Žádný autopilot není. Lidé až příliš spoléhají na asistenty, varuje studie

Petr Bergmann
  • Nová studie odhaluje, že řidiči silně přeceňují své asistenční systémy
  • Až 53 % uživatelů se domnívá, že jejich vozy jsou plně autonomní
  • Úřady proto žádají zvýšení bezpečnostních opatření
Elektromobil Tesla
Elektromobil Tesla

Na základě nové studie, kterou provedl americký institut pro bezpečnost silničního provozu IIHS, řada uživatelů nadhodnocuje schopnosti asistenčních systémů Super Cruise (Cadillac) a Autopilot (Tesla). IIHS provedl průzkum mezi majiteli Cadillaců vybavených systémem Super Cruise, elektromobilů od Tesly s funkcí Autopilot a majitelů vozů Infinity a Nissan se systémem Pro Pilot Assist a zjistil, že velké procento uživatelů “je se systémy spokojeno a používá je k autonomnímu řízení vozidla”.

Současné systémy ještě plně autonomní řízení nezvládají

Vývoj pokročilých asistenčních systémů, známých pod zkratkou ADAS, probíhal souběžně s vývojem technologií plně autonomního řízení. Mnoho funkcí ADAS, například sledování mrtvého úhlu nebo automatické nouzové brzdění, je zaměřeno na bezpečnost jízdy. Vozidla také využívají adaptivní tempomat, který udržuje rychlost jízdy a vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a funkci udržování v jízdním pruhu.

Vzhledem k tomu, že vůz dokáže zrychlovat, brzdit a řídit na základě dat, přijatých vnějšími senzory, považuje řada řidičů tyto systémy za autonomní. Pravdou ale je, že systémy jsou jen částečně automatizované a jak jejich konstruktéři i úřady předpokládají, dohled a zodpovědnost za řízení vozidla má stále řidič. Právě proto vyžaduje většina těchto asistentů, známých jako “level 2”, každých 15 sekund zásah řidiče. Některé systémy ale umožňují delší dobu jízdy, aniž se ruce řidiče dotýkají volantu.

Elektromobil Tesla Model X a Autopilot
Elektromobil Tesla Model X a Autopilot

Čtěte také: Řidič Tesly hazardoval, když při jízdě spustil Autopilota a šel klidně spát


Asistenční systémy vedou ke ztrátě pozornosti

Uvedený průzkum IIHS zahrnoval 200 majitelů GM, 202 majitelů vozů Nissan/Infiniti a 202 majitelů vozů Tesla, kterým byly pokládány dotazy související s používáním částečně automatizovaných asistenčních systémů. Otázky se týkaly práce systému při jízdě, způsobu zajištění pozornosti řidiče a také případného neočekávaného chování vozidla.

Uživatelé všech systémů uvedli, že s aktivovaným systémem za jízdy častěji jedí. Ke konzumaci jídel a nápojů za volantem se přiznalo 65 % uživatelů systému Super Cruise, 46 % uživatelů Autopilota (Tesly) a 43 % uživatelů ProPilot Assist.

Notebook za volant nepatří u žádné značky

Na základě dalších údajů bylo zjištěno, že systém používá bez držení volantu 40 % uživatelů Autopilota a 44 % uživatelů Super Cruise. Podobně si jízdu užívá jen 15 % řidičů se systémem Pro Pilot Assist. Odpověď na dotaz, zda se řidiči nevěnovali řízení po delší dobu, je podobná. Kladně odpovědělo 54 % uživatelů asistenta řízení Super Cruise, 44 % uživatelů Autopilota a 22 % uživatelů systému Pro Pilot Assist.

Podobný vzorec platil i v případě používání mobilního telefonu za jízdy. Textové zprávy píše 49 % majitelů Cadillaců, pokud mají aktivní systém Super Cruise. Vlastnící těchto limuzín jsou ale obvykle starší než 55 let, a jenom 21 % používá aplikace pro smartphony. Pouze 5 % uvedlo, že během cesty sleduje na mobilním telefonu video. Oproti tomu, majitelé Tesel jsou mladší a SMS píše jen 44 % z nich, 39 % ale používá chytré aplikace a 20 % sleduje při jízdě film nebo používá při řízení tablet nebo notebook (19 %).

Potkáváme na cestách „auta bez řidičů“?

Většina řidičů vítá, že je auta upozorňují, že je třeba věnovat se řízení. To se také velké většině uživatelů stalo, pokud se při jízdě věnovali jiné činnosti. Některé majitele upozornění obtěžovala, ale zhruba polovina uvedla, že se ve vozech cítí extrémně bezpečně. Snad největší šok ale vyvolaly odpovědi na dotazy, kde a jakým způsobem se systémy používají. Přibližně 12 % uživatelů ProPilot Assist nechává systém řídit zcela samostatně, aniž by sledovali dění na silnici. To není nic proti řidičům jiných značek. Vysoká důvěra v bezpečnost technologie panuje u majitelů aut od Tesly (42 %) a uživatelů systému Super Cruise (53 %). Jejich vozy se často pohybují po silnicích zcela bez dohledu skutečného řidiče.

„Výsledky průzkumu vyvolávají potřebu robustních bezpečnostních opatření,“ říká hlavní autorka průzkumu Alexandra Mueller. „Řada řidičů na vlastní oči zažila situaci, kdy museli náhle převzít řízení, protože se systém zachoval zcela nečekaně.“ Uvedená opatření musí zvýšit bezpečnost částečně automatizovaných asistenčních systémů, které pak mohou být využívány v širším měřítku. IIHS uvedla, že od ledna zahájí bezpečnostní hodnocení dostupných systémů.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články