelikož se baterie nemůže kvalitně dlouhodobě nabíjet.
Jedním z dalších faktorů, jak degradaci zpomalit, je udržovat vůz ve stavu nabití mezi 20 a 80 procenty. Takto lze pomoci především bateriím složených z NMC nebo NCM článků. Lithiové baterie na tento typ degradace v takové míře netrpí. LFP bateriím naopak škodí časté doplňování energie do samotné vrchní hranice, ale kvůli kalibraci je musíte jednou za 1-2 týdny nabít na 100 %.
Zdroj: Geotab
Autor článku

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.
Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.