Zažijeme další Dieselgate? Volkswagen čelí obvinění z nového emisního skandálu

  • Volkswagen čelí dalšímu závažnému obvinění ohledně emisí
  • Údajně provozuje nelegální software, který “vylepšuje” čísla měření
  • Soudní dvůr Evropské unie již připravuje podrobnosti
Výfuk spalovacího vozu

Výfuk spalovacího vozu, ilustrační foto

I když skupina Volkswagen uvádí na trh novou řadu elektrických vozidel ID, někteří lidé si stále pamatují, co vedlo k přerodu automobilky směrem k elektromobilitě. Na mysli máme Dieselgate, celosvětovou kauzu, týkající se pozměňování emisních údajů. Na podvodné jednání automobilky přišla a v září 2015 také oficiálně zveřejnila související informace Agentura pro ochranu životního prostředí EPA.

Volkswagen čelí závažnému obvinění

Jen pro připomenutí, Volkswagen tehdy použil nelegální software, který dokázal pomocí testovacího protokolu detekovat měření emisí vozidel na stanicích technické kontroly. V takovém případě dokázala chytrá elektronika upravit parametry běhu motoru tak, že se zdálo, že spalování je velmi čisté. Při běžném provozu na silnici ale EPA zaznamenala až 40× více oxidu dusíku, než povoluje zákon.

Skandál následně odhalil nelegální software v řídících jednotkách motorů mnoha dalších automobilek a vytvořil tak dominový efekt. Důsledkem bylo, že automobilky musely ustupovat od dieselových motorů a začaly se věnovat vývoji elektromobilů s nulovými emisemi.

Použití fosilních paliv ve vozech je už odsouzeno k zániku

Použití fosilních paliv ve vozech je už odsouzeno k zániku

Bude se historie opakovat?

Nyní má Volkswagen pravděpodobně další problém. Soudní dvůr Evropské unie údajně nalezl “software, který mění úroveň emisí znečišťujících plynů na základě venkovní teploty a nadmořské výšky”, co je v rozporu s právem Evropské unie.

“Takové zařízení nelze odůvodnit ochranou motoru před poškozením nebo nehodou ani bezpečným provozem vozidla, pokud je jeho hlavním účelem ochrana takových součástí, jako je EGR ventil nebo jeho chlazení, případně ochrana filtru pevných částic,” uvádí se v tiskové zprávě Soudního dvora.

Evropská unie navrhuje tzv. uhlíkovou daň

Evropská unie navrhuje tzv. uhlíkovou daň

Problém nabírá na obrátkách

Je potřeba zdůraznit, že citovaný text pochází z pera generálního advokáta Athanasia Rantose a že soudci Soudního dvora Evropské unie se těmito stanovisky obvykle řídí. Generální advokát také bere na vědomí rozhodnutí soudu Soudního dvora Evropské unie, které považuje software za nezákonný i když brání stárnutí nebo poškození motoru.

Zdá se, že se na základě výše uvedených okolností schyluje k nové právní bitvě. Bude se podobná aféra opakovat nebo půjde tentokrát o rychlý proces? Podrobnosti zjišťujeme.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Zažijeme další Dieselgate? Volkswagen čelí obvinění z nového emisního skandálu

  • Volkswagen čelí dalšímu závažnému obvinění ohledně emisí
  • Údajně provozuje nelegální software, který “vylepšuje” čísla měření
  • Soudní dvůr Evropské unie již připravuje podrobnosti
Výfuk spalovacího vozu

Výfuk spalovacího vozu, ilustrační foto

I když skupina Volkswagen uvádí na trh novou řadu elektrických vozidel ID, někteří lidé si stále pamatují, co vedlo k přerodu automobilky směrem k elektromobilitě. Na mysli máme Dieselgate, celosvětovou kauzu, týkající se pozměňování emisních údajů. Na podvodné jednání automobilky přišla a v září 2015 také oficiálně zveřejnila související informace Agentura pro ochranu životního prostředí EPA.

Volkswagen čelí závažnému obvinění

Jen pro připomenutí, Volkswagen tehdy použil nelegální software, který dokázal pomocí testovacího protokolu detekovat měření emisí vozidel na stanicích technické kontroly. V takovém případě dokázala chytrá elektronika upravit parametry běhu motoru tak, že se zdálo, že spalování je velmi čisté. Při běžném provozu na silnici ale EPA zaznamenala až 40× více oxidu dusíku, než povoluje zákon.

Skandál následně odhalil nelegální software v řídících jednotkách motorů mnoha dalších automobilek a vytvořil tak dominový efekt. Důsledkem bylo, že automobilky musely ustupovat od dieselových motorů a začaly se věnovat vývoji elektromobilů s nulovými emisemi.

Použití fosilních paliv ve vozech je už odsouzeno k zániku

Použití fosilních paliv ve vozech je už odsouzeno k zániku

Bude se historie opakovat?

Nyní má Volkswagen pravděpodobně další problém. Soudní dvůr Evropské unie údajně nalezl “software, který mění úroveň emisí znečišťujících plynů na základě venkovní teploty a nadmořské výšky”, co je v rozporu s právem Evropské unie.

“Takové zařízení nelze odůvodnit ochranou motoru před poškozením nebo nehodou ani bezpečným provozem vozidla, pokud je jeho hlavním účelem ochrana takových součástí, jako je EGR ventil nebo jeho chlazení, případně ochrana filtru pevných částic,” uvádí se v tiskové zprávě Soudního dvora.

Evropská unie navrhuje tzv. uhlíkovou daň

Evropská unie navrhuje tzv. uhlíkovou daň

Problém nabírá na obrátkách

Je potřeba zdůraznit, že citovaný text pochází z pera generálního advokáta Athanasia Rantose a že soudci Soudního dvora Evropské unie se těmito stanovisky obvykle řídí. Generální advokát také bere na vědomí rozhodnutí soudu Soudního dvora Evropské unie, které považuje software za nezákonný i když brání stárnutí nebo poškození motoru.

Zdá se, že se na základě výše uvedených okolností schyluje k nové právní bitvě. Bude se podobná aféra opakovat nebo půjde tentokrát o rychlý proces? Podrobnosti zjišťujeme.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."