Zájem zákazníků o elektromobily drtí spalováky. Realita je ale mnohem temnější

  • Organizace Platform for electromobility předložila výsledky své studie
  • Zdá se, že všichni zákazníci v Evropě chtějí jen elektromobily
  • Co je třeba k získání podobných výsledků? Podívejte se!
Tesla Model Y

Oblíbený elektromobil Tesla Model Y

Pokud chcete, aby vaše studie vykázala takové výsledky, jaké potřebujete, musíte se umět zeptat. To, že sestavování otázek zvládá bravurně, ukázala organizace Platform for electromobility. Nedávná studie, zaměřená na zájem evropských zákazníků o elektromobily, totiž přinesla jednoznačné výsledky. Více než 14 tisíc oslovených účastníků výzkumu se jasně vyjádřilo, že si v budoucnu nepřejí vlastnit jiné než elektrické vozidlo.

Výsledky studie a statistik prodejů jsou diametrálně odlišné

Tento závěr velice nahrává aktuálnímu bruselskému trendu, který žádá co nejrychlejší přechod na zelenou mobilitu. Politici nyní mohou závěry studie pojmout jako čerstvou motivaci pro “splnění přání evropských obyvatel” a ještě zvýšit tlak na urychlení přechodu k elektromobilitě.

Když se ale podíváte do oficiálních statistik prodejů nových vozidel, situace se jeví zcela odlišně. V loňském roce se v rámci Evropy prodalo pouze 8,9 % nově registrovaných elektrických vozů. Tradičně nejsilnější výspou elektromobility je sever Evropy a Nizozemsko, tedy země, kde je elektromobilita buďto silně podporována finančními pobídkami anebo klasická spalovací vozidla znevýhodňována, například drastickým zvyšováním daní nebo cen paliv.

Porsche Taycan při nabíjení

Porsche Taycan při nabíjení

Podíváme-li se domů, v České republice dosáhly v loňském roce registrace nových vozů pouhých 1,16 % a byly nižší než v roce 2020, kdy se pro elektromobil rozhodlo 1,41 % zákazníků.

Agentura použila geniální “fígl”

Vrátíme-li se ke zmiňované studii, dostáváme se k lehce záludné otázce. Účastníci výzkumu mimo jiné odpovídali na dotaz, jakému pohonu by dali v budoucnu přednost.

Téměř 75 % respondentů hlasovalo pro čistý elektromobil a více než 25 % by se rozhodlo pro plug-in hybrid. V kolonce “zájem o spalovací automobily” se objevilo 0 %. Studie je studie, řeknete si a výsledek vyšel tak, jak se lidé rozhodli. Je tomu ale skutečně tak?

Výsledky studie

Výsledky studie v jednotlivých zemích | foto: Platform for electromobility


Čtěte také: Studie odkrývá konečnou pravdu o nákladech elektromobilů. Tipnete si výsledek?


Jak byste odpověděli vy na stejnou otázku za aktuálních podmínek na trhu s automobily a jaká by byla vaše odpověď, kdyby otázce předcházela teoretická navozující situace, že náklady na pořízení vozů s různými pohony budou identické. A právě tak, jako ona hypotetická druhá možnost, byla otázka ve studii koncipovaná. To, že se nyní výsledky dají prezentovat různě, nemá smysl dál rozvádět.

Faktem je, a tvrdá data to dokazují, že z pohledu zákazníků je cena primárním faktorem rozhodování při pořízení vozu. Stačí se podívat na západ, kde je jasně vidět, jak se vlády neustálými pobídkami snaží rozpohybovat prodeje nových automobilů směrem k elektrickým.

Také zmíněná studie konstatuje, že vývoj cen bude klíčový pro splnění stanovených cílů přechodu k elektromobilitě. Předpokladem je vyrovnání nebo co největší přiblížení cen spalovacích a elektrických vozidel.

Fosilní paliva proti elektřině

Plánujete přechod na elektřinu, nebo zůstáváte věrní konvenčnímu spalovacímu motoru?


Čtěte také: Bude ještě hůř? Alarmující cena benzinu nutí zákazníky kupovat elektromobily


Dýchejte zhluboka a posaďte se

Zde ale může čekat další “zrada”. Studie navrhuje, aby úřady motivovaly automobilky ke zvýšené produkci elektromobilů zvyšováním daní na jiná než elektrická vozidla, přesně podle holandského, nebo norského vzoru.

Ten, kdo čeká, že během několika let elektrické vozy zlevní na hodnotu dnešních spalováků, může být silně rozladěn. Možná to bude tak, že za cenu dnešní Octavie budou ti majetnější jezdit v městských elektrických Daciích. Ale třeba budeme v roce 2050 zdravější, když vyměníme automobily za elektrokola.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Zájem zákazníků o elektromobily drtí spalováky. Realita je ale mnohem temnější

  • Organizace Platform for electromobility předložila výsledky své studie
  • Zdá se, že všichni zákazníci v Evropě chtějí jen elektromobily
  • Co je třeba k získání podobných výsledků? Podívejte se!
Tesla Model Y

Oblíbený elektromobil Tesla Model Y

Pokud chcete, aby vaše studie vykázala takové výsledky, jaké potřebujete, musíte se umět zeptat. To, že sestavování otázek zvládá bravurně, ukázala organizace Platform for electromobility. Nedávná studie, zaměřená na zájem evropských zákazníků o elektromobily, totiž přinesla jednoznačné výsledky. Více než 14 tisíc oslovených účastníků výzkumu se jasně vyjádřilo, že si v budoucnu nepřejí vlastnit jiné než elektrické vozidlo.

Výsledky studie a statistik prodejů jsou diametrálně odlišné

Tento závěr velice nahrává aktuálnímu bruselskému trendu, který žádá co nejrychlejší přechod na zelenou mobilitu. Politici nyní mohou závěry studie pojmout jako čerstvou motivaci pro “splnění přání evropských obyvatel” a ještě zvýšit tlak na urychlení přechodu k elektromobilitě.

Když se ale podíváte do oficiálních statistik prodejů nových vozidel, situace se jeví zcela odlišně. V loňském roce se v rámci Evropy prodalo pouze 8,9 % nově registrovaných elektrických vozů. Tradičně nejsilnější výspou elektromobility je sever Evropy a Nizozemsko, tedy země, kde je elektromobilita buďto silně podporována finančními pobídkami anebo klasická spalovací vozidla znevýhodňována, například drastickým zvyšováním daní nebo cen paliv.

Porsche Taycan při nabíjení

Porsche Taycan při nabíjení

Podíváme-li se domů, v České republice dosáhly v loňském roce registrace nových vozů pouhých 1,16 % a byly nižší než v roce 2020, kdy se pro elektromobil rozhodlo 1,41 % zákazníků.

Agentura použila geniální “fígl”

Vrátíme-li se ke zmiňované studii, dostáváme se k lehce záludné otázce. Účastníci výzkumu mimo jiné odpovídali na dotaz, jakému pohonu by dali v budoucnu přednost.

Téměř 75 % respondentů hlasovalo pro čistý elektromobil a více než 25 % by se rozhodlo pro plug-in hybrid. V kolonce “zájem o spalovací automobily” se objevilo 0 %. Studie je studie, řeknete si a výsledek vyšel tak, jak se lidé rozhodli. Je tomu ale skutečně tak?

Výsledky studie

Výsledky studie v jednotlivých zemích | foto: Platform for electromobility


Čtěte také: Studie odkrývá konečnou pravdu o nákladech elektromobilů. Tipnete si výsledek?


Jak byste odpověděli vy na stejnou otázku za aktuálních podmínek na trhu s automobily a jaká by byla vaše odpověď, kdyby otázce předcházela teoretická navozující situace, že náklady na pořízení vozů s různými pohony budou identické. A právě tak, jako ona hypotetická druhá možnost, byla otázka ve studii koncipovaná. To, že se nyní výsledky dají prezentovat různě, nemá smysl dál rozvádět.

Faktem je, a tvrdá data to dokazují, že z pohledu zákazníků je cena primárním faktorem rozhodování při pořízení vozu. Stačí se podívat na západ, kde je jasně vidět, jak se vlády neustálými pobídkami snaží rozpohybovat prodeje nových automobilů směrem k elektrickým.

Také zmíněná studie konstatuje, že vývoj cen bude klíčový pro splnění stanovených cílů přechodu k elektromobilitě. Předpokladem je vyrovnání nebo co největší přiblížení cen spalovacích a elektrických vozidel.

Fosilní paliva proti elektřině

Plánujete přechod na elektřinu, nebo zůstáváte věrní konvenčnímu spalovacímu motoru?


Čtěte také: Bude ještě hůř? Alarmující cena benzinu nutí zákazníky kupovat elektromobily


Dýchejte zhluboka a posaďte se

Zde ale může čekat další “zrada”. Studie navrhuje, aby úřady motivovaly automobilky ke zvýšené produkci elektromobilů zvyšováním daní na jiná než elektrická vozidla, přesně podle holandského, nebo norského vzoru.

Ten, kdo čeká, že během několika let elektrické vozy zlevní na hodnotu dnešních spalováků, může být silně rozladěn. Možná to bude tak, že za cenu dnešní Octavie budou ti majetnější jezdit v městských elektrických Daciích. Ale třeba budeme v roce 2050 zdravější, když vyměníme automobily za elektrokola.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."