Baterie přestávají být slabinou. Čínský elektromobil ujede reálně téměř 900 km
- Baterie v elektromobilech jsou považovány za slabinu
- Dnes už to však neplatí
- Auto z Číny s novou 150kWh baterií reálně ujede téměř 900 km!

Většina světa se nemůže rovnat technologickému pokroku Číny. V automobilovém průmyslu to nyní platí násobně. Nejen levnější pracovní síla, ale i rychlejší vývoj se postaraly o to, že místní společnosti přináší zajímavé i přelomové novinky na trh rychleji. Za technologický milník a revoluci baterií se obecně označuje až další desetiletí. Číňané přesto již nyní své vozy začínají vybavovat polo-pevnými bateriemi, které lákají na výrazně vylepšené vlastnosti.
Semi-solid baterie s neskutečným dojezdem
Jedním z předních hráčů je na tomto poli Nio. Nejen, že se s bateriemi dostává do zajímavé fáze, jako jedna z mála značek začala svým klientům nabízet i rychlejší možnost zvýšení dojezdu. Místo zdlouhavého nabíjení zde existuje možnost baterii během pár minut vyměnit a pokračovat v jízdě. Tuto zajímavou možnost nyní společnost pozvedla ještě výše, když své Power Swap stanice vybavila polo pevnými bateriemi o kapacitě 150 kWh. Typ měněné baterie si navíc zákazníci mohou měnit sami. Pro běžné cesty tak mohou použít typičtější složení, pro dlouhé cesty si vypůjčí semi-solid baterii.
Jelikož se Nio v naší zemi stále nedá oficiálně pořídit, nemůžeme si dojezd nové baterie ověřit osobně. Naštěstí se jeden majitel vozu Nio ET5 podělil se světem o své zkušenosti prostřednictvím platformy YouTube. Novou baterii se vydal důkladně prověřit. S plnou kapacitou se vydal na cestu a zastavil se až těsně před jejím kompletním vybitím. Jak si nový typ baterie vedl?
Čtěte také: Je to tady. Číňané už v příštím roce přivezou do Evropy auta s revoluční baterií
Netrpělivě vyhlížíme příchod nových baterií
Kapacita baterie sama o sobě naznačuje, že dojezd musí být delší než na co jsme běžně zvyklí. Vždyť největší sériově vyráběné baterie mívají kolem 100 kWh. Dostanou se navíc jen do větších vozidel, které se svojí větší hmotností nejsou pro extra dlouhý dojezd stavěné. Proto i takové vozy se málo kdy dostanou přes 600 kilometrů reálného dojezd. U polo pevných baterií se navíc bavíme o výrazně lepší energetické hustotě při zachování stejných rozměrů. Plně pevné baterie na tom budou ještě o poznání lépe. Mezi hlavní benefity dále patří zvýšená bezpečnost, vyšší nabíjecí výkon i stabilita nebo lepší ochrana proti přepětí.
Jelikož je nový typ baterie na Power Swap stanicích dostupný teprve od počátku června, nebylo pro majitele vozu snadné najít stanici, která by jí měla k dispozici. Když se svým vozem přijel na stanici se svojí standardní 75kWh baterií, dojezd při stavu 42 procent baterie indikoval 239 kilometrů. Nově nasazená baterie měla stav 93 procent a vůz ohlásil dojezd úžasných 981 kilometrů. Při doplnění do plna se dojezd zvýšil na 1 054 kilometrů. Reálný dojezd k další výměnné stanici nakonec činil 891,4 kilometru. Jde tedy o spotřebu zhruba 15,6 kWh/100 km. I když vůz nedosáhl na pomyslnou metu tisíce kilometrů, je to důkaz toho, jak výrazně se mohou dojezd s novými přechodnými bateriemi posunout vpřed.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.