Obáváte se degradace baterie? Tesla se pochlubila skvělými výsledky!

  • Degradace baterií u elektromobilů není takovým problémem, jak si někteří myslí
  • Tesla zveřejnila výsledky, které představují reálné stárnutí baterek
  • O jakou kapacitu přijdete po 320 tisících kilometrech?
Tesla baterie 4680

Tesla baterie 4680 | Foto: Tesla

Vozy s většími bateriemi nabízející delší dojezd jsou populární nejen u Tesly. Není se tedy čemu divit, že se takových verzí prodá velké množství. Důležitá je také jejich kapacita a trvanlivost, nebo-li míra degradace. Tou si ve svém životním cyklu projde každá baterie. Jelikož jsou ale nabíjecí i provozní návyky odlišné u každého řidiče, nelze u všech baterií zajistit stejný průběh životnosti. Tesla proto vede průběžné tabulky, kde průměruje degradaci a zůstatkovou kapacitu takových baterií. Výsledky vás překvapí.

Je baterie po 320 tisících kilometrech na odpis? V žádném případě!

Pravidelná výroční zpráva Tesla Impact Report shrnující minulý rok zveřejnila průměrnou ztrátu kapacity u Modelů 3 a Y právě ve verzi s dlouhým dojezdem. Pro měřítko si vzali vozy, které mají za sebou 200 tisíc mil, tedy 320 tisíc kilometrů. Při tomto nájezdu baterie v průměru přijde o 15 procent. Pro dvojici menších vozů Tesly jde o velmi pozitivní hodnoty. Dvojice starších Modelů S a X jsou na tom dokonce ještě o trochu lépe, degradace je v průměru 12 procent.

Nájezd 320 tisíc kilometrů je pro Teslu nejnižším milníkem, které mají její vozy od opuštění továrny ujet. Jak je ale z reportu poznat, nájezd může činit i násobky takové hodnoty. Tesla se navíc odkazuje na průměrný nájezd vozidel obecně, kdy při takovém nájezdu vozy již často končí na vrakovištích. Tak alespoň hovoří data o Spojených státech, v Evropě je prý životnost vozidel dokonce kratší, a to téměř o 80 tisíc kilometrů. Těžko říci odkud tato data Tesly pochází, ale určitě známe funkční vozy i po takové porci nájezdu. Že by si chtěla společnosti svá čísla trochu přikrášlit?

Degradace baterie Tesly LR

Degradace baterie Tesly 3/Y LR po 320 tisících kilometrech


Čtěte také: Čína odstraní největší problém elektroaut. Revoluční baterie má vyrábět ve velkém


Výměna baterií skoro nenastává

Tesla tím chce jednoduše naznačit, že životnost jejích vozidel je delší než celofederální průměr. Majitel Tesly by tak za celou předpokládanou životnost neměl mít důvod k nákladné výměně baterie. Odkazuje se na svojí desetiletou zkušenost a praxi, kdy k takovým případům došlo velmi sporadicky. Data o životnosti baterií s dlouhým dojezdem pochází většinou z cylindrických článků typu 2170 s technologií NCA nebo NCM.

Proč je ovšem rozdíl degradace rozdílný od řady S/X a 3/Y? Mohou za to odlišné zaměření vozidel? Velikost baterie? Starší modely S/X jsou vyráběné více na delší cestování, proto také vlastní většinou 100kWh baterie, zatímco menší modely 3/Y mají kapacitu o 20 kWh nižší. Na vině mohou být odlišné teplotní managementy modelů, způsob i frekvence nabíjení nebo i vyšší nároky na výkon a zátěž baterií u menších vozidel. V průběhu let se nicméně pozměnily i technologie baterií, které mohou mít na degradaci také velký dopad. Levnější chemické sloučeniny mohou být vůči takovým vlivům více náchylné.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Obáváte se degradace baterie? Tesla se pochlubila skvělými výsledky!

  • Degradace baterií u elektromobilů není takovým problémem, jak si někteří myslí
  • Tesla zveřejnila výsledky, které představují reálné stárnutí baterek
  • O jakou kapacitu přijdete po 320 tisících kilometrech?
Tesla baterie 4680

Tesla baterie 4680 | Foto: Tesla

Vozy s většími bateriemi nabízející delší dojezd jsou populární nejen u Tesly. Není se tedy čemu divit, že se takových verzí prodá velké množství. Důležitá je také jejich kapacita a trvanlivost, nebo-li míra degradace. Tou si ve svém životním cyklu projde každá baterie. Jelikož jsou ale nabíjecí i provozní návyky odlišné u každého řidiče, nelze u všech baterií zajistit stejný průběh životnosti. Tesla proto vede průběžné tabulky, kde průměruje degradaci a zůstatkovou kapacitu takových baterií. Výsledky vás překvapí.

Je baterie po 320 tisících kilometrech na odpis? V žádném případě!

Pravidelná výroční zpráva Tesla Impact Report shrnující minulý rok zveřejnila průměrnou ztrátu kapacity u Modelů 3 a Y právě ve verzi s dlouhým dojezdem. Pro měřítko si vzali vozy, které mají za sebou 200 tisíc mil, tedy 320 tisíc kilometrů. Při tomto nájezdu baterie v průměru přijde o 15 procent. Pro dvojici menších vozů Tesly jde o velmi pozitivní hodnoty. Dvojice starších Modelů S a X jsou na tom dokonce ještě o trochu lépe, degradace je v průměru 12 procent.

Nájezd 320 tisíc kilometrů je pro Teslu nejnižším milníkem, které mají její vozy od opuštění továrny ujet. Jak je ale z reportu poznat, nájezd může činit i násobky takové hodnoty. Tesla se navíc odkazuje na průměrný nájezd vozidel obecně, kdy při takovém nájezdu vozy již často končí na vrakovištích. Tak alespoň hovoří data o Spojených státech, v Evropě je prý životnost vozidel dokonce kratší, a to téměř o 80 tisíc kilometrů. Těžko říci odkud tato data Tesly pochází, ale určitě známe funkční vozy i po takové porci nájezdu. Že by si chtěla společnosti svá čísla trochu přikrášlit?

Degradace baterie Tesly LR

Degradace baterie Tesly 3/Y LR po 320 tisících kilometrech


Čtěte také: Čína odstraní největší problém elektroaut. Revoluční baterie má vyrábět ve velkém


Výměna baterií skoro nenastává

Tesla tím chce jednoduše naznačit, že životnost jejích vozidel je delší než celofederální průměr. Majitel Tesly by tak za celou předpokládanou životnost neměl mít důvod k nákladné výměně baterie. Odkazuje se na svojí desetiletou zkušenost a praxi, kdy k takovým případům došlo velmi sporadicky. Data o životnosti baterií s dlouhým dojezdem pochází většinou z cylindrických článků typu 2170 s technologií NCA nebo NCM.

Proč je ovšem rozdíl degradace rozdílný od řady S/X a 3/Y? Mohou za to odlišné zaměření vozidel? Velikost baterie? Starší modely S/X jsou vyráběné více na delší cestování, proto také vlastní většinou 100kWh baterie, zatímco menší modely 3/Y mají kapacitu o 20 kWh nižší. Na vině mohou být odlišné teplotní managementy modelů, způsob i frekvence nabíjení nebo i vyšší nároky na výkon a zátěž baterií u menších vozidel. V průběhu let se nicméně pozměnily i technologie baterií, které mohou mít na degradaci také velký dopad. Levnější chemické sloučeniny mohou být vůči takovým vlivům více náchylné.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."