Baterie je nedílnou součástí elektromobilu stejně jako nádrž u spalovacího auta. Zatímco nádrž se jeví jako bezúdržbový komponent, o baterii je potřeba řádně pečovat, aby si zachovala co nejdéle nejlepší vlastnosti. Proto není překvapením, že se budoucí majitelé takového vozu zajímají o záruční podmínky. Jak si dnešní typy baterií stojí a vydrží životnost vozidla?
Doba se posunula, a i když z kuloárů slýcháme o Nissanech Leaf nebo BMW i3, které již jedou na třetí baterie, u novějších vozidel je situace už téměř dokonalá. Jak je to myšlené? Dnes byste častěji potřebovali vyměnit ostatní komponenty, abyste baterii vytížili v celé délce její životnosti. A to se stále bavíme o chemických sloučeninách obsahující lithium a jiné drahé kovy.
Například Tesla u svých baterií udává záruční dobu osmi let. V závislosti na pořizovaném modelu je záruka omezena i na počet ujetých kilometrů. U první dvojice Modelů S/X jde o 240 tisíc km, u Modelu 3/Y se standardní baterií je to 160 tisíc km a u verzí s prodlouženým dojezdem je vyšší i tato hodnota se záručním nájezdem 192 tisíc km. Podobně jako u ostatních automobilek platí ta hodnota, která nastane dříve, tedy nájezd nebo osm let v provozu.
Tesla garantuje, že po dobu záruky kapacita neklesne pod 70 procent původní hodnoty. V praxi ale díky testům víme, že jsou dnešní elektromobily (nejen Tesly) schopné i pomalejší degradace a při konci záruky se často zůstatková kapacita pohybuje i nad 80 procenty. Pro srovnání Kia u svých elektrických modelů nabízí sedmiletou záruku na baterii nebo prvních 150 tisíc kilometrů. Volkswagen se blíží hodnotám Tesly. Kapacitu vyšší než 70 procent garantuje do osmi let nebo 160 tisíc km.
Čtěte také: Baterie přestávají být slabinou. Čínský elektromobil ujede reálně téměř 900 km
V provozu tak lze potkat elektromobily, které mají na tachometru ujeto i přes 500 nebo dokonce 800 tisíc kilometrů a stále jezdí na původní baterii. Pokud se nejedná o vůz na operativní leasing, tak je dnes průměrná doba vlastnictví vozu právě 8 let. Při pořízení nového vozu tedy dnes není vůbec nutné řešit záruční lhůtu.
Výrobce vám garantuje bezproblémový chod a případnou výměnu vadných modulů během této osmileté doby. Některé nájezdy jsou extrémní a vykazují je často vozy používané pro přepravu osob. Pro běžného majitele by však nájezd půl milionu kilometrů vystačil i na více než 16 let. A to při ročním průměrném nájezdu 30 tisíc kilometrů.
Při pořízení ojetého elektromobilu je zajisté vhodné si nechat provést test kapacity, abyste věděli, jak na tom vůz bude v následujících letech. Při správných nabíjecích návycích a s přihlédnutím k nižší pořizovací ceně se ale zajisté vyplatí pořízení vozu i v případě, že z původního dojezdu pár desítek kilometrů ubylo.
Jestliže takové životnosti dosahují nám běžně známé baterie, jakých životností se dočkáme v době, kdy budou zcela zavedené revoluční baterie s pevným elektrolytem?
Baterie je nedílnou součástí elektromobilu stejně jako nádrž u spalovacího auta. Zatímco nádrž se jeví jako bezúdržbový komponent, o baterii je potřeba řádně pečovat, aby si zachovala co nejdéle nejlepší vlastnosti. Proto není překvapením, že se budoucí majitelé takového vozu zajímají o záruční podmínky. Jak si dnešní typy baterií stojí a vydrží životnost vozidla?
Doba se posunula, a i když z kuloárů slýcháme o Nissanech Leaf nebo BMW i3, které již jedou na třetí baterie, u novějších vozidel je situace už téměř dokonalá. Jak je to myšlené? Dnes byste častěji potřebovali vyměnit ostatní komponenty, abyste baterii vytížili v celé délce její životnosti. A to se stále bavíme o chemických sloučeninách obsahující lithium a jiné drahé kovy.
Například Tesla u svých baterií udává záruční dobu osmi let. V závislosti na pořizovaném modelu je záruka omezena i na počet ujetých kilometrů. U první dvojice Modelů S/X jde o 240 tisíc km, u Modelu 3/Y se standardní baterií je to 160 tisíc km a u verzí s prodlouženým dojezdem je vyšší i tato hodnota se záručním nájezdem 192 tisíc km. Podobně jako u ostatních automobilek platí ta hodnota, která nastane dříve, tedy nájezd nebo osm let v provozu.
Tesla garantuje, že po dobu záruky kapacita neklesne pod 70 procent původní hodnoty. V praxi ale díky testům víme, že jsou dnešní elektromobily (nejen Tesly) schopné i pomalejší degradace a při konci záruky se často zůstatková kapacita pohybuje i nad 80 procenty. Pro srovnání Kia u svých elektrických modelů nabízí sedmiletou záruku na baterii nebo prvních 150 tisíc kilometrů. Volkswagen se blíží hodnotám Tesly. Kapacitu vyšší než 70 procent garantuje do osmi let nebo 160 tisíc km.
Čtěte také: Baterie přestávají být slabinou. Čínský elektromobil ujede reálně téměř 900 km
V provozu tak lze potkat elektromobily, které mají na tachometru ujeto i přes 500 nebo dokonce 800 tisíc kilometrů a stále jezdí na původní baterii. Pokud se nejedná o vůz na operativní leasing, tak je dnes průměrná doba vlastnictví vozu právě 8 let. Při pořízení nového vozu tedy dnes není vůbec nutné řešit záruční lhůtu.
Výrobce vám garantuje bezproblémový chod a případnou výměnu vadných modulů během této osmileté doby. Některé nájezdy jsou extrémní a vykazují je často vozy používané pro přepravu osob. Pro běžného majitele by však nájezd půl milionu kilometrů vystačil i na více než 16 let. A to při ročním průměrném nájezdu 30 tisíc kilometrů.
Při pořízení ojetého elektromobilu je zajisté vhodné si nechat provést test kapacity, abyste věděli, jak na tom vůz bude v následujících letech. Při správných nabíjecích návycích a s přihlédnutím k nižší pořizovací ceně se ale zajisté vyplatí pořízení vozu i v případě, že z původního dojezdu pár desítek kilometrů ubylo.
Jestliže takové životnosti dosahují nám běžně známé baterie, jakých životností se dočkáme v době, kdy budou zcela zavedené revoluční baterie s pevným elektrolytem?